تبیان، دستیار زندگی
معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از آماده‌سازی نقشه جامع شیعیان جهان با عنوان اطلس شیعه، بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، ازسوی این مجمع خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی اطلس شیعه

سالار

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از آماده‌سازی نقشه جامع شیعیان جهان با عنوان اطلس شیعه، بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، ازسوی این مجمع خبر داد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سالار در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه گفت: تهیه گزارش و آماری از شیعیان دنیا و ارائه تحلیلی درخصوص وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان در حال اجراست.

وی خاطرنشان ساخت: این اقدام در راستای تقویت بنیه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شیعیان صورت می‌گیرد.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)  با بیان اینکه وضعیت شیعیان در بسیاری از کشورهای خلیج فارس از قبیل عربستان و بویژه یمن بسیار سخت و دشوار است، اظهار داشت: هر اندازه که مجمع جهانی اهل بیت(ع) بتواند در عرصه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی وارد شود، می‌تواند بر اساس قوانین بین‌المللی از حقوق اولیه شیعیان دفاع کند.

وی به تغییر رویکرد مردم جهان نسبت به آشنایی با دین اسلام، پس از واقعه 11 سپتامبر اشاره کرد و گفت: علی‌رغم همه دسیسه‌هایی که دشمنان برای انزوای اسلام و جلوگیری از افزایش پیروان این دین در قالب این حادثه طراحی کرده بودند، بسیاری از متفکران و علاقه‌مندان به تحقیق در زمینه دین مبین اسلام پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالار با اشاره به جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: با پیروزی حزب‌ا‌لله در مقابل ارتشی مجهز، بسیاری از مردم جهان به فکر شناخت مکتب تشیع افتادند و در این زمینه از مجامعی همچون مجمع جهانی اهل بیت(ع) تقاضای همکاری داشتند.

وی با بیان اینکه مردم تشنه معارف الهی هستند، اما باید این معارف با هنرمندی خاص به آنان ارائه شود، گفت: اینگونه به نظر می رسد که در قبال آن همه استقبال و رویکرد و تشنگی که در میان مردم جهان وجود دارد، نتوانسته‌ایم جوابگوی تمام نیازهای آنان باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سالار درادامه این گفت‌وگو بااشاره به روند تاسیس مجمع جهانی اهل بیت (ع)اظهار داشت: این مجمع به عنوان موسسه دینی بین‌المللی و غیردولتی، دارای چهار رکن اساسی است که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سالار تاسیس کتابخانه در مناطق شیعه‌نشین دنیا و یا اهدای کتاب به کتابخانه های آنان را از دیگر اقدامات مجمع عنوان کرد.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه تصریح کرد: همانگونه که اهل بیت(ع) محور وحدت بودند، مجمع نیز با تأسی از آنان خط وحدت و انسجام اسلامی را در پیش گرفته و سعی در حفظ آن دارد.

وی افزود: نقش این مجمع، تقریبی است و کلیه آثار منتشر شده در راستای حفظ وحدت مسلمانان می باشد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سالار به برگزاری دوره های آموزشی، اردوهای سیاحتی و زیارتی برای اندیشمندان، محققان و پژوهشگران دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: امسال 10 دوره اردوی آموزشی و فرهنگی برای شخصیت های دانشگاهی و حوزوی دیگر کشورها در قم با استفاده از اساتید مجرب و با همکاری مراکز علمی حوزه برگزار شده است.

وی افزود: در این دوره ها افراد با تاریخ اسلام، عقاید تشیع، اندیشه سیاسی شیعیان، اقتصاد اسلامی و ... آشنا و سپس به اماکن زیارتی ایران مشرف شده و از شهرهای تاریخی و فرهنگی بازدید می کنند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، شناسایی و تشخیص حضور افراد در این دوره ها و اردوها را بر عهده مسئولان مجامع محلی و نمایندگی‌های این مجمع در کشورهای مختلف عنوان کرد.

وی به راه اندازی دانشگاه اهل بیت(ع) از سوی مجمع جهانی اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: بیش از یکصد دانشجو از کشورهای مختلف در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت (ع) از حوزه های علمیه بویژه حوزه علمیه قم خواست تا نسبت به تحولات فرهنگی و علمی دیگر کشورها آگاهی لازم را داشته باشند.