تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از تبلیغ‌ها، بر روی سرعت پردازنده یک کامپیوتر تأکید می‌شود. چنین آگهی‌هایی مانند تبلیغ یک ماشین است که کاملاً بر روی موتور ماشین تأکید کرده و به سرعت آن می‌پردازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهیم

(3)

در بسیاری از تبلیغ‌ها، بر روی سرعت پردازنده یک کامپیوتر تأکید می‌شود. چنین آگهی‌هایی مانند تبلیغ یک ماشین است که کاملاً بر روی موتور ماشین تأکید کرده و به سرعت آن می‌پردازند.

سرعت کامپیوتر computer speed

در قسمت اول و دوم در زمینه CPU بحث کردیم و باید نیز بدانید که پهنای باند سیستم و حافظه Ram هم در میزان سرعت کامپیوتر بسیار حائز اهمیت است

محاسبه پهنای باند

برای محاسبه پهنای باند یک گذرگاه ابتدا پهنای گذرگاه (Bus Width) را بر هشت تقسیم کرده، سپس در عدد سرعت گذرگاه ضرب نمایید. حاصل تقریباً پهنای باند گذرگاه را بر حسب MBPS نشان می‌دهد. برای مثال اگر شما از یک گذرگاه ۶۴بیتی استفاده می‌کنید که سرعت اجرای‌آن Mhz ۱۳۳ است، در آن صورت پهنای باندی حدود MBPS۱۰۶۴ خواهید داشت. با توجه به مطالب بالا متوجه می‌شوید که پهنای باند به پهنای گذرگاه و سرعت آن بستگی دارد. برای مثال در دو سیستم که دارای گذرگاه یکسانی هستند اما سرعتشان متفاوت است، پهنای باند سیستمی بیشتر است که سرعتش بیشتر باشد. برای افزایش سرعت گذرگاه‌های سیستم لازم است برد اصلی جدیدی را نصب کنید و پس از نصب یک برد جدید، لازم است که اجزای دیگر آن را ارتقاء دهید که البته در چنین مواردی به نظر می‌رسد تهیه یک کامپیوتر جدید با صرفه‌تر باشد.

حافظه RAM یکی از اجزایی است که با هزینه‌ای نه چندان زیاد می‌توان آن را ارتقاء داد و به این ترتیب به طور چشمگیری عملکرد سیستم را بهبود بخشید

حافظه RAM

حافظه RAM یكی از انواع حافظه ها و البته پر كاربردترین آنهاست. RAM مخفف اصطلاح Random Access Memory یا حافظه با دستیابی تصادفی بوده و حافظه‌ای قابل خواندن و نوشتن می‌باشد. توجه داشته باشید که وقتی ما از حافظهءاصلی كامپیوتر حرف‌می‌زنیم، منظور همان RAM است. این حافظه به ‌صورت غیرمستقیم در اختیار كاربر یا User قرار می گیرد .

اصولاً اطلاعات و داده‌های مربوط به هر برنامه‌ای كه می‌خواهد اجرا شود، روی RAM قرار می‌گیرد. دلیل انجام این عمل ایجاد تعادل بین سرعت CPU و دیسك سخت می‌باشد. از آنجایی كه سرعت CPUها بسیار زیاد است و سرعت دیسكهای سخت نسبت به آنها پایین می‌باشد، RAM می‌تواند با قرارگیری بین این دو یك تعادل سرعت ایجاد نماید. بنابراین مقدار RAM در مواقعی كه كاربر نیاز به اجرای چندین برنامه به طور همزمان را دارد و یا از برنامه‌های پر حجم استفاده می‌كند تأثیر به سزایی در سرعت كامپیوتر خواهد داشت.

هنگامی که RAM خود را ارتقاء می‌دهید و یا PC جدیدی می‌خرید، همواره به این موضوع توجه داشته باشید که برد اصلی تان از چه نوع RAM ی پشتیبانی می‌کند

در حال حاضر دو نوع RAM در بازارهای كامپیوتر یافت می‌شود. یك نوع SDR و دیگری DDR.

computer , کامپیوتر

قبل از این دو مدل  رم RDRAM وجود داشت که دارای سرعت  بین Mhz۴۰۰ تا Mhz۸۰۰ بوده و گذرگاه آن ۱۶ بیتی بود اما این مدل رم ها از دور خارج شده است و دیگر مورد استفاده نیست

RAMهای SDR دارای خطوط انتقال یا BUS ضعیف‌تری هستند و در نتیجه سرعت كمتری دارند، مقدار ظرفیت این RAMها تا چند سال گذشته 16، 32و 64 مگابایت بود و در حال حاضر بیشتر ظرفیت‌های موجود ، در رِنجِ 128، 256 و 512 مگابایت هستند. گفتنی است BUS این نوع RAM در محدودة 66، 100و 133مگاهرتز است.

RAMهای DDR دارای BUS، 266، 300، 333 و 400 مگاهرتز بوده و به همین دلیل سرعت بیشتری نسبت به RAMهای SDR دارند، مقدار ظرفیت این نوع RAMها به دلیل حضور نسبتا تازه در بازار، 256 و 512 مگابایت و یك گیگابایت است.

تفاوت ظاهری این دو نوع RAM در برشهایی است كه روی پایه‌های آنها مشاهده می‌شود، SDRAMها دارای 2 برش روی پایه‌هایشان هستند در حالیكه RAMهای DDR تنها یك برش بر روی پایه دارند.

هنگامی‌که می‌خواهید یک RAM بخرید، قبل از انتخاب RAM ، باید Main Board انتخاب شده‌باشد . سپس براساس نوع پشتیبانی RAM توسط Main Board ، نوع RAM را که DDR یا SDR می باشد مشخص می نماییم . در مرحله بعد بایستی با توجه به مقدار Bus پشتیبانی شده از طرف مادربرد ، RAM را انتخاب نمود. بهترین حالت، انتخاب مقداری برابر برای RAM است. انتخاب مقدار بیشتر برای RAM ، تفاوتی در میزان کارایی سیستم ندارد و انتخاب مقدار کمتر علاوه بر پایین آوردن کارایی کامپیوتر، گاهی ممکن است مشکلاتی را نیز از قبیل اشکال در عملکرد صحیح سیستم، به وجود می‌آورد.

ماژول های SDRAM دارای 168 پایه و ماژول های DDR SDRAM دارای 184 پایه می باشند و هر دو 64 بیتی هستند.

ولتاژ مصرفی DDR برابر 5/2 ولت و SDRAM برابر 5/3 ولت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات رم های DDR با فرض برابر بودن فرکانس پایه ( به عنوان مثال 133 مگاهرتز) برابر رم های SDRAM می باشد.

از نظر ظاهری رم های SDRAM دارای دو شکاف و DDR SDRAM یک شکاف می باشند.

حداکثر فرکانس رم های SDRAM برابر با 133 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعاتی معادل 1 گیگا بایت می باشد، اما آخرین مدل رم های DDR دارای 533 مگاهرتز و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات آنها برابر با 4 گیگابایت می باشد.

شایان ذکر است که رم های 168 پایه ای به طور کامل از رده خارج شده اند.

ادامه دارد...

برگرفته از : کامپیوتر جوان و P30P30

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی