تبیان، دستیار زندگی
کتابخانه تخصصی «تاریخ اسلام و ایران» با هدف تقویت و فعال کردن مباحث و مطالعات تاریخی و برطرف کردن خلاء پژوهش در این زمینه در حوزه علمیه قم در دو گرایش «اسلام» و «ایران» در سال 74 راه‌اندازی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام

کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام

کتابخانه تخصصی «تاریخ اسلام و ایران» با هدف تقویت و فعال کردن مباحث و مطالعات تاریخی و برطرف کردن خلاء پژوهش در این زمینه در حوزه علمیه قم در دو گرایش «اسلام» و «ایران» در سال 74 راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان مسئول کتابخانه تخصصی اسلام و ایران در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با تشریح فعالیت‌های این کتابخانه گفت: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران نخستین کتابخانه تخصصی از سری کتابخانه‌های تخصصی وابسته به دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی است و هم‌اکنون بیش از 90 هزار جلد در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کتابخانه حاوی منابع غنی از کتب تاریخی است افزود: فراهم کردن منابع قدیم و جدید به ویژه در بخش‌های لاتین و عربی مشتاقان، محققان و نویسندگان بسیاری را به این کتابخانه جذب کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان خاطرنشان کرد: برای ارایه هر چه بهتر و آسان‌تر خدمات به محققان و پژوهشگران  سعی شده است از مقررات خشک و دست‌و‌پاگیر رایج در کتابخانه‌ها کاسته  شود، لذا استفاده از کتب با آسان‌ترین روش انجام می‌شود.

وی به حضور اقشار مختلف مردم در این کتابخانه اشاره کرد و اظهار داشت: به علت تخصصی بودن کتابخانه،‌ متخصصان تاریخ و گرایش‌های وابسته به آن و نیز علاقه‌مندان به این رشته بیشترین مراجعه‌کنندگان به این کتابخانه را تشکیل می‌دهند.

مسئول کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران افزود: این کتابخانه در سال 74 با چهار هزار جلد کتاب افتتاح شد اما  در حال حاضر بیش از90 هزار جلد کتاب و مجله در این کتابخانه در دسترس محققان قرار دارد که با توجه به تخصصی بودن این منابع می‌توان بر اهمیت آن واقف گردید

وی با اشاره به اینکه تهیه کتاب برای کتابخانه به صورت روزانه انجام می‌گیرد ابراز داشت: علاوه بر خرید‌های معمول و سالانه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب در شهرستان‌ها، کتابخانه شخصی افراد، خریداری و آثار تاریخی آنها در کتابخانه قرار داده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفریان  گفت: یازده عنوان کتاب از سوی این کتابخانه منتشر شده و پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه به نشانی www.histiorylib.com  در سه بخش ارایه مقالات تاریخی از اساتید مختلف، تازه‌های کتاب و مجلات به ارایه خدمات می‌پردازد.