تبیان، دستیار زندگی
در ایالات متحدة آمریکا، مردها هرساله بیشتر بر روی هرزه‌نگاری هزینه می‌کنند تا مجموعاً ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هرزه نگاری چیست؟

هرزه نگاری

در پروتكل اختیاری كنوانسیون حقوق كودك

مقدمه

فیلتر اینترنت

هرچند در هزاره سوم میلادی قرار داریم و دهه اول این هزاره نیز چند روزی است به پایان رسیده گفته می شود در بریتانیا، 33 درصد از تمام کاربران اینترنتی به چیزی به نام هرزه‌نگاری بدون هیچگونه مانعی دسترسی دارند. و بیشترین تقاضا برای هرزه‌نگاری، به شرکت داشتن کودکان، انقیاد، سادومازوخیم و فعالیت‌های جنسی با حیوانات مختلف مربوط می‌شود!! لذا دراین مقاله به اختصار نكاتی درباره اصل تعریف هرزه نگاری، تقدیم شما می نماییم.

براساس قانون 9/5/1386 الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این كنوانسیون قطعی است و لذا این تعریف یك تعریف كاملا قانونی و دارای ارزش حقوقی می باشد.

هرزه نگاری چیست؟!

هرچند مقالات متعددی در این باره نگاشته شده لكن در بسیاری از موارد اصل تعریف هرزه نگاری مورد غفلت واقع شده و لذا ضروری است تعریف صورت گیرد  وگرنه بیان عباراتی همچون  "مداخلة کیفری در حوزه هرزه‎نگاری، اگرچه در زمینه هرزه‎نگاری بزرگسالان در اغلب کشورها فرایندی عقب‎گرا و حداقلی بوده است، در قلمرو حمایت کیفری از کودکان مداخلة حداکثری صورت گرفته است."  تنها زمانی قابل تحلیل است كه تعریف دقیقی از آن صورت گیرد و الا ادعای چیزی است كه موضوع آن مبهم و قابل خدشه است.

معلوم است هنگامی كه در ایالات متحدة آمریکا، مردها هرساله بیشتر بر روی هرزه‌نگاری هزینه می‌کنند تا مجموعاً بر روی بلیط‌های سینما و هنرهای نمایشی، همین نتیجه را خواهد داد كه براساس تعریف این سند بین المللی قید های بی شماری برای یك مساله بسیار زشت و پلید گذاشته شود!!

تعریف هرزه نگاری در پروتكل اختیاری كنوانسیون حقوق كودك

پروتكل اختیاری كنوانسیون حقوق كودك درخصوص فروش‌، فحشاء و هرزه‌نگاری كودكان (مصوب 4/3/1379 برابر با 25 مه 2000 مجمع عمومی سازمان ملل متحد)  كه اتفاقا ایران نیز به آن ملحق شده اینگونه هرزه نگاری را تعریف می كند:

از نظر این پروتكل‌: هرزه‌نگاری كودك به هرگونه نمایش كودك درگیر در فعالیتهای واقعی یا مشابه‌سازی شده آشكار جنسی‌، با هر وسیله یا هرگونه نمایش اندام جنسی كودك برای اهداف عمدتاً جنسی اطلاق می‌شود.

نكته اول : الحاق رسمی ایران به این پروتكل

براساس قانون 9/5/1386 الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این كنوانسیون قطعی است و لذا این تعریف یك تعریف كاملا قانونی و دارای ارزش حقوقی می باشد.

تعریف هرزه نگاری در پروتكل اختیاری كنوانسیون حقوق كودك:

هرزه‌نگاری كودك به هرگونه نمایش كودك درگیر در فعالیتهای واقعی یا مشابه‌سازی شده آشكار جنسی‌، با هر وسیله یا هرگونه نمایش اندام جنسی كودك برای اهداف عمدتاً جنسی اطلاق می‌شود

نكته دوم : فقط نمایش آشكارا!!

براساس قید های بیان شده در این تعریف در هرزه‌نگاری باید نمایش آشكارا باشد و الا این تعریف پروتكل اختیاری صادق نخواهد بود.

نكته سوم :قید كودك بودن!

كودك باید موضوع هرزه نگاری باشد و بزرگسالان در این تعریف مورد حمایت پروتكل اختیاری كنوانسیون قرار نگرفته اند و این ناشی از فكر كوته محور غربی حاكم بر تدوین كنندگان این پروتكل اختیاری است و به همین دلیل مداخلة کیفری در حوزه هرزه‎نگاری، در زمینه هرزه‎نگاری بزرگسالان در اغلب کشورها دارای فرایندی عقب‎گرا شمرده شده و جای بسی تاسف است!

از نظر این پروتكل‌: هرزه‌نگاری كودك به هرگونه نمایش كودك درگیر در فعالیتهای واقعی یا مشابه‌سازی شده آشكار جنسی‌، با هر وسیله یا هرگونه نمایش اندام جنسی كودك برای اهداف عمدتاً جنسی اطلاق می‌شود.

نكته چهارم – قید برای اهداف عمدتاً جنسی

هرزه نگاری با همه قباحتی كه حتی از تعریف آن در همین ماده پروتكل اختیاری كه مورد تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیز واقع شده است  آشكار است باز هم بر اساس این تعریف قیددیگری به عنوان" برای اهداف عمدتاً جنسی دارد!! عجیب است و شگفت آور كه باید حتماً این كار كثیف و چندش آور كه از فطرت همه انسانها كه هیچ بلكه حتی حیوانات نیز از آن خودداری می كنند این قید رانیز باید داشته باشد تا تعریف هرزه نگاری در پروتكل اختیاری كنوانسیون حقوق كودك شامل  حال آن شود!!

کودک تعجب

نتیجه

معلوم است هنگامی كه در ایالات متحدة آمریکا، مردها هرساله بیشتر بر روی هرزه‌نگاری هزینه می‌کنند تا مجموعاً بر روی بلیط‌های سینما و هنرهای نمایشی. همین نتیجه را خواهد داد كه براساس تعریف این سند بین المللی قید های بی شماری برای یك مساله بسیار زشت و پلید گذاشته شود!! قید ها یی همچون  قید فقط نمایش آشكارا!! ،قید كودك بودن!، قید برای اهداف عمدتاً جنسی !و.... حال سئوال اساسی این است كه آیا با وجود این همه قید و مانع كه در  این مقرره بین المللی مشاهده می شود هنوز محور قانون گذاری ما باید این اینگونه اسناد باشند یا فقه اصیل شیعه كه مذهب رسمی كشورمان است!

بررسی این موضوع را ان شاا... ادامه خواهیم داد 

زهروی،دانشجوی دكتری دانشگاه تهران/گروه جامعه و سیاست تبیان

تنظیم:س.آقازاده

پی نوشت:

1) “Men and Porn”, The Guardian, Retrieved, November 13, 2003, From:

2) Ibid

3)(بنگرید به قانون 9/5/1386 الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتكل اختیاری كنوانسیون حقوق كودك درخصوص فروش‌، فحشاء و هرزه‌نگاری كودكان مصوب 4/3/1379 برابر با 25 مه 2000 مجمع عمومی سازمان ملل متحد)

4)  Ibid