تبیان، دستیار زندگی
دکتر حسین صادقی، نایب رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان این که دامنه ی عرضه روغن‌ های تقلبی زیتون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روغن زیتون‌ های تقلبی

روغن زیتون

دکتر حسین صادقی، نایب رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان این که دامنه ی عرضه روغن‌ های تقلبی زیتون در جامعه بسیار وسیع است، گفت: مراحل تولید روغن زیتون به‌ گونه ‌ای است که قیمت تمام شده ی آن را بالا می ‌برد و همین قیمت بالا باعث می ‌شود افرادی به فکر سوءاستفاده افتاده و بکوشند با مخلوط کردن این روغن ‌ها با سایر روغن ‌های نباتی، سود نامشروعی حاصل کنند.

ایشان در گفتگو با ایسنا، تصریح کرد: معمولا کالاهای این چنینی قبل از توزیع، مورد کنترل ماموران بهداشت و استاندارد قرار می ‌گیرد و حتی واردات روغن زیتون نیز در مبادی ورودی توسط اداره استاندارد و وزارت بهداشت مورد کنترل قرار می ‌گیرد و اگر روغنی با نام یا برند به خصوصی این مراحل را طی کند، بدون شک قابل اعتماد است.

وی ادامه داد: به‌ نظر می ‌رسد پس از توزیع و عرضه در سطوح خرده ‌فروش، ناگهان تمامی کنترل‌ ها و سخت‌ گیری‌ های  زمان تولید محو می ‌شود مگر این که کسی شکایت کند و همین بخش توزیع و عرضه، باعث سوءاستفاده می ‌شود. به عنوان مثال روغن زیتونی با نام "فرهت" سال ‌ها است در کشور تولید و توزیع می ‌شود که حتی قطره‌ ای روغن زیتون هم ندارد و به احتمال زیاد این روغن، روغن سویا است و تلاش در قیمت ارزان ‌تر آن باعث شده است که مردم، آن را بخرند بدون توجه به این نکته که هیچ ارزانی بی ‌دلیل نیست.

نایب رییس شورای ملی زیتون ایران اظهار کرد: روش دیگری نیز برای شناسایی و جمع ‌آوری روغن‌ های تقلبی زیتون وجود دارد و آن هم نگاه به نام‌ ها یا برندهای معتبراست که معمولا گرامی داشته شده و تلاش می ‌شود که بد نام نشوند. این برندها سال‌ ها است که در بازار حضور دارند ضمن این که شورای ملی زیتون ایران که یک نهاد مردمی و NGO بوده و با حضور تولید کنندگان میوه(باغداران)، کارخانه داران و توزیع‌ کنندگان تشکیل شده است اعضاء قصد دارند از حاصل زحمات خود پاسداری کنند.

وی با تاکید بر این که مردم می‌ توانند به برندهایی که تاییدیه شورای ملی زیتون را دارند اعتماد کنند، افزود: اگر مردم با عدم کیفیت این روغن‌ ها مواجه شدند تماس آن ‌ها کافی است تا ضمن جبران خسارت و جایگزینی روغن زیتون خریداری شده خاطی بی ‌مسوولیت را از جمع خود برانند و مردم بدانند تمامی متخصصان و پژوهشگران زیتون در کشور اعم از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این نهاد غیرانتفاعی عضو هستند و رسالت خود یعنی به کار گرفتن علم خود در خدمت به ملت را در مقابل سوگندی که در فارغ‌ التحصیلی یاد کرده ‌اند به انجام می ‌رسانند.

روغن پومس

صادقی گفت: روغن زیتون‌ هایی تحت نام‌ های "اکسترا"، "ویرجین یا ممتاز"، "ویرجین یا بکر و تصفیه شده"، روغن زیتون ‌های مرغوب و قابل اعتماد هستند ولی مردم آگاه باشند که اگر در مارک‌ های خارجی با کلمه "روغن پومس"(pomace) یا "اولیواویل" برخورد کردند از خرید آن ها خودداری کنند چرا که روغن پومس از تفاله زیتون گرفته شده و برای سلامتی افراد مضر است.

وی با اشاره به این که برای به ‌دست آوردن روغن زیتون مراحل دشواری طی می ‌شود، چیدن این میو ه‌های کوچک و تلخ را بسیار دشوار و گران دانست و اضافه کرد: این میوه‌ها پس از برداشت باید بلافاصله به کارخانه روغن ‌کشی برده شده تا چرخ شده و خوب به هم زده ‌شوند، بعد از این مرحله، این خمیر توسط پرس یا دستگاه‌ های سانتریفوژ، بخش مایع آن که شامل آب و روغن است از تفاله جدا می ‌شود و بلافاصله روغن موجود در بخش مایع جدا می ‌شود و تنها پس از فیلتر کردن قابل مصرف است. او ادامه داد: در این مرحله روغن، بسته ‌بندی و در اندازه‌های مختلف وارد بازار می‌ شود قبل از عرضه به بازار باید مجوزهای لازم را کسب کند که این مجوزها شامل کنترل کیفیت و خلوص است.

گفتنی است روغن زیتون، روغن مایع خوش عطر و خوش طعم و بویی است که از میوه درخت مقدس زیتون به دست می ‌آید. این روغن برخلاف سایر روغن ‌های نباتی مستقیما قابل مصرف است و بسیاری از خواص طبیعی خود را حفظ می ‌کند. وجود اسیدهای چرب غیراشباع و به خصوص بیش از 70 درصد اسید اولئیک در کنترل کلسترول‌ های بد و خوب در این روغن بر کسی پوشیده نیست و تعادل بی ‌نظیری را در مدیریت چربی بدن ایجاد می ‌کند، درحالی که سایر چربی‌ ها موجب افزایش یا کاهش یکی از کلسترول ها می ‌شوند و همین عدم تعادل، بدن انسان را به سمت بیماری ها می‌ برد.

*مطالب مرتبط:

اكثر روغن‌های زیتون تقلبی است

انواع تقلب در شیر و روغن

تقلب در ادویه ها

تقلب در فرآورده های گوشتی و غلات

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.