تبیان، دستیار زندگی
محققان وسیله‌ جدیدی ابداع کرده‌ اند که بهتر می ‌تواند پیش‌بینی کند آیا شخصی 90 روز پس از سکته اول ممکن است دچار سکته دوم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش ‌بینی سکته دوم

سلامتی قلب

محققان وسیله‌ جدیدی ابداع کرده‌ اند که بهتر می ‌تواند پیش‌بینی کند آیا شخصی 90 روز پس از سکته اول ممکن است دچار سکته دوم شود یا خیر؟

این وسیله یک کشف مهم به حساب می ‌آید، چون مطالعات نشان داده کسانی که مدت کوتاهی پس از سکته اول دچار حمله قلبی دوم می‌ شوند، بیش از دیگران در معرض خطر مرگ یا معلولیت‌ های سخت جسمی قرار دارند.

جام جم: این وسیله از سوی محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد تولید شده است و به پزشکان کمک می‌ کند تا بفهمند چه افرادی در معرض خطر بالای سکته دوم قرار دارند و به ارزیابی فوری براساس اطلاعات موجود در معاینات قبلی نیاز است.

در این مطالعه، محققان اطلاعات مربوط به 1458 نفر را که دچار حمله قلبی ناشی از کم‌ خونی شده و طی 72 ساعت به بیمارستان مراجعه کرده‌ بودند مورد بررسی قرار دادند.

شرکت‌ کنندگان در این آزمایش سوابق پزشکی و اسکن ‌های مغزی انجام شده را به محققان ارائه کردند.

پس از 3 ماه پیگیری دائم احوال 806 شرکت ‌کننده، 60 حمله قلبی اتفاق افتاد. از این 60 حمله 30 حمله قلبی 14 روز پس از حمله اول رخ داد.

مطالعات نشان داد خطر حمله قلبی مجدد طی 14 روز 2.6 درصد و در طول 90 روز 6 درصد است. محققان ابزار جدیدی به نام 90 RRE ساختند که با نگاه به فاکتورهای خطرساز مانند سابقه سکته خفیف یا TIA ، سن و نوع سکته اول شخص، همراه با اطلاعات به دست آمده از اسکن ‌های مغزی، احتمال خطر بروز حمله قلبی دوم طی 90 روز را ارزیابی می‌ کرد.

هر چه نمره به دست آمده زیاد باشد، احتمال وقوع حمله دوم بیشتر است. احتمال سکته دوم طی 90 روز در افرادی که 3 یا 4 فاکتور خطرساز داشتند، 40 درصد بیش از افرادی است که هیچ گونه علامت خطری ندارند.

همچنین تحقیقات نشان داد بیش از 96 درصد بیمارانی که دچار حمله قلبی دوم شده‌ اند یک یا 2 فاکتور خطر در آن ها وجود داشته است.

در حال حاضر وسیله مناسبی برای پیش ‌بینی خطر و عود حملات قلبی در کوتاه مدت وجود ندارد، پس، این روش می ‌تواند برای جلوگیری از خطر حملات قلبی زودرس مفید بوده و نتایج مناسبی به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال افرادی که پیش ‌بینی می ‌شود در معرض حمله قلبی مجدد قرار دارند، فورا به مراکز تخصصی اعزام شده و درمان ‌های پیشگیرانه در خصوص آن ها انجام می ‌شود.

نکته جالب دیگر این است که از روی عواملی مانند سیگار کشیدن، دیابت و فشارخون نمی ‌توان سکته را در کوتاه مدت پیش‌ بینی کرد، در حالی که در درازمدت قابل پیش ‌بینی است.

دقت پیش ‌بینی به وسیله این روش هنوز نیازمند تایید بیشتر قبل از استفاده عمومی است.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی

منبع: Physorg

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

3 پرسش شایع درباره حمله قلبی‌

مواقعی که قلب در خطر است

سكته قلبی، طبلی كه صدایش فردا در می ‌آید

عملکرد ضعیف قلب

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

ارزیابی خطر بیماری قلبی

اندكی درباره قلب نازك شكننده

درد قفسه سینه یا سکته قلبی؟

 چگونه تپش قلبتان را كاهش دهید؟

مراقب قلب خود باشید

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

با 19 روش از قلب خود محافظت کنید

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

با قلب خود مهربان باشیم! ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم) و ( قسمت سوم)

به قلبتان ورزش هدیه دهید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.