تبیان، دستیار زندگی
از ارتباط مسمومی كه در شما احساس ناراحتی، عصبانیت یا ناامنی می‏کند، اجتناب کنید. حتی المقدور ارتباط خویش را با كسانی كه برای شما افسردگی به ارمغان می‏آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب خودتان باشید

گل

آیا احساس روزمرگی و یکنواختی می کنید و توان و انرژی خود را برای ادامه از دست داده اید؟ آیا فکر می کنید هیچ موضوع تازه و جذابی برای امیدوار بودن ندارید و انگیزه ای برای لذت بردن پیدا نمی کنید؟ آیا احساسات مثبت نسبت به خودتان را از دست داده و حتی نمی توانید به توانایی های خود هم دلخوش باشید؟ در این صورت است که باید باور کنید که ریشه همه این ناامیدی ها و ناراحتی ها در افکار و ذهنیات خود شماست . کافی است  مقداری این افکار را مورد تجدید نظر قرار دهید تا ببینید که می توان متفاوت با قبل همچنان لذت از زندگی را تجربه کرد.

1) خود را بشناسید

اهداف، احساسات و محدودیت‏های خود را بشناسید و با آرامش با آنها برخورد نمایید. خواه از طرق مطالعه، خواه از طرق اندیشیدن و تفكر. سعی کنید بعضی راه‌هایی را  كه باعث شناخت شما از خودتان می‏شود و این‏كه چه چیزهایی شما را خوشحال می‏كند را پیدا كنید. با آگاهی از نقاط ضعف خود به جای سرکوبی آنها را بپذیرید و در صدد رفع آن برآیید.

2) به خودتان ارزش بدهید

به خود اعتماد داشته باشید‌ ممكن است سخت به نظر برسد. اما سعی كنید رفتارتان گویای این باشد كه از خودتان مواظبت می‏‌كنید. ‌حتی اگر همیشه احساس عدم اطمینان می‏‌كنید برخورد و رفتار مثبت را به دنیای اطراف هدیه دهید.

3) بیش از حد توان‏تان كار نكنید

همه ما با سخت كوشی. خواهان تامین امنیت و رفاه خانواده خود هستیم. اما مهم این است كه تعادل را در زندگی حفظ كنیم. ‌معمولا آنچه از نظر مالی دنبال می‌كنیم با آنچه كه تحقق می‏یابد یكسان نیست. اگر برای شما تامین معاش مهم‌تر از صرف وقت با عزیزان یا لذت بردن از زندگی است. بهتر است در تعیین اولویت‏ها بازنگری كنید.

از ارتباط مسمومی كه در شما احساس ناراحتی، عصبانیت یا ناامنی می‏کند، اجتناب کنید. حتی المقدور ارتباط خویش را با كسانی كه برای شما افسردگی به ارمغان می‏آورند. به حداقل برسانید.

4) از افراد منفی دوری كنید

از ارتباط مسمومی كه در شما احساس ناراحتی، عصبانیت یا ناامنی می‏کند، اجتناب کنید. حتی المقدور ارتباط خویش را با كسانی كه برای شما افسردگی به ارمغان می‏آورند. به حداقل برسانید؛ مثل كسانی كه اكثرا محبت‌های دریافتی را بدون پاسخ می‏‌گذارند و یا كسانی كه دائما از شما انتقاد می‏‌كنند.

5) مثبت فكر كنید

همه ما بخشی از اوقاتمان را از دست داده‏ایم اما افراد موفق از شكست‏هایشان درس گرفته‏اند و مغلوب شكست خود نشده‏اند. ‌اگر شما توانایی‏هایتان را به خوبی توسعه دهید و نقش مثبتی داشته باشید واقعا قادر به تغییر موقعیت‏های منفی به موقعیت‏های مثبت خواهید بود.‌

6) ورزش، ورزش، ورزش

یك رژیم غذایی مناسب و قدری فعالیت بدنی روزانه اعم از این‏که پیاده روی آرام باشد یا كار بیرون، فشار و اضطراب را تخفیف می‏‌دهد و روحیه را شاداب نگه می‏‌دارد. ‌ورزش و تمرینات بدنی، افراد را از احساس برتر طلبی رهایی و توانا‏یی های سركوب شده ذهن را ترقی می‏‌دهد. انجام وظایفی خارج ازتکالیف روز مره می تواند حس مفید بودن و توانا بودن را در شما تشدید نماید.

7) بخشی از اوقاتتان را تنها بگذرانید

لذت بردن از جمع دوستان و تنهایی. دو بخش از زندگی‏اند كه برای تقویت روحیه بسیار مهم هستند. زمانی را برای لذت بردن از تنهایی خویش صرف کنید. در این زمان به جملات درونی خود فکر کنید و در صورت افراط در بدگویی آنها را تعدیل نموده و متوجه نکات مثبت خود باشید.

کمک
کمک
کمک

8) به دیگران كمك كنید و اجازه دهید به شما كمك كنند

وقتی مشكلاتتان طاقت فرسا به نظر می‏‌رسد، نشان دهید كمك دیگران می‏‌تواند اضطراب و دلواپسی شما را برطرف نماید. کمک بلاعوض در مسائل اجتماعی یا کمک به دوستان نیز می‏تواند به نفع شما تمام شود و احساسات مثبتی را ایجاد کند. افرادی را بیابید كه هنگام مشكلات بتوانید با آنها مشورت كنید . چنانچه پس از مشورت مشکلاتتان همچنان طاقت فرسا جلوه می‏‌نمایند. یك مشاور متخصص كمك بگیرید

9‌) ارتباط و مراودات

با روشی روشن احساساتتان را به خانواده ، دوستان بیان كنید و با دقت كامل به جواب آنها گوش فرا دهید. هرگز خود را تحت فشاری كه ناشی از عدم بیان احساسات است قرار ندهید.‌

قاصدک همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آهسته اما پیوسته

ارمغان اعتماد به نفس

مدیریت فراطلایی

ناخدای کشتی شما کیست؟

با تجربه ها راحت ترند

تولدتان مبارک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.