تبیان، دستیار زندگی
اعتراض به خوشه بندی دهكها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض كم درآمدها به خوشه بندی دهكها
بازار

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری فارس، گرچه به اعتقاد اكثر كارشناسان اقتصادی وجود یارانه‌های پنهان و پیدا در حد سالانه 90 هزار میلیارد تومان در اقتصاد كشور باعث برهم خوردن قیمت‌های نسبی اقتصاد شده و به قول اقتصاددانان سیگنال‌(علامت)های غیر واقعی از اقتصاد از طرف قیمت صادر می‌شود، اما اجرای طرحی برای هدفمند كردن یارانه‌ ضروری به نظر می‌رسد. در عین حال اكثر اقتصاددانان و كارشناسان نسبت به نحوه اجرا و زمان اجرای این طرح بزرگ نظرات متفاوتی دارند.

قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بعد از یك سال و نیم از ارائه لایحه آن از سوی دولت به مجلس و رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان بالاخره تبدیل به قانون و برای اجرا از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد.

حدود یك سال و نیم پیش عامه مردم كه خود را مستحق دریافت یارانه نقدی قلمداد می‌كردند نسبت به پر كردن فرم اطلاعات اقتصاد خانوار و ابراز میانگین درآمد ماهانه خود اقدام كردند.

بر اساس این گزارش قرار گرفتن در خوشه یك كه 40 درصد دهك‌های جامعه را در برمی‌گیرد به معنای كم درآمدترین افراد قلمداد می‌شود كه بیشترین یارانه نقدی را به خود اختصاص خواهند داد

طبق اعلام مركز آمار ایران از اول هفته جاری مردم از طریق ارسال شماره ملی سرپرست خانوار به پیامك 300.000 ، مراجعه به سایت مركز آمار ایران به آدرسwww.amar.org.ir، از طریق دفاتر پستی سراسر كشور و شماره تلفن 8587 - 021 در 18 استان كشور نسبت به دسته بندی خود در خوشه‌های سه گانه تعریف شده توسط این مركز مطلع می‌شدند.

بر اساس این گزارش قرار گرفتن در خوشه یك كه 40 درصد دهك‌های جامعه را در برمی‌گیرد به معنای كم درآمدترین افراد قلمداد می‌شود كه بیشترین یارانه نقدی را به خود اختصاص خواهند داد، قرار گرفتن در خوشه دو كه 30 درصد دهك‌های جامعه را شامل شده و رقم میانگین یارانه‌ به آنها پرداخت می‌شود و نیز قرار گیری در خوشه سه به معنای سه دهك پردرآمد جامعه تلقی شده كه كمترین سهم یارانه نقدی به آنها تعلق خواهد گرفت.

گزارش فارس حاكی است، عمده كارمندان معمولی و سطح پایین ادارات دولتی و خصوصی و حتی كارگرانی مانند مشاغل آزاد، كارگران اصناف و حتی برخی از باربران بازار تهران درخوشه سه یعنی پردرآمدها قلمداد شده‌اند كه در این زمینه نسبت خوشه بندی خود اعتراض دارند.

بازار

گرچه محمد مدد رئیس مركز آمار ایران اعلام كرده از سوم تا 22 بهمن مردم صرفا از خوشه بندی خود آگاه می‌شوند و كسانی كه نسبت به این تقسیم بندی اعتراض دارند، تعداد اعضای خانوار آنها به هر دلیلی تغییر پیدا كرده، یا اینكه اطلاعات اقتصادی آنها در این مدت متفاوت شده و یا كسانی كه اصلا فرم اطلاعات اقتصاد خانوار را تكمیل نكرده‌اند، نسبت به اصلاح اطلاعات اقتصاد خانوار خود در اردیبهشت 1389 از طریق اطلاع رسانی مركز آمار ایران اقدام كنند.

در این زمینه خبرنگار فارس به میان مردم رفته و نظر آنها را در مورد قرار گرفتن در خوشه سه یعنی خوشه پردرآمدی جامعه جویا شد.

*غلامحسین كارگر نهرو به همراه دوست خود كه از تبریز به تهران آمدند خود را فرش فروش معرفی كرد و گفت: من از اجرای طرح هدفمندی یارانه راضی نیستم زیرا فكر می‌كنم با اجرای آن قیمت همه كالاها گران می‌شود.

وی افزود: دارای خانوار 4 نفره است و اطلاعات دقیقی از نحوه اجرای هدفمندی یارانه ندارد، زیرا اطلاع رسانی دقیقی انجام نشده است

*با 400 هزار تومان درآمد و 4 نفر عائله در خوشه مرفه هستم

فرد دیگری كه خود را محمد معرفی كرد گفت: فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر كردم و دیروز از طریق پیامك متوجه شدم كه در خوشه سه پردرآمد قرار گرفته‌ام در حالیكه یك كارمند معمولی و خبرنگار یكی از روزنامه‌های كشور هستم كه به طور میانگین 400 هزار تومان در ماه درآمد دارم، با خانوار 4 نفری كه از این 400 هزار تومان ماهانه 300 هزار تومان اجاره‌خانه پرداخت می‌كنم و برای تامین سایر هزینه‌های زندگی مجبور هستم، شغل دوم داشته باشم.

* مستاجر خوشه سومی

وی افزود: به عنوان سرپرست خانوار 4 نفره خودرو و منزل شخصی ندارم و در خانه استیجاری زندگی می‌كنم اما در عین حال از طرف مركز آمار جزء خوشه سه پردرآمد قرار گرفته‌ام.

محمد افزود: به نظر من اجرای هدفمند كردن یارانه نیاز به برنامه‌ریزی و دقت بیشتری دارد، زیرا اقشار پایین درآمدی با اجرای این طرح متضرر می‌شوند.

حدود یك سال و نیم پیش عامه مردم كه خود را مستحق دریافت یارانه نقدی قلمداد می‌كردند نسبت به پر كردن فرم اطلاعات اقتصاد خانوار و ابراز میانگین درآمد ماهانه خود اقدام كردند.

محمد اضافه كرد:در حالی كه مسئولان اعلام می‌كنند خط فقر در مناطق شهری 720 هزار تومان است چگونه یك فرد كارمند با داشتن 400 هزار تومان در ماه و خانوار 4 نفره در خوشه سه یعنی پردرآمد قرار می‌گیرد.

محمد گفت: هنوز هدفمندی یارانه اجرا نشده اما افزایش قیمت آب، برق و گاز و بسیاری كالاهای ضروری شروع شده است.

*مشكل كم سوادها برای پیگیری

اكبر طالب‌پور فردی كه خود را 53 ساله و كارگر خیاطی معرفی كرد گفت: فرم اطلاعات اقتصادی را پر كرده‌ام اما هنوز اطلاع ندارم در چه خوشه‌ای قرار گرفته‌ام، زیرا سواد آنچنانی نداشته وهنگام پر كردن فرم اطلاعات اقتصادی یك شماره‌ای برای پیگیری داده‌اند كه نمی‌دانم چه كار كنم.

طالب‌پور افزود: ماهانه 200 هزار تومان دریافتی دارم در حالی كه فرزندانم ازدواج كرده و اكنون با همسر زندگی می‌كنم و متاسفانه در سن پیری كه انواع بیماری‌ها سراغ افراد می‌آید، دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی گره‌گشا نیست.

*ساكن پایتخت بدون كارت و شماره ملی

علی محمدی فرد میانسالی كه خود را نقاش ساختمان و ساكن تهران معرفی كرد گفت: در حال حاضر مستاجرم و ماهیانه 150 هزار تومان كرایه دو اتاق به علاوه 3 میلیون تومان ودیعه پرداخت می‌كنم، اما هنوز فرم اطلاعات اقتصادی هدفمندی یارانه را پر نكرده‌ام، زیرا هنوز كارت ملی ندارم.

بازار

*كدام پر زورتر، قبض آب و برق یا یارانه

علی قنبری مرد جوانی كه خود را دارای شغل آزاد معرفی كرد به خبرنگار فارس گفت: فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر كرده‌ام و در حالی كه دو روز از طرح اعلامی مركز آمار می‌گذرد، هنوز متوجه نشدم، در چه خوشه‌ای قرار گرفته‌ام.

وی كه سرپرستی یك خانوار سه نفره را برعهده دارد، گفت: هنوز مستاجر منزل پدرم هستم و به نظر من با میانگین درآمد 350 هزار تومان درماه باید در خوشه دوم یعنی میانگین درآمد قرار گیرم.

* مردم اطلاع ندارند

یك جوان دیگر نیز در پاسخ به سوال فارس گفت: متاسفانه از هدفمندی یارانه هیچ اطلاعی ندارم.

رمضان ویسانی كه خود را كارمند دولت معرفی كرد گفت: فرم اطلاعات اقتصاد خانوار را پر كرده‌ام اما هنوز مطلب مشخص و روشنی از طرف مسئولان اعلام نشده و نمی‌دانیم، چقدر یارانه به هر كس تعلق می‌گیرد این شهروند گفت: به نظرم باید در خوشه دوم متوسط درآمد قرار گیرم، زیرا میانگین درآمد ماهانه 500 هزار تومان و خانوار 4 نفره هستم كه مستاجر منزل سازمانی و دارای خودروی شخصی هستم.

ویسانی در مورد اطلاع رسانی در خصوص این طرح بزرگ گفت: اطلاع رسانی دقیقی انجام نشده و عامه مردم سرگردان هستند و هنوز میزان یارانه نقدی مشخص نشده است.

این شهروند از دولتمردان درخواست كرد: نسبت به كنترل گرانی و نظارت بر اجرای این طرح دقت داشته باشند.

* كارمندانی كه فرم پرنكرده‌اند

كمال شفیعی فرد میانسالی كه خود را كارمند معرفی كرد گفت: هنوز فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نكرده‌ام، زیرا معتقدم وقتی قوانین در كشور ما مقطعی و زودگذر است، چگونه به این طرح اعتماد كنم.

هنوز هدفمندی یارانه اجرا نشده اما افزایش قیمت آب، برق و گاز و بسیاری كالاهای ضروری شروع شده است

* مردم نمی‌دانند یارانه به كی تعلق می‌گیرد

شفیعی افزود: هنوز مردم نمی‌دانند یارانه نقدی به كدام اقشار تعلق می‌گیرد و نبود مبنای كارشناسی نقطه ضعف اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست كه مردم به آن بی‌اعتماد هستند.

این فرد افزود: در حالی كه وزیر نیرو رسما اعلام می‌كند با حذف یارانه قیمت برق 4 برابر می‌شود می‌خواهند با چقدر یارانه نقدی این افزایش قیمت را جبران كنند.

شفیعی افزود: به نظر من حداكثر به هر نفر 20 هزار تومان یارانه می‌دهند و برای خانوار 4 نفره 80 هزار تومان در ماه نمی‌تواند حتی پول قبض گاز، آب و برق سایر خدمات شهری را كه حدود 200 هزار تومان در ماه برآورد می‌شود جبران كند.

این شهروند گفت: در حال حاضر یك شكاف بزرگ بین هزینه‌ها و درآمد خانوارها ایجاد شده و خود طرح به اندازه كافی دقیق و گویا نیست.

شفیعی افزود: میانگین درآمد وی در ماه 630 هزار تومان برآورد می‌شود كه 500 هزار تومان كرایه خانه و پرداخت 2 قسط در ماه خواهد بود.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور