تبیان، دستیار زندگی
به دلیل استقبال دوستان از نمونه های متن مجری برای استفاده مسئولان تربیتی برای این ایام هم چند نمونه تهیه کردیم که امیدواریم به کارتان بیاید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن مجری برای دهه مبارک فجر

دهه فجر

به دلیل استقبال دوستان از نمونه های متن مجری برای استفاده مسئولان تربیتی برای این ایام هم چند نمونه تهیه کردیم که امیدواریم به کارتان بیاید.

31 سال از روزی که خبر تاریخی «امام آمد» در روزنامه های ایران چاپ شد می گذرد. از 12 بهمن سال 1357 که مردم نام امام خمینی را برای مردی از تبار خوبان برگزیدند. نامی که امروز ما او را به آن نام می شناسیم. افراد سرنوشت ساز در تاریخ کم نیستند. مردانی خوب یا بد. اما آنچه آنها را بزرگ می سازد عظمتی است که مردم آن را باور می کنند. روح الله خمینی، مردی بود که مردم او را به عنوان امام و رهبر برگزیدند. و تاریخ با این انتخاب تاریخی رقم خورد.

*****

محمدرضا كه روزى با كبكبه و دبدبه و دعوت از دهها شاه و رئیس جمهور از چهارگوشه جهان، در خرابه هاى تخت جمشید و درمقابل مقبره پاسارگاد و گور كوروش هخامنشى، خود را "شاه شاهان" مى نامید و از مردى كه حدود دوهزار و پانصدسال پیش، مرده بود مى خواست كه: "آسوده بخوابد، چون او بیدار است! " روز بیست و ششم دى ماه 1356 هجرى شمسى باحالى زار و نزار براى رهایى از مجازات و ستمهاى سى و هفت‏ساله اش، از كشور گریخت و به دامان امریكا پناه برد و شاهپور بختیار نیز كوچكتر از آن بود كه در حلقه ی مهره هاى از هم پاشیده امریكا در مقابل توفان سهمگین انقلاب اسلامى كارى از پیش برد.

دهه فجر

... و بدین سان سیر شگفت انگیز نهضت امام خمینى (س) كه در تاریخ سیزدهم مهرماه 1357 هجرى شمسى به هجرت آن حضرت از نجف به پاریس و اقامت 117 روزه امام در فرانسه انجامیده بود، به ساعت 9 و 27 دقیقه و 30 ثانیه بامداد روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه 1357رسید كه چهره ملكوتى امام خمینى (س) به عنوان رهبر موفق عظیمترین انقلاب دینى درعصر حاضر و قرون اخیر، پس از پانزده سال تبعید، برروى پلكان هواپیما در فرودگاه تهران ظاهرگشت .

... و زمانى كه امام آمد، دستانش پراز "نور" بود و دامانش پراز "آزادى" و "آزادگى" و زبانى كه "حق" برجاى "باطل" نشاند . ولیالى مباركه عشر كه حدیث عشق و خون و آتش بود به فجر رهایى "یوم الله" الهى انجامید . سالگشت این نخستین دست آورد ثمره قیام طولانى و پررنج‏حماسه امام و مردم برامت اسلام مبارك باد!

*****

سولیوان*، در صفحه 166 كتابش از بختیار، این چنین یاد مى كند:

"فرداى روزى كه بختیار در مقام نخست وزیرى مستقرشد براى اولین بار بااو ملاقات كردم . دراین ملاقات و دیدارهاى بعدى، بختیار را بیشتر شبیه یك فرانسوى با آداب و حركات و رفتار فرانسویان یافتم تا یك ایرانى! او از زبانهاى خارجى منحصرا به زبان فرانسه صحبت مى كرد، لباس دوخت فرانسه به تن داشت و طرز بیان و حركاتش شبیه یك جنتلمن فرانسوى بود!

دهه فجر

باوجود اینكه از گفتگوهاى خود با شاه، این طور استنباط كرده بودم كه بختیار بیشتر، نقش یك "محلل" را براى خروج قانونى شاه از كشور، بازى مى كند، از مذاكرات خود با بختیار در كمال شگفتى به این نتیجه رسیدم كه او، خود را چیز دیگرى مى پندارد . او با لحنى پراحساس از نقشه هایى كه براى دولت‏خود داشت صحبت مى كرد و از طرحهاى خود براى "ربودن انقلاب" از دست آیت الله خمینى سخن مى گفت! او تصور مى كرد كه با خروج شاه از ایران مى تواند، رهبرى ملت ایران را به دست‏خود بگیرد . بختیار، قدرت و نفوذ آیت الله خمینى را دست كم گرفته بود و در یكى از ملاقاتها به من گفت درنظر دارد براى ملاقات آیت الله به پاریس برود و به او پیشنهاد كند كه به داشتن مقام مذهبى در خارج از قلمرو قدرت دولت اكتفا كند و كار سیاست و امور دولت را به او واگذار نماید .

من سخنان بختیار را در این مورد، با ناباورى گوش كردم و پس از بازگشت‏به سفارت، گزارش مفصلى درباره گفتگوهاى خود با بختیار و عقاید شخصى خود درباره او به واشنگتن مخابره كردم . در آن گزارش نوشتم كه: بختیار، به نظر من "دون كیشوتى" بیش نیست و نمى داند كه پس از بازگشت آیت الله خمینى به ایران، سیل انقلاب، او و دولتش را با خود خواهدبرد ... "

*****

خداوندا فرموده ای : که سرنوشت هر قومی را به خودشان نهادیم.  و به ملت ایران لطف نمودی تا با رهبری مردی از تبار خوبان، انقلابشان به ثمر رسد و اینک که زیر چتر ولایت، این قوم تکیه گاهی جز نیروی الهی ندارد ایشان را مستدام و پیروز فرما و شر دشمنانش را به خودشان باز گردان.

برای احیای این ارزشها و اصول معنوی در جامعه اصلاح خود بر دیگران تقدم دارد و به فرموده حضرت امام صادق (ع) " با اعمال خود مردم را به سوی خوبیها بخوانید و دعوت گر زبانی نباشید" **

دهه فجر

به همین دلیل حضرت امام (ره)خودساری را مقدم می دانند و بسیار ظریف این نکته را متذکر می شوند که  " هر کس از خودش باید شروع کند و عقاید و اعمالش را تطبیق با اسلام بدهد و بعد از اینکه خودش را اصلاح کرد آن وقت دنبال این باشد که دیگران را اصلاح کند و در ادامه تاکید می کنند " هر اصلاحی نقطه اولش خود انسان است چنانچه خود انسان تربیت نشود نمی تواند دیگران را تربیت کند " شکی نیست علاوه بر ضرورت خودسازی افراد ، نظام تعلیم و تربیت نیز ضمن پرداختن به اصل آموزش و پرورش در سطح خرد و کلان باید به

جایگاه و مکانت رفیع ارزشها و فضائل انسانی و اخلاقی توجه ویژه ای نماید و ارزشهای معنوی را ارج نهد.

این مطلب را با جمله زیبای حضرت امام (ره) به پایان می رسانیم که فرمودند " اینجا کشور رسول الله (ص) است اینجا کشور امام صادق (ع)است ... هم اصلاح کنیم خودمان را که خدای نخواسته تخلف نکنیم و هم توجه کنیم به اینکه اگر یکی تخلفی کرد جلویش را بگیریم ، نه با داد و دعوا ، گفتن با ملایمت "

پی نوشت :

*سولیوان آخرین سفیر امریکا در ایران بود.

** سفینه البحار

ضمنا از نمونه های شما هم استقبال می کنیم... ما آنها را با نام خودتان در همین بخش ثبت می کنیم. اگر از مناسبتش گذشته هم خیالی نیست.

تهیه و تنظیم: بخش تربیتی مدرسه اینترنتی