تبیان، دستیار زندگی
یک سیستم تاکتیکی است که در ارتش سلطنتی انگلیس به عنوان یک سلاح نیمه استراتژیک بکار گرفته خواهد شد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواپیمای بدون سرنشین watchkeeper

در جولای 2004 وزارت دفاع انگلستان اعلام کرد که شرکت Thales برنده مناقصه ساخت پهپاد watchkeeper شده است.این سیستم دارای قابلیت های تجسس ،ردیابی ،تعیین مختصات هدف و شناسایی است. در آگوست 2005 شرکت Thales قرارداد ساخت این پهپاد ها را با وزارت دفاع انگلستان امضاء کرد ، watchkeeper یک سیستم تاکتیکی است که در ارتش سلطنتی انگلیس به عنوان یک سلاح نیمه استراتژیک بکار گرفته خواهد شد .

watchkeeper

طرح پیشنهادی شرکت Thales جهت ساختwatchkeeper تولید یک پهپاد بزرگ و یک پهپاد کوچکتر که مجهز به ایستگاههای زمینی و تجهیزات پشتیبانی است می باشد ،اما وزارت دفاع تصمیم به ساخت پهپاد بزرگتر با نام WK450 گرفته است ،زیرا ساخت یک پهپاد به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه خواهد بود .

watchkeeper

پهپاد watchkeeper قادر به حمل مجموعه ای از سنسورها شامل دوربین های دید در شب و روز و رادارهای تجسسی است .دو پهپاد WK450 قادرند بطور همزمان و یا یکی پس از دیگری عمل کنند .ایستگاه کنترل زمینی بطور شبکه ای ایجاد ارتباط کامل در همه سیستم ها را تضمین می کند ،مثلاً در رادار حفاظتی هوابرد ،هواپیمای جنگنده و مقر فرماندهی گروه جنگی .

watchkeeper

سیستم watchkeeper در سال 2010 مورد استفاده ارتش انگلستان قرار خواهد گرفت .مجموعه کامل این سیستم را می توان با هواپیمای C430 حمل و جابجا کرد .

برنامه watchkeeper :

در برنامه ریزی عملکرد این پهپاد ،چهار شرکت صنعتی یعنی شرکت BAE ،لاکهیدمارتین ،نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و شرکت Thales مشارکت داشته اند .همچنین شرکت Thales که برنده مناقصه ساخت این پهپاد بوده است از اطلاع رسانی و مشارکت شرکت های صنعتی نظیر Qinetiq ,Marshall sv , Elbit, Boeing و چند شرکت دیگر بهره مند شد .این پهپاد دارای قابلیت های ردیابی ،آشکارسازی ،تصویر برداری و قابلیت های الکترونوری و پردازش سیگنال است .

watchkeeper

شرکت بوئینگ به عنوان یک شرکت پشتیبان در این طرح برگزیده شده و نقش مهمی در بهره گیری از این تکنولوژی و بهسازی امکانات آن در طول چرخه استفاده از این پهپاد را بر عهده دارد .

پهپاد wk450 :

پهپادwatchkeeper که wk450 نام گرفته است ،مطابق با پهپاد و ساخت شرکت Elbit یعنی Hermes 450 ساخته شده است .در سال 2003 سیستم Hermes 450 پس از گذراندن مراحل تست و ارزیابی در ایالت نوادا مورد تأیید نیروی هوایی آمریکا قرار گرفت .

watchkeeper

این پهپاد را می توان در انجام مأموریت های مستقل و خودکار از پیش برنامه ریزی نمود و نیز می توان مجدداً آن را توسط اپراتور از ایستگاه زمینی و در حین پرواز کنترل و هدایت نمود . این پهپاد مجهز به سیستم GPS کامپیوتر و اطلاعات کامپیوتری دوگانه است .سیستم های برقی و الکترونیک در این پهپاد جهت افزایش قابلیت اطمینان ،مازاد بر نیاز در نظر گرفته شده است .

این پهپاد توسط موتورهای دوار و ساخت شرکت VEL در لیچ یلد انگلیس به حرکت در می آید و از یک چرخ پروانه دو پره ای استفاده می کند . برای استفاده از این پهپاد در مأموریت های بلند مدت و جهت افزایش مقاومت سیستم میتوان آنرا مجهز به مخازن سوخت یدکی نمود که زیر بالهایش نصب می گردد در اینصورت قادر است تا 17 ساعت مقاومت نماید .

حداکثر ظرفیت :

پهپاد WK450 دارای قابلیت حمل بار تا حداکثر150 کیلوگرم است. این ظرفیت بار شامل دستگاههای مختلف از جمله سنسورهای دید در شب و روز ،مسافت یاب لیزری و یک رادار Synthetic aperture و آشکار ساز هدفهای متحرک زمینی است .

سنسورهای Compass (سنسورهای کوچک و پیشرفته چند کاره) شامل سنسورهای ؛نسل سون ،مجموعه FLIR کانونی 5-3 میکرون ،FLIR 13-8 میکرون ،دوربین تلوزیونی رنگی با قدرت بزرگ نمایی ،مسافت یاب لیزری محافظ چشم ،هدف یاب لیزری با قابلیت diode-pumped آشکار ساز لیزری هدف و ردیاب اتوماتیک است .

همچنین می توان یک ماهواره پهن باند را بر روی سیستم نصب کرد تا در مسافت های طولانی نیازی به استفاده از یک هواپیمای تقویت کننده امواج رادیویی نباشد .

ایستگاه کنترل زمینی :

پهپاد watchkeeper توسط اطلاعات کامپیوتری ماهواره ای به شبکه ای از ایستگاههای کنترل زمینی متصل می گردد که در آن جا تصاویر تجزیه و ارسال خواهند شد .این ایستگاه کنترل زمینی که 20 فوت طول دارد توسط شرکت Marshall sv ساخته شده و مجهز به کلیه تجهیزات جانبی نیز می باشد .

منبع:www.centralclubs.com

تنظیم برای تبیان:محسن مرادی