تبیان، دستیار زندگی
رییس قوه قضاییه در مراسم تقدیر از پژوهشگران جوان حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه اگر می خواهند برای دنیا سخن بگویند باید از مرز های خود فراتر بروند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران گذار برای حوزه علمیه فرارسیده است
لاریجانی

رییس قوه قضاییه در مراسم تقدیر از پژوهشگران جوان حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه اگر می خواهند برای دنیا سخن بگویند باید از مرز های خود فراتر بروند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه، با حضور در دومین جشنواره علامه حلی که در قم برگزار شد، با اشاره به این که امروزه دوران گذار را پیش رو داریم، گفت: حوزه های علمیه اگر می خواهند برای دنیا سخن بگویند باید از مرز های خود فراتر بروند.

وی در ادامه با اشاره به این که ضرورت پژوهش را هرگز نمی توان انکار کرد، افزود: میزان، سیاست های کلان، جهت گیری های پژوهشی و بسیاری از مسائل دیگر باید در گسترش پژوهش لحاظ شود.

رییس قوه قضائیه با اشاره به این که باید با شناسایی فرهنگ غرب و شرق، راه انتقال آموزه های خود را به آنان هموار کنیم، خاطر نشان کرد: ما در مسائل مهم علمی همچون فلسفه اخلاق حرف برای گفتن داریم و به کارگیری محققانی در این عرصه ضروری است.

آیت الله لاریجانی افزود: در این دوران گذار که می خواهیم مفاهیم مغرب زمین را در مجامع علمی خودمان تطبیق کنیم، باید از افراط پرهیز شود؛ بنابر این کسانی به این کار بپردازند که فهم در مسائل داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به این که نهضت ترجمه آثار غربی در کشور باید مهار شود، بیان داشت: چه ضرورتی دارد که یک کتاب غربی برای سطوح آغازین آموزشی ترجمه و تدریس شود؛ بسیاری از کتاب های غربی هیچ ارزش تأسیسی و قابلیت ترجمه ندارند و تنها باید برخی از آثار اصلی و کلاسیک ترجمه شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی اعتنا به آثار غربی خود یک آسیب محسوب می شود، ابراز داشت: آنقدر که ما روی آثار آنان کار می کنیم آیا آنان نیز این نگاه را به آثار ما دارند، و آیا اثر ارزنده ای همچون فلسفه ملاصدرا در عرصه های آموزشی آنان حضور دارد؛ این موضوع یک رابطه نامتقارن و آسیب جدی است و نباید آثار آنان ما را به دنبال خود بکشاند.

رییس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت تولید علمی در دنیا ادامه داد: باید مولد باشیم؛ یک زمانی ما مولد علمی بودیم و دیگران از ما بهره می گرفتند، امروزه نیز می توان با فعالیت های حساب شده نظرات علمی را بگیریم و آنها را در بستر بومی، تدریس و تألیف کنیم؛ بنابر این اکنون دوران گذار برای حوزه های علمیه است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: قوه قضائیه با مشکلات بسیاری روبه رو است که یکی از مشکلات اساسی کمبود نیروی انسانی برای قضاوت است؛ از این رو به سبب این که کار قضاوت واجب کفایی است، طلاب توانمند در این باره مسؤول اند.

آیت الله لاریجانی همچنین گفت: این نهاد قضایی همه امکانات خود را در اختیار حوزه علمیه قرار می دهد و اگر کسی در این عرصه نیاید، دیگر عذری در پیشگاه خداوند ندارد.

گفتنی است، پس از سخنان آیت الله لاریجانی از برترین های دومین جشنواره علامه حلی تقدیر و تجلیل شد.

دومین جشنواره علامه حلی، پنج شنبه، 24 دی ماه با حضور رییس قوه قضائیه و مدیر حوزه های علمیه کشور، از ساعت هشت تا دوازده در سالن همایش مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.