تبیان، دستیار زندگی
ما در مورد منابع سوخت فسیلی مانند نفت، ذغال سنگ و گاز طبیعی بحث کردیم و این که چطور می شود که با استفاده مستمر، این منابع تحلیل می روند. منابع سوخت فسیلی تجدید پذیر نیستند. به این معنی که دوباره نمی توان آن ها را تولید کرد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی های تجدید پذیر در مقابل سوخت فسیلی

سوخت فسیلی

در مطلب (سوخت های فسیلی) ما در مورد منابع سوخت فسیلی مانند نفت، ذغال سنگ و گاز طبیعی بحث کردیم و این که چطور می شود که با استفاده مستمر، این منابع تحلیل می روند. منابع سوخت فسیلی تجدید پذیر نیستند. به این معنی که دوباره نمی توان آن ها را تولید کرد. وقتی که تمام بشوند، دیگر تمام شده اند.

از مطلب (انرژی گرمایی زمین) به بعد نیز، آموختیم که هیچ گونه محدودیتی در انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید، باد، آب و حتی چیزهایی که ممکن است در نظر اول، زباله به نظر بیایند مانند درختان خشک شده، شاخه های بریده شده درختان، خاک اره، کود و چیز های دیگری که به زیست توده معروفند وجود ندارد.

 انرژی خورشید

مقدار انرژی ای که خورشید در طول یک روز به کشوری مثل ایالات متحده می تاباند دو برابر کل انرژی ای است که در طول سال  مصرف می کند. یا این که ایالت کالیفرنیای آمریکا به قدری بادخیز است که به تنهایی می تواند 11 درصد الکتریسیته ای که از طریق باد در دنیا تولید می شود را تقبل نماید. منابع انرژی پاک می توانند برای تولید الکتریسیته، حرارت، سوخت و ترکیبات ارزشمند شیمیایی که ضرر کمتری برای محیط دارند استفاده شوند.

 اگزوز ماشین

در مقابل، اگزوز ماشین های بنزینی و پسماند کارخانه ها و وسایل دیگری که از مشتقات نفت استفاده می نمایند، محیط زندگی ما را آلوده می نماید. این آلودگی های هوا به گازهای گلخانه ای معروفند. حدود 81% از گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن است که از سوختن سوخت های فسیلی تولید می شود.

توسعه استفاده از منابع تجدید پذیر شغل های جدیدی را ایجاد کرده است. همچنین کشورهایی که منابع نفتی کمتری دارند اگر از این منابع جدید استفاده کنند کمک بزرگی به اقتصادشان خواهند کرد.

تحقیقات مستمر، استفاده از انرژی تجدید پذیر را برای ما بسیار مهیاتر از 25 سال پیش کرده است. هزینه انرژی باد از 40 سنت در هر کیلووات به حدود 5 کیلووات کاهش یافته است. هزینه الکتریسیته ای که از خورشید به ما می رسد – و به الکتریسیته نوری معروف است - از حدود یک دلار در هر کیلووات ساعت در سال 1980 به حدود 20 سنت در هر کیلووات ساعت تبدیل شده است و قیمت اتانول هم ازحدود 4 دلار در گالن در اوایل دهه 80 به 1.20 دلار در گالن کاهش پیدا کرده است.

ولی هنوز هم موانعی در راه استفاده از انرژِی تجدید پذیر وجود دارد.

انرژی خورشیدی

به عنوان مثال، انرژی خورشیدی از مجموعه اشعه های تابیده به زمین بدست می آید و این کار از طریق نصب آینه های بسیار عظیم امکان پذیر است و نصب چنین آینه هایی هم نیاز به یک زمین وسیع دارند و این ساکنان قدیمی آن منطقه، اعم از حیوانات و گیاهان، را به خطر می اندازد. همچنین تأسیسات، ساختمان ها، ترانسفورماتورها و خطوط انتقالی که به تبع آن می آیند هم محیط را تحت تأثیر قرار خواهند داد. سوختی که هنگام تولید انرژی گرمایی خورشیدی استفاده می شود هم سمی است و ممکن است که محیط را آلوده کند.

سلول های خورشیدی از جنس همان سیلیکون هایی هستند که در مدارهای کامپیوتر هم مورد استفاده قرار می گیرند. در تولید این مواد از ترکیبات سمی استفاده می شود. این ترکیبات سمی در ساخت برخی باطری ها هم به کار می روند. این باطری ها قرار است انرژی خورشیدی را ذخیره کنند تا در طول شب و روزهای ابری مورد استفاده قرار بگیرد. ساخت چنین باطری هایی هم به محیط آسیب زیادی می رساند.

انرژی خورشیدی

در ضمن، اگر همین الان بخواهیم از انرژی خورشیدی برای انجام کارهایمان بهره ببریم، بازهم با مشکل مواجه خواهیم بود چرا که تمام تجهیزات موجود تنها امکان تولید 350 مگاوات برق را دارند که تنها برای اداره یک شهر با حدود 300000 نفر جمعیت کافی است. که خیلی از نیاز ما کمتر است. به عنوان مثال در کالیفرنیای آمریکا به تنهایی در روزهای گرم تابستان به 55000 مگاوات برق نیاز دارد و هزینه تولید چنین مقدار انرژی ای تقریباً 4 برابر همین انرژی است، در حالتی که از طریق گاز طبیعی حاصل شود.

در نتیجه با این که استفاده از این انرژی، محیط را آلوده نمی کند و سوخت را هم بیهوده به مصرف نمی رساند، ولی تأثیرات خودش را خواهد گذاشت.

 انرژی باد

در استفاده از انرژی باد، زمین محفوظ می ماند. برای راه انداختن یک مزرعه آسیاب بادی در حدود 68796/55914 متر مربع فضا می خواهیم که بتواند 1 مگاوات برق تولید کند. مقداری که برای روشن نگاه داشتن بین 750 تا 1000 خانه کافی است. اما دام و کشاورزی ما می تواند هم زمان در همان فضا برقرار باشد.

مناطق کویری

در مناطق کویری مزارع آسیاب بادی می تواند باعث فرسایش بشود ضمناً این آسیاب ها منظره را هم خراب می کنند چرا که محل قرار گرفتنشان در امتداد یال کوه است. در ضمن برخورد پرنده ها با این آسیاب ها و همچنین با سیم های برق باعث کشته شدنشان می شود. و این خود می تواند موضوع یک تحقیق باشد.

تولید الکتریسیته از حرارت زمین هم تنها در نواحی خاصی امکان پذیر است. یعنی تجهیزات باید در جایی نصب شوند که در آن ذخایر فراوانی از انرژی وجود داشته باشد. چند منطقه مناسب برای این منظور  وجود دارد. به عنوان مثال چشمه های

 چشمه های آب گرم

آب گرم شمال سانفرانسیسکو یک نمونه تولید انرژی از حرارت زمین است. گاهی این مواد خاصیت قلیایی از خود نشان می دهند که باعث استهلاک لوله ها می شود. ضمناً در بسیاری از مواقع هم تهیه این انرژی بسیار گران است چرا که همیشه باید هزینه حفاری و نصب تجهیزات پیچیده مرتبط را هم در نظر گرفت.

شرایط محیطی برای بهره گرفتن از انرژی سدها هم همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. مردم و مزارع و جنگل هایی که در قسمت بالایی سد در اثر سیل به زیر آب می روند. در پایین سد هم ساختار فیزیکی، شیمیایی و بیوفیزیکی زمین تغییر خواهد کرد.

بر خلاف سوخت های فسیلی، که هوا را آلوده می کنند، انرژی های برگشت پذیر محیط را پاک نگه می دارند. اما موانعی هم در راه استفاده سهل و آسان از آن ها وجود دارد. که بیشتر آن در رابطه با تأثیر بر روی موجودات بومی ناحیه و نمای عمومی منطقه است. اما در مقابل این انرژی ها به اشتغال و کاهش واردات سوخت کمک زیادی خواهند کرد.

توجه:

برای کسانی که می خواهند کار گروهی روی مبحث انرژی های تجدید پذیر انجام دهند، پیشنهاد می کنیم که جدولی از مزایا و معایب استفاده از هر حالت را تهیه کرده و ارائه دهند.

مترجم: سحر حمیدی