تبیان، دستیار زندگی
فیلم مستند" ساخت ایران" به كارگردانی" نادر تكمیل همایون" و تهیه كنندگی تلویزیون ARTE مراحل پیش تولید خود را در ایران پشت سر می گذارد. به گزارش خبرنگار گروه هنر ایلنا ، مستند" ساخت ایران" كه به بررسی جریان های اصلی سینمای ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مستندی پیرامون سینمای ایران با تهیه كنندگی تلویزیون Arte ساخنه می شود


فیلم مستند" ساخت ایران" به كارگردانی" نادر تكمیل همایون" و تهیه كنندگی تلویزیون ARTE مراحل پیش تولید خود را در ایران پشت سر می گذارد.

به گزارش خبرنگار گروه هنر ایلنا ، مستند" ساخت ایران" كه به بررسی جریان های اصلی سینمای ایران می پردازد , اولین مستند بلند و جدی است كه شبكه تلویزیونی ARTE تهیه آن را به عهده داشته و جزء برنامه های اصلی سال 2006 قرار داده است . این مستند از منظر تفكری و اجتماعی به سینمای ایران از دهه 40 شمسی تاكنون می نگرد و محورهای اصلی اش شامل سینمای متفاوت ایران پیش از انقلاب , سینمای انقلاب ، سینمای جنگ ، شكوفایی سینمای ایران در خارج كشور و سینمای فردای ایران است . مستند ساخت ایران در بخش هایی با فیلمسازان جریان ساز سینمای ایران چون ؛" داریوش مهرجویی"، "بهرام بیضایی"،" محسن مخملباف"، "مسعود كیمیایی"،" عباس كیارستمی"،" امیر نادری" به گفتگو می نشیند . فیلمبرداری این مستند از اول خرداد ماه سال جاری در مناطقی چون ؛ مازندران ، تهران، كاشان ، اصفهان ، ‌‏آبادان ، خرمشهر ، سنندج ، ایذه ، شهرك های سینمایی و مكان هایی كه در سینمای ایران نقش عمده ای داشته اند , آغاز می شود . در ضمن سفرهایی برای مصاحبه با" محسن مخملباف" به هند و "امیر نادری" به آمریكا در دستور كار این مستند است كه با این اوصاف , فیلمبرداری طولانی را در پیش خواهد داشت.

تحقیقات مستند "ساخت ایران" به مدت 2 سال به طول انجامیده و فیلمنامه ای 80 صفحه ای دارد و پیش بینی می شود , یك ماه پیش تولید داشته باشد . عوامل فیلم اعم از فیلمبردار و صدابردار فرانسوی هستند و باقی گروه تولید را عوامل ایرانی تشكیل می دهند . سازنده این مستند" نادر تكمیل همایون" درباره فیلم گفت : فیلم ساختار كاملا مشخص دارد و ما حساب شده جلو می رویم . فیلم هیچ گونه ساختار گزارش ندارد كه ما به سراغ اشخاص برویم و مصاحبه كنیم و وقتی پشت میز مونتاژ رسیدیم ، فیلم را در بیاوریم . نگاه ما هم به سینمای ایران , كاملا بی طرفانه است و من نقش كاتالیزور را دارم . سراغ آدم ها می روم حرف هایشان را می شنوم . اما نظر خودم را دخیل نمی كنم . چرا كه حق اشخاص مهم و تاثیرگذار سینمای ایران است كه راجع به سینما حرف بزنند . وظیفه من ایجاد ساختاری منسجم است تا حرفها سر جای خودشان قرار بگیرند . ما نه قصد تخطئه سینما را داریم و نه مجیز آن را می گوییم . هر آنچه كه هست را در 90 دقیقه نشان می دهیم.