تبیان، دستیار زندگی
اولین نشست از سلسله نشستهای علمی «ولایت فقیه» از سوی مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با حضور طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدریس ولایت‌فقیه در حوزه پررنگ‌تر شود

تدریس ولایت‌فقیه در حوزه پررنگ‌تر شود

اولین نشست از سلسله نشستهای علمی «ولایت فقیه» از سوی مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با حضور طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مومن در این نشست با اشاره به جایگاه حوزه‌های علمیه در تبیین و نشر معارف دینی گفت: متاسفانه بحث و تدریس «ولایت فقیه» در حوزه علمیه خیلی کمرنگ است و این بحث باید جایگاه حقیقی خود را در حوزه علمیه پیدا کند.

عضو مجلس خبرگان به جایگاه ولایت فقیه در اندیشه دینی پرداخت و گفت: «ولایت» مختص خدا، پیامبر (ص) و ائمه (ع) می‌باشد و در زمان غیبت امام عصر (عج) باید فرد شایسته‌ای که تمام شرایط لازم را داشته باشد عهده‌دار ولایت مردم باشد.

این استاد حوزه به اهمیت جایگاه ولایت فقیه از دیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام برای پیامبر (ص) و ائمه جایگاه ولایت امری را قرار داد و از لوازم مباحث حکومتی در اسلام بحث ولایت فقیه است.

وی ابلاغ احکام را از وظایف پیامبران دانسته  اظهار داشت: رسالت نبوت از طرف خدای متعال است و پیامبران که عهده دار رسالت و نبوت هستند احکام الهی را بدون کم و زیاد برای هدایت مردم ابلاغ می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) و ائمه (ع) سرپرستی مردم را از سوی خدا عهده‌دار می‌شوند تا آنان به سعادت واقعی برسند، زیرا خدا تمام امور زندگی و آنچه باعث سعادت و شقاوت مردم می‌شود را به پیامبر ابلاغ کرده است.

آیت‌الله مومن به سلطه قدرتمندان بر مردم اشاره کرد و بیان داشت: کسانی که میخواهند با قدرت و ظلم بر مردم تسلط پیدا کنند باید بدانند که خدا به وسیله ولایت، از مردم مظلوم دفاع خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: وظیفه دیگر پیامبر (ص) این است که بعد از خودش، ولایت ائمه (ع) را برای مردم تبیین و معرفی کند تا جامعه دچار انحراف از مسیر اصلی نگردد.

آیت‌الله مومن در ادامه به آیات قرآن در مورد ولایت ائمه (ع) اشاره کرد و گفت: در حجة‌الوداع پیامبر (ص) در عید غدیر خم و به امر خدا ولایت ائمه (ع) را برای مردم روشن و تبیین کرد.

استاد حوزه علمیه قم به اختلاف بین شیعه و سنی در زمینه خلافت اشاره کرد و بیان داشت: ولایت امیر‌المومنین (ع)  بعد از رحلت  پیامبر (ص) توسط عده ای غصب شد و این باعث اختلاف بین شیعه و سنی شد.

آیت‌الله‌ مومن به وظیفه مردم در قبال ولایت اشاره و تاکید کرد: لازم است مردم به وظیفه خود در یادگیری احکام مربوط آن عمل نمایند.