تبیان، دستیار زندگی
سند ملی آموزش و پرورش مراحل نهایی تصویب را طی می‌كند و با كمی خوش بینی قرار است بعضی از بندهای آن از سال تحصیلی آینده اجرا شود، این در حالیست كه نه مردم و نه فرهنگیان هنوز از جزئیات آن اطلاعی ندارند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدوین مهم‌ترین سند آموزش ملی

تدوین مهم‌ترین سند آموزش ملی

جام جم آنلاین: سند ملی آموزش و پرورش مراحل نهایی تصویب را طی می‌كند و با كمی خوش بینی قرار است بعضی از بندهای آن از سال تحصیلی آینده اجرا شود، این در حالیست كه نه مردم و نه فرهنگیان هنوز از جزئیات آن اطلاعی ندارند.

تدوین سند ملی آموزش و پرورش به عنوان سند تحول نظام آموزش از سال 86 آغاز شده و به گفته طراحان آن قرار است مشكلات نظام آموزش را به طور ریشه‌ای حل كند، اما در حالی كه متولیان نظام آموزش از آمادگی جامعه برای اجرای سند سخن می‌گویند، از ارائه اطلاعات درباره جزئیات آن خودداری می‌كنند. به نظر می‌رسد حبس اطلاعات مربوط به سند پیش از تصویب نهایی، ناشی از نگرانی مسوولان آموزش و پرورش از نقد آن و عدم پذیرش جامعه باشد و با این كار قصد دارند جامعه را در برابر عمل انجام شده قرار دهند، چرا كه پس از تصویب و ابلاغ، راهی جز پذیرش و اجرای مواد سند باقی نمی‌ماند.

مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اطمینان از صحت و قدرت سند برای ایجاد تحول در نظام آموزش می‌گوید و اضافه می‌كند: بیش از 550 نفر از كارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش و پژوهشگران این حوزه، بیش از 70 پروژه سنگین تحقیقاتی را اجرا كرده‌اند كه نتایج این تحقیق‌ها اساس و مبنای طراحی سند شده است.

به گفته وی، سند ملی آموزش و پرورش دو بخش تئوریك و رهنامه و سند تحول راهبردی دارد كه در آن اهداف و راهكارهای كلان تحول نظام آموزش مورد‌توجه قرار گرفته است.

سند ملی آموزش و پرورش مدعی است كه نظام آموزش را از بعد فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی كرده و با ایجاد تغییرات كلان، وضعیت نظام آموزش را بهبود می‌بخشد.

بستر و زمینه پذیرش جامعه را فراهم كنید

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش بر آمادگی ذهنیت جامعه و پذیرش مردم در اجرای سند ملی تاكید می‌كند و از رسانه‌ها می‌خواهد تا بستر اجتماعی مناسب را فراهم كنند، این در حالی است كه به‌رغم گذشت بیش از 2 سال از آغاز تدوین این سند و تاكید مسوولان بر اجرای آن و نیز وعده تحول در نظام آموزش، هنوز جزئیات آن اعلام نشده است و اعضای شورای عالی آموزش و پرورش تمایلی به ارائه اطلاعات درباره سند ندارند. نوید ادهم در پاسخ به این سوال كه برخی جزئیات سند را اعلام كنید؛ می‌گوید: اجازه بدهید سند به تصویب نهایی برسد، تا آخر سال جزئیات آن را اعلام می‌كنیم.

همچنین محمود مهرمحمدی مسوول اجرای طرح تدوین این سند نیز در پاسخ مشابه بر زمینه‌سازی پیش از اجرا تاكید می‌كند و می‌گوید: فعلا زمان مناسبی برای طرح جزئیات سند نیست.

شبهاتی كه در سند رفع می‌شود

هرچند مسوولان نظام آموزش هنوز متقاعد نشده‌اند كه بخشی از جزئیات سند را برای «تست افكار عمومی» اعلام كنند، اما با اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف دوره پیش‌دانشگاهی و ورود پیش‌دبستانی به نظام آموزش، بخشی از این سند رونمایی شد.

نوید ادهم در این‌باره توضیح می‌دهد: پس از نقدهای زیادی كه از طرف كارشناسان درباره كارا نبودن دوره پیش‌دانشگاهی مطرح شد و طبق تحقیقاتی كه خودمان انجام دادیم، این نتیجه حاصل شد كه پیش‌دانشگاهی حذف شود.

براساس همین تصمیم كه در سند ملی منعكس شده دوره آموزش در مدارس به دو دوره 6 ساله تقسیم می‌شود. دبیر شورای عالی آموزش و پرورش می‌گوید: این كه اعلام شد دوره راهنمایی حذف می‌شود، صحیح نیست، بلكه این دوره تغییر نام خواهد داد و دوره اول متوسطه نامیده می‌شود.

بچه‌ها 6 سالگی به مدرسه می‌روند

در سند ملی آموزش و پرورش پیش‌بینی شده تا تمام دانش‌آموزان در 6 سالگی به مدرسه بروند و در 18 سالگی فارغ‌التحصیل شوند، اما با رسمی شدن دوره پیش‌دبستانی، سن ورود به این دوره 4 تا 6 سالگی خواهد بود، بنابراین سن آموزش رسمی كاهش خواهد یافت، هرچند به گفته طراحان سند ملی، محتوای آموزش پیش‌دبستانی ساماندهی شده و مواد درسی بسیار شاد و ملایمی برای این دوره در نظر گرفته می‌شود.

البته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در برابر این مشكل كه هنوز بسیاری از مدارس دوره پیش‌دبستانی ندارند و بخش زیادی از پیش‌دبستانی‌ها شهریه‌ای هستند و عده زیادی از خانواده‌ها توان استفاده از این دوره را ندارند، پاسخی نداد و رفع این مشكل را به بعد موكول كرد.

دو راهكار خروج از بحران

براساس اعلام برخی خبرگزاری‌‌ها طی سال آینده یك‌چهارم مدارس به بخش خصوصی می‌پیوندد و در مدارس دولتی شیوه اداره مدارس متحول خواهد شد و هیات امنایی از والدین به لحاظ مادی و معنوی مدرسه را اداره می‌كنند، مسوولان نظام آموزش با توجه به كسری بودجه 3 هزار میلیارد تومانی سال 88 پیش‌بینی می‌كنند كه این كسری در سال 89 نیز ادامه خواهد داشت و با این بهانه كه وقتی خیرین می‌توانند در سال جاری 800 میلیارد تومان در احداث مدرسه مشاركت كنند، چرا نباید از ظرفیت آنها برای اداره مدارس فعلی استفاده كرد؟

فرهنگیان از سند ملی چه می‌خواهند؟

فرهنگیان شامل معلمان و كاركنان مدارس و سازمان‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند كه در كنار دانش‌آموزان و خانواده‌ها، مشمول بندها و مواد سند ملی آموزش و پرورش خواهند بود.

گفتگو با این افراد نشان می‌دهد كه با وجود كنجكاوی، آنان هم از جزئیات سند بی‌اطلاعند؛ در حالی كه بسیاری از فرهنگیان خواستار نظرخواهی از آنان برای تدوین سند هستند.

س. رسولی، مدیر دبستانی غیردولتی است، با ابراز امیدواری از این كه شرایط غیردولتی شدن مدارس راحت‌تر شود، از مسوولان می‌خواهد تا همگام با توسعه كمی مدارس غیردولتی، در ارائه تسهیلات مالی، زمین و ساختمان و تجهیزات آموزشی، این مدارس را بیگانه ندانند.

او كه مدت‌ها معاون دبیرستان دخترانه دولتی بوده، می‌گوید: در این سند باید بر شفاف‌سازی مالی در وزارت آموزش و پرورش و بخصوص سازمان‌های وابسته تاكید شود. بی‌انضباطی مالی در بسیاری از سازمان‌ها، باعث تعویق پرداخت سرانه مدارس شده و از این نظر مدارس مشكلات زیادی دارند.معزی، دبیر ریاضیات مدرسه راهنمایی پسرانه با ابراز بی‌اطلاعی از جزئیات سند، از وضعیت مدارس راهنمایی نگران است و می‌گوید: به نظرم، باید سطح علمی فرهنگیان افزایش یابد، در حالی كه این روزها برای ادامه تحصیل با مشكل روبه‌رو هستند، امیدواریم در این سند تكلیف دانشگاهی برای فرهنگیان روشن شود؛ و عده‌ای كه در حد حرف باقی مانده است.

این معلم ریاضیات، وضعیت آموزش‌های ضمن خدمت را نیز نابسامان می‌داند و بر نیاز معلمان در ارائه این آموزش‌ها تاكید می‌كند و می‌گوید: این‌گونه آموزش‌ها براساس سلیقه مدیران تهیه می‌شود و خیلی وقت‌ها خسته‌‌كننده و غیركاربردی است.

و بالاخره این كه بعضی دیگر از معلمان بر اجرای آزمایشی سند و دوری از آزمون خطا در این زمینه تاكید می‌كنند تا تجربه 16 سال قبل برای طراحی نظام جدید متوسطه و شكست آن تكرار نشود.

منبع: جام جم

نویسنده: كتایون مصری