تبیان، دستیار زندگی
مارتین دانشجوی نروژی است كه در سفر سیاحتی خود به ایران سری نیز به موزه شهدا در تهران زده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه شهدا از دید توریست نروژی

مارتین دانشجوی نروژی است كه در سفر سیاحتی خود به ایران سری نیز به موزه شهدا در تهران زده است.

موزه شهدا

مارتین در گفتگو با خبرنگار نوید شاهد در هنگام بازدید از موزه شهدا گفت : خیلی شانس آوردم كه تو را دیدم؛ چون خیلی سئوال برایم پیش آمده بود.

وی با گلایه از عدم وجود توضیحاتی به زبان انگلیسی پرسید :

این ها دقیقا چه چیزهایی هستند؟ آدمهای مهمی هستند یا چه؟

در پاسخ به او گفتم كه هرچند برخی از آثار مربوط به شهدای سرشناس و شناخته شده جنگ تحمیلی است، منتها دركل اینجا جنگ طوری نیست كه عده ای قهرمان باشند و عده ای ارزش پایین تری داشته باشند. چراكه ایرانیان اعتقاد دارند كه همه در جنگ برای دفاع برنده اند و حتی برای شهادت به هم تهنیت و تسلیت توامان میگویند!

مارتین كه این توضیحات برایش بسیار جالب بود گفت : ما در كشورمان مفهوم شهادت را نداریم. این اولین باری است كه با این مسائل مواجه میشوم و برایم خیلی جالب است.

موزه شهدا

وی ادامه داد : به نظرم جنگ پدیده بسیار پلیدی است و احتمالا كثیف ترین اختراع بشری است. اما مردانی كه به جنگ رفته اند و جان خودشان را در آنجا از دست داده اند ارزش بالایی دارند و نباید فراموش شوند. به نظرم در اینجا هم سعی شده بدون اینكه تبلیغ جنگ شود، از رشادت های مردان جنگ قدردانی شود.

او موزه شهدا را یكی از موزه های خوبی دانست كه در ایران بازدید كرده است و گفت : موزه خوبی است و برای من كه با این فرهنگ چندان آشنایی نداشتم خیلی جالب بود كه ببینم چطور ایرانیان در جنگ مبارزه كرده اند. نگاه های عمیق و قدرتمند مذهبی و اعتقادی آنها برایم بسیار جالب است.

وی در پایان در پاسخ به پیشنهادات احتمالی اش برای استفاده بهتر دیگر توریست ها از موزه شهدا اضافه كرد : سردر موزه چیزی در مورد مشخصات موزه و ساعات بازدید نوشته نشده است. همچنین اطلاعات به زبان انگلیسی و راهنمای آشنا به زبان انگلیسی در اینجا وجود ندارد که باید به این مسائل توجه شود.

مطالب مرتبط :

گالری عکس موزه شهدا(1)

گالری عکس موزه شهدا(2)

موزه دفاع مقدس


تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی