تبیان، دستیار زندگی
درازنو با قرار گرفتن در رأس قله البرز و سرزمین مرتعی، گل و گیاهان رنگارنگ وحشی و دارویی، جنگل انبوه و سرسبز، وجود آبشار، چشمه، غار یخچال و همچنین به دلیل داشتن چشم انداز زیبا و مشرف به تمامی نقاط جلگه ای از جمله كردكوی، گرگان، خلیج گرگان، میانكاله...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهكده ی ییلاقی

خانه های كاهگلی، فضای طبیعی منطقه را جذاب و دیدنی كرده است. با نظاره كردن این منظره زیبا از داخل این خانه ها، چنان نشاطی به انسان دست می دهد كه هیچ وقت این حالت در زندگی ماشینی به دست نمی آید.

هر گاه از پنجره داخل به بیرون بنگری، تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می بینی كه نقاشی از هر زاویه آن می تواند اثر هنری ماندگار دنیا باشد.

دهکده ییلاقی

درازنو با قرار گرفتن در رأس قله البرز و سرزمین مرتعی، گل و گیاهان رنگارنگ وحشی و دارویی، جنگل انبوه و سرسبز، وجود آبشار، چشمه، غار یخچال و همچنین به دلیل داشتن چشم انداز زیبا و مشرف به تمامی نقاط جلگه ای از جمله كردكوی، گرگان، خلیج گرگان، میانكاله، بندر تركمن و... از طبیعت زیبا و از مناطق جالب و منحصر به فرد استان گلستان است. این روستا در طول سال چه در ماههای گرم و چه در ماههای سرد سال، شلوغ بوده است.

از گذشته های دور، مردم «درازنو» برای خود خانه های چوبی و كاهگلی ساخته اند كه سكونتگاه تابستانی آنان باشد. آب «درازنو» از چشمه هایی در دل كوه بیرون می آید.

دهکده ییلاقی

از دیگر مكانهای دیدنی این منطقه، غار یخچال است كه در زیر قله دكانی و در كنار سنگ بسیار بزرگی كه محوطه ای در حدود بیست متر مر بع دارد و سوراخی به اندازه یك انسان در كنار سنگ دیده می شود. در شهریور ماه نیز در داخل این محفظه برف موجود است، به همین دلیل، این مكان، یخچال نام گرفته است.

كارشناس میراث فرهنگی استان گلستان، در مورد «درازنو» می گوید: «درازنو»، دهكده ای كوهستانی به همراه خانه هایی با معماری كوهستانی است. در این دهكده، خانه ها با شرایط اقلیم آب و هوایی خود ساخته شده است. خانه های كاهگلی با دیواره های چوبی و كاهگل و سقف كاله پوش مخصوص مناطق كوهستانی است. مزیت این گونه ساختمانها در این مناطق، حفظ گرما در زمستان و حفظ هوای خنك در تابستان و مقاوم بودن در برابر لرزش و زلزله است.

یكپارچگی بافت روستایی در این جا وجود ندارد. برخی از ساختمانها از چوب و تخته و كاه گل با كف كرسی كه بیشتر از سنگ كوهستانی و سقف كاله پوش و برخی از آنها تمام چوب ساخته شده است. ساخت این خانه های تمام چوب به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد.

دهکده ییلاقی

آویشن،گل گاوزبان، بومادران، شیر خشك، مارم بو، گل بنفشه، كنگر وحشی، گلامیر حسن، گل پر، گل ختمی، گل بابونه، ریحان كوهی، پر سیاوش، یونجه وحشی و گزنه از جمله گل و گیاهان وحشی منطقه هستند. این گل و گیاهان وحشی نه تنها با رویش خود در بهار و تابستان فضای روستا را زیبا و رنگارنگ می كنند و مرتع زیبایی را به وجود می آورند، بلكه در مصرف بسیاری از بیماریها از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی و... مفید بوده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد. در این دهكده، گونه های درختچه ای زرشك، ازگیل، ولیك، تمشك، سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه هر ساله در فصل تابستان پربار هستند.

جاده ارتباطی به این دهكده ییلاقی، جاده شوسه است كه 25 كیلومتر آن آسفالته است. از امكانات این منطقه، برق و آب است كه البته آب این روستا از همان چشمه قدیمی است كه در منبع بزرگی جمع آوری شده است. گفتنی است آب این چشمه سالم و بهداشتی بوده و جنبه دارویی دارد.

دهکده ییلاقی

در اطراف «درازنو»، چشمه هایی دیده می شود كه فضا را زیباتر نشان می دهد. در وسط این دهكده، چشمه رزوی غربی، رزوی شرقی، جیكا چشمه در شرق «درازنو»، فك بند چشمه، گرمنه چشمه در جنوب و لار چشمه در جنوب شرقی، مرس چشمه و.... از تفرجگاههای مردم است. آبشار مغزی در جنوب یال واقع شده است كه جذابیت مكان را چندین برابر افزایش می دهد.

در «درازنو» از آبان ماه تا اواخر فروردین ماه، هوا مه آلود و زمین پوشیده از برف است، با این شرایط، با ایجاد فضاهای ورزشی زمستانی، به مدت پنج ماه، می توان به ورزشهای زمستانی مثل اسكی در اینجا پرداخت.

منبع: بیابانهای ایران

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی