تبیان، دستیار زندگی
از روزی که خود را شناختم و روی پای خود ایستادم همواره متوسل به خاندان طهارت بوده‏ام و هر گاه لباس نوی تهیه می‏کردم نخستین بار به حرمهای ائمه اطهار می‏بردم و با مالیدن به ضریح، آن را متبرّک می‏نمودم و سپس از آن استفاده می‏کردم.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوه‏های ارادت به خاندان طهارت
e194j f,aj

لینک  فیلم های مرتبط  را اینجا ببینید

آیة اللّه‏ مرعشی از بزرگ فقیهانی است که خود را در اسلام ذوب نمود و از حریم تشیع و اهداف مقدس ائمه هدی علیهم‏السلام دفاع نمود. هیچ گاه به مخالفان مذهب اهل بیت عصمت علیهم‏السلام اجازه نداد به ارزشهای شیعه آسیبی وارد نمایند. در مبانی علمی و روشهای فکری و مباحث حوزوی و تألیفات باارزش خود بر سیره اهل بیت علیهم‏السلام تأکید فراوان داشت و خاطر نشان می‏ساخت پیش‏قراولان علم و مشعل داران فضیلت باید خود را برای پذیرش بار امانت ثقلین مهیا کنند. در درسهایش وقتی نام اهل بیت علیهم‏السلام را بر زبان جاری می‏ساخت، تأثیرش بر قلوب حاضران عمیق بود؛ چرا که از لسان شیوایش ندای ولایت و از لحن او حماسه اولیا و صالحان به گوش می‏رسید.

عشق سرشارش به حضرت سیدالشهداء علیه‏السلام چنان در او شوری ایجاد می‏کرد که در مجالس و محافلی که به نام آن حضرت تشکیل می‏شد، سر از پا نمی‏شناخت. در سوگ آن خامس آل عبا با صدای بلند می‏گریست. در ایام محرم و صفر لباس کاملاً سیاه بر تن می‏نمود و همه ساله دهه عاشورا و سایر ایام ماتم در منزل خویش و در این اواخر در مدارس علمی و حسینیه خود مجالس سوگواری برگزار می‏کرد و خود از خدمت نمودن به عزاداران دریغ نمی‏کرد. این علاقه تا بدانجا رسید که خدمت افتخاری و خادمی روضه مُنوّر حرم امام حسین علیه‏السلام در کربلا را به خویش اختصاص داد و نیز مناصب سراسر مباهات نقیب الساداتی و تدریس در حرم حسینی و حضرت ابوالفضل علیه‏السلام را در برهه‏ای از زندگی خویش عهده دار گشت.

در وصیت نامه خویش نوشته است: «...و سفارش می‏کنم در کوشش در برگزاری شعائر الهی در حسینیه‏ای که در قم مقدس بنیان گذاری کرده‏ام... و سفارش می‏کنم دستمالی را که اشکهای زیادی در رثای جدم حسین مظلوم و اهل بیت مکرّم او ریخته و صورت خود را با آن پاک می‏کردم، بر روی سینه در کفنم بگذارند.».

ایشان خاطر نشان نموده‏اند: «از روزی که خود را شناختم و روی پای خود ایستادم همواره متوسل به خاندان طهارت بوده‏ام و هر گاه لباس نوی تهیه می‏کردم نخستین بار به حرمهای ائمه اطهار می‏بردم و با مالیدن به ضریح، آن را متبرّک می‏نمودم و سپس از آن استفاده می‏کردم.»

فرزند ایشان، دکتر سید محمود مرعشی بارها نقل نموده‏اند: «هر ساختمانی که زیر نظر ایشان احداث می‏گردید، مقداری از تربت سیدالشهداء علیه‏السلام را در پی‏های آن می‏ریخت و می‏گفت: با این تربت ساختمان را بیمه می‏کنم!»

آن زمان که حالش مساعد بود، به طور ناشناس در میان جمعیتها و هیئتهای عزادار می‏رفت و به سینه زنی می‏پرداخت و می‏گفت: این عزاداری مرا بیمه می‏نماید.

می‏فرمود: «در ایام اقامت در قم هرگاه مشکلی داشتم، می‏رفتم حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و چند ساعت در آنجا دخیل می‏شدم و معمولاً گره گشایی می‏شد.».

بخش مهمی از آثار آیة اللّه‏ مرعشی با شوق به خاندان نبی اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله تألیف شده و در خصوص زیارات، شرح احوال امامان و امامزادگان و مزارات علویین و پژوهش در نسب سادات تألیف گردیده‏اند.

بیست و پنج بار از نجف به کربلا به قصد زیارت سالار شهیدان رفته‏اند که در این سفرها آیات عظام حکیم، شاهرودی و خویی نیز با ایشان همراه بوده‏اند.

آیة اللّه‏ مرعشی در یکی از یادداشتهای خود می‏نویسد: «هنگامی که در قم سکونت اختیار نمودم، صبحها در حرم حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام اقامه جماعت نمی‏شد و من این سنت را رواج دادم تا این مراسم باشکوه در چنین مکانی برپا شود.» ایشان می‏افزایند: «نماز جماعت را در این حرم آغاز کردم و تا امروز که شصت سال از آن تاریخ می‏گذرد، ادامه دارد. و از آن پس روزی سه بار در مسجد بالاسر حرم و صحن شریف نماز می‏خواندم.


*

ویژه نامه شهاب دین

فیلمهای آیت الله مرعشی در فیلم و انیمیشن تبیان

کلیپ گنج ِ رنج

مستند طریق طلب

مستند گنج و گنجینه

پای درس استاد


تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیهe194j

منبع : مبلغان