تبیان، دستیار زندگی
مدیر حوزه های علمیه گفت: هدف از برگزاری همایش کتاب سال حوزه، تجلیل و تکریم عالمان دینی و تشویق و ترغیب همه بزرگان، محققین و پژوهشگران حوزوی درعرصه تالیف و پژوهش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش کتاب سال حوزه
همایش کتاب سال حوزه

مدیر حوزه های علمیه گفت: هدف از برگزاری همایش کتاب سال حوزه، تجلیل و تکریم عالمان دینی و تشویق و ترغیب همه بزرگان، محققین و پژوهشگران حوزوی درعرصه تالیف و پژوهش   است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مقتدایی صبح امروز در نشست خبری یازدهمین همایش کتاب سال حوزه اظهارداشت: یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه که موجب ترغیب و تشویق به تولید علم و تعمیق فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه و تکریم و تجلیل علما است، برگزاری همایش کتاب سال حوزه می باشد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه از ده سال قبل این همایش را برگزار کرده و امسال یازدهمین همایش کتاب سال حوزه را برگزار می کند که مورد استقبال محققین، مولفین و پژوهشگران حوزوی در سطح کشور قرار گرفته است.

وی افزود: امسال بیش از یک هزار و 83 اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که رقمی قابل توجه است و نشانگر جایگاه این همایش در بین محققین و پژوهشگران و مولفین حوزوی و رشد فرهنگ پژوهش محوری در بین حوزویان است .

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: کتاب ها و آثار ارسالی بر حسب موضوع در 13 گروه تخصصی تقسیم بندی می شود که مجموعا 115 داور از اساتید برجسته و صاحب اثر در رشته های تخصصی حوزوه این آثار را ارزیابی می کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به گروه‌ها و موضوعات آثار ارسالی بیان داشت: گروه فقه و اصول، حقوق ، فلسفه و کلام ، اخلاق و عرفان، تاریخ و سیره ،‌ادبیات و هنر ، اقتصاد و رجال و تراجم و ... از جمله گروه های تخصصی این همایش است که درگروه فقه و حدیث 70 اثر رسیده و 18 اثر به مرحله دوم و 3 اثر برگزیده و درگروه فلسفه و کلام از 168 اثر ارسال شده 24 اثر به مرحله دوم و 5 اثر برگزیده و درگروه قرآن و حدیث از 111 اثر 14 اثر به مرحله دوم و 2 اثر برگزیده شده و مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در این گروه ها داوران دقت بالایی دارند و شاخص های علمی و فنی را بر اساس استانداردها و نهایت دقت ارزیابی می‌کنند به صاحبان آثار اعتماد می دهیم که آثارشان از هر نظر مورد ارزیابی قرار گرفته و کمال احتیاط و دقت لحاظ شده است.

آیت الله مقتدایی عنوان کردند: آثار ارسالی از ارزش و محتوای بسیار بالایی برخوردار بوده و آثار علمی و پژوهشی و تخصصی در سطح عالی شرکت کرده‌اند که نشان از زحمات فراوان محققین و مولفین حوزوی است و باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد.

عضو خبرگان رهبری در پایان گفت: در کنار این همایش، بزرگداشت نودمین تولد استاد شهید مطهری ، با هدف تحلیل از نام و آثار و خدمات و زحمات و افکار و تالیفات ایشان برگزار می شود و باید درباره آثار ایشان فعالیت های بیشتری صورت گیرد، همچنین تجلیل از مقام علمی علامه سید جعفرمرتضی عالم بزرگ اسلامی و شیعی که تالیفات ارزشمندی در سیره ائمه (ع) دارند از دیگر برنامه های جانبی این همایش خواهد بود.

گفتنی است یازدهمین همایش کتاب سال حوزه امسال مانند سال‌های گذشته با حضور انبوه علما، فضلا، طلاب و پژوهشگران حوزوی پنج‌شنبه 8 بهمن در مدرسه عالی دارالشفا برگزار خواهد شد.