تبیان، دستیار زندگی
علی شجاعی صائین، مدیر عامل موسسه خانه كتابگفت: سیاست ما در جشنواره‌های كتاب، چه در جایزه كتاب فصل، جایزه ادبی جلال‌آل احمد و جایزه كتاب سال، بر این اساس است كه وقتی اثری منتشر شد، تنها به پدید آورنده‌اش اختصاص نداشته و متعلق به همه جامعه است./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثري كه منتشر مي‌شود، تنها به پديدآورنده آن تعلق ندارد
شجاعی

علي شجاعي صائين، مدير عامل موسسه خانه كتاب گفت: سياست ما در جشنواره‌هاي كتاب، چه در جايزه كتاب فصل، جايزه ادبي جلال‌آل احمد و جايزه كتاب سال، بر اين اساس است كه وقتي اثري منتشر شد، تنها به پديد آورنده‌اش اختصاص نداشته و متعلق به همه جامعه است.

شجاعي صائين به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: داوران جوايز مختلف كتاب اين حق را دارند تا درباره هر كتابي اظهار نظر كرده و آن‌ها را بررسي كنند؛ اما اگر اثري برگزيده شد و نويسنده تمايلي به دريافت جايزه نداشت، وي نيز اين اختيار را دارد که جايزه‌‌اش را دريافت نكند.

وي با بيان اين مطلب كه اين حق را براي نويسنده به رسميت مي‌شناسيم كه نخواهد نام برگزيده شدن اثرش اعلام شود، افزود: اگر اثري در اين جوايز به عنوان اثر برگزيده انتخاب شود، قبل از اعلام به اطلاع نويسنده آن اثر مي‌رسانيم و اگر تمايلي براي اعلام نام اثرش نداشت، آن اثر به عنوان اثر برگزيده اعلام نخواهد شد؛ ولي اين حق را نيز براي صاحب‌نظران و قاطبه كتاب‌خوانان براي اظهارنظر درباره كتاب‌هاي منتشر شده در كشور محفوظ مي‌دانيم.

مدير عامل موسسه خانه كتاب تصريح كرد: اميدواريم فعاليت‌‌های فرهنگي، آلوده به مسايل سياسي و جناحي نشده و صرفا شايستگي‌هاي نهفته در كتاب مورد توجه قرار گيرند.

وي درباره اعلام نام شانزده اثر در مرحله دوم جايزه كتاب سال در رشته شعر نيز گفت: اگر كسي در اين مرحله اظهارنظري مبني بر انصراف از دريافت جايزه دارد، طبيعي است كه به معناي برگزيده شدن قطعي آن اثر در جايزه كتاب سال نيست. بر همان روالي كه تاكنون داوران تا اين مرحله عناوين آثار را اعلام كرده‌اند، در مرحله بعدي نيز تصميم گيري نهايي با ايشان خواهد بود.

شجاعی صائین با اشاره به اين كه در مرحله نهايي تنها يك اثر برگزيده يا شايسته تقدير خواهيم داشت، افزود: اعلام نام 16 اثر در اين رشته به اين معناست كه قطعا 15 اثر درنهايت برگزيده و شايسته تقدير نخواهند بود و شايد همان يك اثر هم نتواند امتيار لازم را كسب كند.

تابع نظر داوران هستيم

شجاعي صائين درباره انتخاب اثر برگزيده در گروه ادبيات داستاني جايزه كتاب سال گفت: ما به عنوان برگزاركننده وظيفه‌اي خاص داريم و همچنين به عنوان علاقه‌مندان به فرهنگ ايراني نيز اميداواريم در همه گروه‌ها برگزيده داشته باشيم.

وي ادامه داد: ما موظفيم بر اساس آيين‌نامه، داوري‌ها را انجام دهيم كه اين آيين‌نامه نيز مي‌گويد فقط نظر داوران اهميت دارد؛ ولي علاقه شخصي خودمان اين است كه در رشته‌هاي پرجاذبه و پرطرفدار مثل شعر و داستان، برگزيده داشته باشيم.