تبیان، دستیار زندگی
تمبر هندی از TAMARIA HINDI مشتق شده و به معنای میوه هندی می باشد . تمبر هندی درختی است بلند كه منشا آن از هند و آفریقای شمالی بوده است، ولی امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر دنیا پرورش می یابد . برگ های آن متناوب و مركب شامل 10 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمبر هندی؛میوه ای اشتها آور


تمبر هندی از TAMARIA HINDI مشتق شده و به معنای میوه هندی می باشد . تمبر هندی درختی است بلند كه منشا آن از هند و آفریقای شمالی بوده است، ولی امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر دنیا پرورش می یابد .

برگ های آن متناوب و مركب شامل 10 تا 20 جفت برگچه فشرده و نزدیك به هم است . گل های آن به رنگ زرد مایل به قرمز و به شكل خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود .

میوه آن شبیه باقلا به شكل غلاف و با كمی خمیدگی است . این غلاف به طول 10 سانتیمتر می باشد كه در آن بین 3 تا 10 دانه قرار درد .

برای تهیه تمبر هندی ها میوه ها را شكافته و قسمت گوشت دار آنها را با هسته بیرون آورده و خشك می كنند .

خشك كردن تمبر هندی طرق مختلفی دارد و در هر منطقه فرق می كند . مثلا در جزایر آنتیل قسمت گوشت دار آن را در ظرف بزرگی كه دارای شربت غلیظ در حال جوشی است وارد می كنند تا شربت در منافذ میوه نفوذ كرده و آن را حل كند .

تركیبات شیمیایی :

قسمت گوشت دار میوه، دارای كمی قند و پكتین و همچنین اسید سیتریك ، اسید مالیك ، تارتارات و اسید پتاسیم می باشد . در پوست درخت تمبر هندی مقداری تانن وجود دارد . سرشاخه های جوان و سبز این درخت دارای مقدار زیادی ویتامین های گروه B  می باشد.

خواص درمانی :

تمبر هندی از نظر طب قدیم ایران، سرد و خشك است.

- خوردن تمبر هندی باعث پائین آمدن تب می شود.

تمبر هندی به هضم غذا كمك می كند و اشتها  را افزایش می دهد.

- تمبر هندی خنك كننده بدن است.

- برای رفع تشنگی مفید است.

- دل به هم خوردگی و تهوع  را برطرف می كند.

- پوست تمبر هندی قابض و رفع كننده اسهال است.

- بهترین طریقه استفاده از تمبر هندی این است كه این ماده را درآب خیس كنید و سپس آن را صاف كرده و با نبات بخورید .

- دم كرده تمبر هندی نیز اثر ملین دارد . برای تهیه این دم كرده ، یک قاشق غذا خوری تمبر هندی را با نیم لیتر آب جوش مخلوط كرده و به مدت یك ساعت بگذارید بماند. سپس این دم كرده را در طول روز مصرف كنید .

- تمبر هندی را بپزید و ضمادی از آن درست كنید . این ضماد را روی ورم و قسمت های دردناك بدن بگذارید.

مضرات :

تمبر هندی برای ریه و طحال  خوب نیست و در اشخاصی كه ریه و طحال ضعیفی دارند ، ممكن است تولید اشكال كند . این گونه اشخاص بهتر است كه تمبر هندی را با كتیرا یا خشخاش بخورند .

منبع : WWW.IRANDRUG.COM

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.