تبیان، دستیار زندگی
معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه ریزی برای افزودن ماده‌ای به قانون یك درصد بودجه خبر داد كه براساس آن ‪۵۰ درصد سهم این قانون به شركت‌ها و دانشگاه‌هایی كه در استان‌های كشور فعالیت می‌كنند اختصاص می‌یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون یک درصد بودجه

قانون یک درصد بودجه پژوهش

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه ریزی برای افزودن ماده‌ای به قانون یك درصد بودجه خبر داد كه براساس آن ‪۵۰‬ درصد سهم این قانون به شركت‌ها و دانشگاه‌هایی كه در استان‌های كشور فعالیت می‌كنند اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر حسین سالار آملی روز سه شنبه 22/10/88 در هم اندیشی قانون یك درصد در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی با اشاره به فراز و نشیب اجرای این قانون به موضوع راه اندازی سامانه ثبت نام طرح‌ها در معاونت علمی پرداخت و گفت: با راه اندازی این سامانه برای مشخص شدن اولویت‌های پژوهشی، بین ‪ ۴۹۳‬شركت تحت پوشش قانون یك درصد ارتباط برقرار شد.

وی اظهار داشت: در راستای طرح‌های كوچك در سال گذشته دو هزار و ‪ ۲۰۰‬طرح تحقیقاتی كوچك وارد مرحله عملیاتی شد كه البته این رقم از یك سو خوشحال كننده و از سوی دیگر نگران‌كننده است؟ از این رو در قالب طرح‌های كوچك حركت می‌كنیم.

سالار آملی ادامه داد: از سوی دیگر چند هزار پروژه‌ای كه به سامانه معاونت علمی رسید از سیاست‌گذاری مشخصی حكایت ندارد، از این رو باید بدانیم كه در روند سیاست‌گذاری تحقیقاتی دنبال چه چیزی هستیم.

وی با اشاره به اینكه در طرح‌های رسیده از توان دانشمندان و ایرانیان خارج از كشور زیاد استفاده نشده گفت: این مسئله ضعف است و باید بیشتر به آن توجه شود تا ارتباط معقول و منطقی بین دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی داخلی و خارجی برقرار شود.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به قانون یك درصد پژوهش گفت: این قانون باعث شد ‪ ۴۹۳‬شركت تحت پوشش آن به سمتی حركت كنند كه مطالعات آنها در راستای نیازشان به روز شود و سپس آن را به سامانه اعلام و دانشگاه‌ها با مراجعه به سامانه طرح‌ها را بررسی و در همان راستا عمل كنند.

قانون یک درصد بودجه پژوهش

وی با اشاره به سامانه موجود در معاونت علمی افزود: طرح‌هایی كه به این سامانه وارد می‌شود در كمترین زمان ممكن رسیدگی می‌شود ؟ به گونه‌ای كه به ‪ ۷۵‬درصد آنها در هفته اول و ‪ ۹۸‬درصد در هفته دوم پاسخ داده می‌شود و فقط دو درصد از آنها نیاز به تعمق بیشتری دارد.

سالار آملی با تاكید مجدد بر اهمیت و نقش قانون یك درصد در توسعه پژوهش و تحقیق در كشور اظهارداشت: البته هنوز ‪ ۳۰‬درصد كار كیفی واساسی آن باقی مانده كه جز با همكاری مجلس شورای اسلامی ، دانشگاه‌ها و شركت‌ها میسر نخواهد شد.

همایش قانون یك درصد روز 22/10/88  با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ، نماینده مجلس شورای اسلامی ، روسای برخی دانشگاه‌ها ، شركت‌ها و موسسات تحت پوشش قانون یك درصد در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪

تنظیم: الناز فطیرخورانی