تبیان، دستیار زندگی
یک چهارم شیشه نوشابه را سرکه بریزید و آن را تا نیمه با آب پر کنید. با کمک قیف، نصف بادکنک را پر از جوش شیرین کنید. ( اگر قیف ندارید این کار را با کمک یک نی انجام دهید. نی را در پودر جوش شیرین فرو کنید. سپس انگشتان را ته نی بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باد کردن بادکنک

اهداف

آشنایی با واکنش اسید و باز و تولید محصولات جانبی

وسایل لازم

  1. شیشه نوشابه
  2. سرکه
  3. جوش شیرین
  4. قیف یا نی
  5. آب
  6. بادکنک

طرح درس

روش کار را مطابق زیر برای دانش آموزان شرح دهید:

1-یک چهارم شیشه نوشابه را سرکه بریزید و آن را تا نیمه با آب پر کنید.

باد کردن بادکنک

2-با کمک قیف، نصف بادکنک را پر از جوش شیرین کنید. ( اگر قیف ندارید این کار را با کمک یک نی انجام دهید. نی را در پودر جوش شیرین فرو کنید. سپس انگشتان را ته نی بگیرید. سر نی را در سورخ بادکنک قرار دهید و انگشتان را از سر دیگر بردارید. اگر جوش شیرین از نی خارج نشد در آن فوت کنید.)

3-سر بادکنک را دور دهانه شیشه نوشابه قرار دهید به طوری که بادکنک به طور کامل دهانه شیشه را بپوشاند. بادکنک را

به صورت آویزان نگه دارید تا محتویات آن وارد شیشه نشود.

باد کردن بادکنک

4-حالا ته بادکنک را بلند کنید و اجازه دهید محتویات آن وارد شیشه شود.

5-به به! صدای آزاد شدن گاز را می شنوید؟ هزاران حباب تشکیل شده است. دقت کنید برای بادکنک چه اتفاقی می افتد...

باد کردن بادکنک

گاز بازی:

برای تفریح بیشتر با حباب ها به وسایل و مواد زیر نیاز دارید: باد کردن بادکنک

  1. کشمش
  2. یک بطری پر نوشابه

مواظب باشید! یک بطری نوشابه بردارید و به شدت آن را تکان بدهید. دو سه بار آن را به زمین بزنید. حالا آن را باز کنید. یا اگر می ترسید از معلم یا مادرتان بخواهید تا آن را باز کند. (این کار را در ظرفشویی یا حیاط انجام دهید چون ممکن است با باز شدن نوشابه کثیف کاری شود). چه اتفاقی می افتد؟ پیش بینی می کردید چه اتفاقی بیافتد؟

آواز کشمش ها:

بعد از این که بطری نوشابه را باز کردید، آن را در یک لیوان بریزید. پنج یا شش کشمش در آن بیاندازید. به حباب هایی که روی نوشابه تشکیل می شود نگاه کنید. بعد از یکی دو دقیقه، کشمش ها شروع به جنب و جوش می کنند و بر روی سطح نوشابه می مانند. بعد از یک دقیقه دوباره شروع به جنب و جوش می کنند ولی این بار در نوشابه غوطه ور می شوند. اگر به یک سمت لیوان، با انگشت ضربه بزنید کشمش ها در آن سمت شروع به حرکت می کنند. کشمش ها چند دقیقه، جنب و جوش می کنند؟

یک نکته جالب!

مایعاتی که گاز آزاد می کنند سریع تر از مایعات دیگر به روده می رسند. حباب های موجود در نوشابه راه خروجی معده را غلغلک می دهند و آن را باز می کنند.