تبیان، دستیار زندگی
فرد یاد بگیرد که این ارزیابی را به تنهایی انجام دهد و برای جلوگیری از ناراحتی خود به نقطه نظرهای دیگران توجه نکند، روی احساسات خود تمرکز نماید، البته با تمرکز بر همان واقع بینی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارمغان اعتماد به نفس

گل

اعتماد به نفس کوچک و بزرگ ندارد . همه افراد برای داشتن زندگی خوب و شاد و روابط موثر به حد قابل قبولی از اعتماد به نفس نیازمندند. افراد معتمد به نفس تحت تاثیر باور ها و نگرش هایی که بدست می آورند دارای خصیصه ها و ویژگی های شخصیتی می گردند که رسیدن به موفقیت ها را برای آنان راحت تر امکان پذیر می سازد.

ویژگیهایی را که اعتماد به نفس به ارمغان می آورد بر می شماریم:

استقلال عمل:

افراد برخوردار از اعتماد به نفس، در اعمال خویش مستقل عمل می کنند و از هرگونه وابستگی به دیگران دوری می جویند، آنها در انجام اعمال فردی و اجتماعی به تواناییهای خویش تکیه می کنند و با توجه به استعدادهای خود، وارد میدان عمل می گردند، این بدان معنا نیست که فرد از مشارکت و مشاوره با دیگران سر باز می زند، بلکه در کنار همفکری و مشارکت، استقلال خویش را حفظ کرده و زیر چتر دیگران زندگی نمی کند.

 مسؤولیت پذیری:

فرد دارای اعتماد به نفس، مسؤولیت خود را با اطمینان کامل می پذیرد و از هرگونه ضعف و سستی دوری می جوید، او همچنان که سعی در ارائه نقش مثبتی دارد، تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را به نحو مطلوب انجام می دهد. و نتایج کار خود را به شخصه دنبال می کنند و مسئولیت نقایص کار را قبول می کنند و به دنبال مقصر نیستند.

اگرچه با شناخت تواناییها می توان در کسب موفقیت روزافزون گام برداشت، اما قبول شکست و ناکامی به عنوان یک واقعیت در زندگی به کسب تجربه برای نیل به پیروزی کمک میکند.

 پیشرفتگرا:

انسان مثبت گرا و دارای اعتمادبه نفس، درصدد پیشرفت و افزایش قابلیت ها و توانایی های خویش است و برای رسیدن به جایگاه برتر، تلاش و کوشش میکند.

 جدیت و سختکوشی :

این امتیاز سبب ایجاد روحیه ی تلاش، پیگیری و مقاومت در انسان می شود و فرد را از بی ارادگی و سست عنصری نجات می دهد. باعث می شود که به محض مواجهه با عدم کسب نتیجه دلخواه مایوس نشده و تلاش های مجدد داشته باشند.

پیشرفت

پذیرش ناکامی ها :

آگاهی از محدودیت ها و واقعیت های موجود می تواند تصویری واقع بینانه به انسان ارائه نماید، اگرچه با شناخت توانایی ها می توان در کسب موفقیت روزافزون گام برداشت، اما قبول شکست و ناکامی به عنوان یک واقعیت در زندگی به کسب تجربه برای نیل به پیروزی کمک می کند. به این صورت تصمیم ها واقع گرایانه تر می شود و به دور از منفی اندیشی می توان ضعف های موجود را درک کرد.

مؤثر بودن:

توانایی تأثیر گذاری بر دیگران، معجزه ی اعتماد به نفس است. فرد دارای اعتماد به نفس، چون برای خود حرمت و عزت قائل است، از قله ی توانایی های خویش بالا رفته و با بروز استعدادهای عالی؛ دیگران را تحت تأثیر و زیر نفوذ خویش قرار میدهد.

با آگاهی یافتن از نتایج مثبت اعتماد به نفس لزوم پرورش و تقویت این خصیصه بیشتر و بیشتر مشخص می شود. لذا گام های زیر می تواند در کسب این ویژگی مهم موثر باشد.

روش های تقویت اعتماد به نفس

به طور خلاصه، عوامل تأثیرگذار، در رشد اعتمادبه نفس موارد زیر است:

 ارتباط با خدا :

مهمترین روش در کسب اعتمادبه نفس، ارتباط با خداوند است، اتکال به خداوند باعث بی نیازی و استقلال در شخصیت و عزت نفس فرد میشود، در واقع انسان در اعتماد به خدا از هر چیزی که رنگ تعلق و وابستگی به غیر خدا داشته باشد، آزاد میگردد. ارتباط با خدا نقطه اتکایی برای افراد به وجود می آورد که با ایجاد یک پشتوانه قوی راه را برای اعلام نیاز به دیگران می بندد.

فرد دارای اعتماد به نفس، مسؤولیت خود را با اطمینان کامل می پذیرد و از هرگونه ضعف و سستی دوری میجوید،

شناخت بهتر خویش:

شناخت استعدادها و قابلیتهای خویش و درک ارزشهای انسانی، در کسب اعتمادبه نفس مفید است و انسان را از یأس و ناامیدی رهانیده و به فردی متکی به خویش و متعهد به خود تبدیل مینماید.

 تکیه بر تواناییهای خود:

برای کارهای خود، ارزش قائل شود، در کارهایی که انجام میدهد تمرکز داشته باشد، بر توانایی های خود اصرار بورزد و تا میتواند با محدودیت های اجتنابن اپذیر زندگی کنار بیاید.

 خطر پذیری:

با استفاده مطلوب از تجربیات جدید و نهراسیدن از شکست، روحیه خطرپذیری را در خود باور نماید.

خود ارزیابی:

فرد یاد بگیرد که این ارزیابی را به تنهایی انجام دهد و برای جلوگیری از ناراحتی خود به نقطه نظرهای دیگران توجه نکند، روی احساسات خود تمرکز نماید، البته با تمرکز بر همان واقع بینی که در سطور بالا ذکر شد. این کارها باعث تقویت احساس خودبرتری شده و اختیار فرد به دست دیگران نمی افتد.

ارزیابی مثبت از خود:

نسبت به خود مهربان باشد و شخصیت خویش را با دید مثبت ارزیابی نماید، خود را با صفات خوب تفسیر کند و به لیاقت و شایستگی خویش شک نورزد.

زندگی همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اعتماد به نفس آری ، خود پسندی هرگز

به خودت تکیه کن

فرمول اعتماد به نفس برای خانم ها

اگر بخواهید می توانید اعتماد به نفس داشته باشید

پیشنهادهایی برای افزایش اعتماد به نفس

گوهر نهفته خود را در یاب

اعتماد به نفس ارثی نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.