تبیان، دستیار زندگی
رادیو معارف با سرعت و تمام توان به سمت استفاده از همه ظرفیتهای حوزه‌های علمیه پیش می‌رود و شایسته است که حوزه نیز امر تربیت و آموزش کارشناسان و افراد توانمند را که با رسانه آشنا باشند، تسریع نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلور همکاری حوزه و رسانه در رادیو معارف

تبلور همکاری حوزه و رسانه در رادیو معارف

رادیو معارف با سرعت و تمام توان به سمت استفاده از همه ظرفیتهای حوزه‌های علمیه پیش می‌رود و شایسته است که حوزه نیز امر تربیت و آموزش کارشناسان و افراد توانمند را که با رسانه آشنا باشند، تسریع نمایند.

مدیر رادیو معارف در مصاحبه با مرکز خبر‌ حوزه، با تشریح برنامه و فعالیت های این رادیو گفت: رادیو معارف در سال 76 برای ارائه معارف اسلامی به مخاطبان با نگاه تخصصی، برنامه‌های مقدماتی را طراحی کرد و نخستین صدای این رادیو در سال 77 روی آنتن رفت.

حجت‌الاسلام محمد لطفی نیاسر با بیان اینکه برنامه های رادیو معارف به صورت تخصصی طراحی شده بود و قرار بود نخبگان جامعه را پوشش دهد افزود: با توجه به اینکه نیازهای عمومی در حوزه معارف اسلامی وجود داشت، رادیو معارف به سمت رادیو اختصاصی پیش رفت و سعی کرد مخاطب عام را نیز تحت پوشش قرار دهد.

وی به حوزه فعالیت‌های رادیو معارف اشاره کرد و بیان داشت: برنامه‌های این رادیو همه حوزه‌های مربوط به دین را شامل می‌شود لذا از حوزه مباحث اجتماعی گرفته تا مباحث خاص‌ مانند فقه، احکام، سیره اهل بیت (ع)، تاریخ اسلام، تفسرقرآن، حدیث، معارف اسلامی، اندیشه و حکمت، کلام، دین‌پژوهی، بخش‌های مربوط به ادبیات و معارف دینی در حوزه هنر و ادبیات را در بر می‌گیرد.

مدیر رادیو معارف اظهار داشت: دو سالی است که این رادیو به سمت زبانهای خارجی گرایش پیدا کرده و کانال «ندای اسلام» به زبان انگلیسی، با سه ساعت تولید برنامه و 24 ساعت پخش راه‌اندازی شده است که با توجه به گستردگی این زبان تقریبا در کل دنیا مخاطب دارد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف بخش فارسی، ارایه معارف دینی به زبان فارسی به ویژه در مباحث جوانان است تا بتوانیم مباحث روز را در این حوزه و نیاز مندی های آنان پوشش دهیم.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر جذب جوانان فرهیخته حوزه و دانشگاه در رادیو معارف را از دیگر اهداف آینده این رادیو برشمرد و ادامه داد: با این کار می‌توان از مراکز تخصصی حوزه علمیه و دانشگاه که در حوزه معارف اسلامی فعالیت می کنند بهره برد.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: رادیو معارف تا امروز با ارتباط غیر سیستماتیک از حوزه و دانشگاه بهره برده  اما الان تلاش دارد تا در حوزه جذب مخاطب، مهندسی پیام و در حوزه شکل‌دهی پیام از موسسات مختلف در قم استفاده کند.

وی ادامه داد: در بخش جذب مخاطب توانستیم با رفتن به سمت آموزش و پرورش، مخاطبین هدف را دربعضی از برنامه ها انتخاب کنیم که آنان برای شنیدن یک برنامه ثبت نام می‌کنند.

مدیر رادیو معارف گفت: در بخش مهندسی پیام و شکل‌دهی آنها، کارهای خوبی با موسسه دارالحدیث، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و موسسات دیگر انجام شده است و بحث مهدویت با همکاری مرکز تخصصی مهدویت حوزه به مخاطبان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه با اکثر مراکز حوزوی به ویژه انجمن‌های علمی حوزه همکاری داریم عنوان کرد: کار خوبی با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شروع کرده ایم و رادیو معارف برای ارتباط مستقیم با کارشناسان پژوهشگاه، دفتری را در آنجا دایر کرده است.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر ادامه داد: برای غنی کردن کانال ندای اسلام با  جامعه المصطفی همکاری مثبتی آغاز شده تا بتوانیم از ظرفیت طلاب غیر ایرانی در حوزه زبان های خارجی برای برنامه سازی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رادیو معارف با سرعت به سمت حوزه های علمیه پیش می‌رود گفت: رادیو معارف نیروی انسانی خود را از حوزه علمیه گرفته و در زمینه رسانه آموزش می‌دهد اما دیگر نمی‌تواند کارشناس حوزوی تربیت کند، بلکه باید حوزه‌های علمیه به صورت خاص و دانشگاه‌هایی که در حوزه الهیات آموزش می‌دهند به گونه‌ای کارشناس دینی تربیت نمایند که به زبان و ادبیات روز مجهز باشند و معارف روز را بدانند تا معارف اسلامی باز فرآوری شود.

این کارشناس رسانه افزود: اگر بخواهیم با زبان گذشته، مطالب را به مردم و مخاطبان ارائه دهیم آنان را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه رادیو معارف به زبان فارسی در شبانه‌روز 18 ساعت تولید برنامه و 24 ساعت پخش دارد خاطرنشان کرد: رادیو معارف یک رادیو کارشناسی است و همه اهمیت و جایگاهش به کارشناسانش است و ما از حوزه علمیه می خواهیم در بخش معاونت تبلیغ، آموزش های رسانه ای را برای دانش‌آموختگان حوزه راه‌اندازی کند تا آنان کاملا با کار رسانه آشنا شوند و رسانه هم بتواند از وجود آنان استفاده کند.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر با بیان اینکه رسانه، جای آزمون و خطا نیست اظهار داشت: ما طلاب خوش ذوق در امر رسانه را از مراکز پژوهشی و تخصصی حوزه علمیه شناسایی می‌کنیم اما نمی‌توانیم ابتدا به ساکن کسی که اثر پژوهشی از خود در امر رسانه ندارد  در رسانه آزمایش کنیم.

وی از راه‌اندازی بخش تهیه کنندگی رادیو در دانشکده صدا و سیما خبر داد و یاد آور شد: طلاب علاقه مند  به امر رسانه می توانند در این دانشکده دوره های تهیه کنندگی را بگذرانند.

مدیر رادیو معارف به پخش دروس حوزه از این رادیو اشاره و خاطرنشان کرد: ما به صورت تولیدی از دروس حوزه استفاده می‌کنیم ولی نمی‌توان همه آن را به صورت مستقیم روی آنتن فرستاد، اما مباحث تخصصی به صورت مستقیم پخش می شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دروس فقه، اصول، تفسیر و کلام جدید از آیات و حجج آقایان سبحانی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی‌، جوادی‌آملی، سید احمد خاتمی و ربانی‌گلپایگانی به صورت زنده پخش می شود.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر ادامه داد: رادیو معارف در همه حوزه های اجتماعی، خبری، گزارش،کارشناسی، گویندگی، مستند، نمایش، داستانی، به استثنای قالب برنامه های موزیکال برنامه زنده اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه رضایتمندی مخاطبان از رادیو معارف بیش از 92 درصد است گفت: در حالیکه مخاطب هدف برنامه‌های این افراد رادیو 18 سال به بالا هستند دومین رادیو از نظر رضایتمندی مخاطبان محسوب می شود.

مدیر رادیو معارف به نحوه اجرای بعضی از برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: در برنامه ویژه «کیمیا» کتابی به مخاطبان معرفی می شود و آنان یک هفته بعد از طریق تلفن دو به دو مسابقه می‌دهند که بسیار استقبال خوبی داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به گرایش جوانان به فضای مجازی و حضور رادیو معارف در این فضا، مسابقه وبلاگ‌نویسی «بوی سیب» طراحی شده که هر سال در ماه محرم و صفر از پیام و قیام امام حسین (ع) مسابقه برگزار می شود که در مسابقه قبلی بیش از 4 هزار اثر تولید شد.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر خاطر نشان کرد: در طول یکسال راه اندازی سایت رادیو معارف بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر به آن مراجعه کرده‌اند.

وی  ارائه مطالب کتاب «الگوی مصرف در آینه قرآن و روایت» آیت‌الله ری‌شهری توسط کارشناسان، برنامه سیاسی «پنجره در خورشید» نحوه مقابله با اسلام‌ستیزی، برنامه « در محضر ولایت» را از برنامه‌های جدید رادیو معارف در فصل زمستان بر شمرد و عنوان کرد: دروس خارج حضرت امام (ره) شامل بحث «الخلل فی‌الصلاة» در 80 برنامه ارائه شد.

مدیر رادیو معارف افزود: سیره عملی حضرت امام توسط شاگردان ایشان در برنامه سیره آفتاب ارائه خواهد شد و اگر کسانی از حضرت امام خاطراتی را دارند می توانند در اختیار رادیو معارف قرار دهند  تا به مخاطبان ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد: صوت مباحث درس خارج ولایت فقیه حضرت امام به دست ما رسیده که با بالا بردن کیفیت صدا در رادیو معارف ارائه خواهدشد.

حجت‌الاسلام لطفی‌نیاسر گفت: از همه پیشنهادها از حوزه محتوای پیام گرفته تا حوزه قالب‌ها و ساختار‌های برنامه‌‌سازی استقبال می کنیم.

وی یاد آور شد: حوزه علمیه باید در ارائه برنامه‌های صوتی و تصویری به خصوص در حوزه وب، به طور جدی وارد عمل شود، تا فعالیت ها و فوایدی که حوزه علمیه برای مردم دارد بخوبی معین شود.

مدیر رادیو معارف در پایان به عملکرد سامانه خبری حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: سامانه خبری حوزه به عنوان یک رسانه حوزوی باید از مردم نظر سنجی کند که آنان چه اندازه حوزه را می شناسند و چه انتظاراتی از حوزه و روحانیت  دارند.

وی ادامه داد: آنطور که باید مردم حوزه علمیه را نمی شناسند و حوزه به مردم شناسانده نشده است.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر، سامانه خبری حوزه را مطمئن ترین پایگاه خبری حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطر نشان کرد: رادیو معارف از اخبار این سامانه بهره می برد و خیلی ها اذعان دارند که مرکز خبر حوزه به عنوان پایگاه خبری حوزه های علمیه مطمئن ترین پایگاه است که می توان به اخبار آن اعتماد کرد.