تبیان، دستیار زندگی
هر وقت شما تصمیم به شروع یک رژیم کاهش وزن می گیرید حتما متخصصین تغذیه به شما توصیه ی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزایش فعالیت بدنی؛ چرا و چگونه؟ (1)

www.novindiet.com

ورزش

هر وقت شما تصمیم به شروع یک رژیم کاهش وزن می گیرید حتما متخصصین تغذیه به شما توصیه ی اکید به داشتن فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی می نمایند.

شما نیز مکرر شنیده اید که یک فرد سالم نیز برای حفظ سلامتی خود و نیز ارتقاء آن نیاز به ورزش و فعالیت بدنی منظم دارد. آیا می خواهید بدانید که به چه دلیل باید ورزش کرد؟ در این مقاله ما سعی می کنیم منافع اصلی ورزش را برای شما یاد آوری نماییم.

آیا تا به حال به خود گفته اید که چقدر خوب می شد اگر کسی به شما یاد می داد که چگونه می توانید یک زندگی سالم تر، لاغرتر و طولانی تر را تجربه نمایید؟

بدانید که ورزش یک کلید طلایی برای داشتن یک زندگی با کیفیت بهتر است.

فعالیت بدنی منظم نه تنها منجر به کاهش وزن می شود، بلکه میزان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را نیز کاهش می دهد. انجام یک فعالیت بدنی که از آن لذت ببرید و بتوانید آن را قسمتی از برنامه ی معمول روزانه زندگی خود کنید، کلیدی برای یک زندگی سالم و طولانی است.

شما که سال ها بدون تحرک زندگی می کنید، مرور لیست مزایای فعالیت بدنی می تواند واقعاً تاثیرگذار باشد.

خیلی از افراد وقتی صحبت از فعالیت بدنی و ورزش به میان می آید تصور می کنند که باید حتما به ورزشگاه بروند و یا وسایل ورزشی گران قیمت خریداری نمایند. لازم است بدانید شما می تواند ورزش را از منزل با امکانات کم نیز آغاز نمایید. امکاناتی که برای ورزش کردن به آن ها نیاز دارید بسیار ساده اند؛ شما باید فقط شروع کنید.

بعضی از افراد نیز بر این عقیده اند که از آنان گذشته است چرا که ورزش برای کسانی موثر است که هنوز به بیماری مبتلا نشده اند. به عبارت دیگر این تصور برای آنان وجود دارد که ورزش جنبه پیشگیری دارد. جالب است که بدانید ورزش در کنترل بیماری ها و نیز درمان آن ها نیز می تواند تاثیرگذار باشد. امروزه تحقیقات نشان داده اند که تحرک بدنی هرچند کم و نیز در هر سنی می تواند مفید باشد.

در کل هر چه بیشتر ورزش کنید مزایای بیشتری را نصیب خود خواهید کرد. توصیه عمومی آن است که هر فرد باید روزانه جمعاً نیم تا یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشد.

فعالیت بدنی یک جزء ضروری از برنامه کاهش وزن است که این فعالیت بدنی با حفظ توده ی با ارزش ماهیچه ای، کاهش چربی را به حداکثر می رساند.

فعالیت بدنی مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد و می تواند به پیشگیری و یا حتی بهبود شرایط و بیماری های زیر کمک کند:

ورزش مفید برای قلب

نارسایی قلبی:

فعالیت بدنی منظم عضله قلب را قوی می کند و فشار خون را کاهش می دهد؛ که تمام این عملکردها ریسک نارسایی قلبی را کاهش می دهند. این طبیعی است که فردی که سال ها فعالیت بدنی نداشته نمی تواند به یک باره به ورزش سنگین روی آورد و اتفاقا ورزش سنگین در افرادی که تجربه آن را ندارند می تواند در عملکرد قلب، اثرات سوئی را داشته باشد.

میزان کلسترول خون:

ورزش کلسترول خوب خون(HDL) را افزایش می دهد و کلسترول بد خون(LDL) را کاهش می دهد. این تنظیم چربی های خون، جریان خون را افزایش می دهد و به عملکرد موثرتر قلب کمک می کند. تمام این عملکردها ریسک سکته قلبی، بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش می دهند. جالب است که بدانید مقدار فعالیت بدنی نسبت به شدت فعالیت بدنی، بیشترین اثر را در بهبود لیپید های خون دارد. همچنین باید بدانید اگر شما نمی توانید یک نوع ورزش را انجام دهید، هر نوع فعالیت بدنی بهتر از هیچ است و به هر جهت اگر به تدریج میزان آن بیشتر شود، بهترخواهد بود.

سکته قلبی:

فعال بودن ریسک هر نوع ابتلا به سکته یا مرگ ناشی از سکته را کاهش می دهد. افراد با فعالیت بدنی متوسط، 20 درصد کمتر از افراد با فعالیت بدنی کم مبتلا به سکته می شوند.

دیابت نوع 2:

این بیماری روند رو به افزایشی داشته است، به طوری که بیش از 8 درصد جامعه ی ما از این بیماری رنج می برند و اتفاقا اکثریت مبتلایان به این بیماری تا مدت ها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند.

فعالیت بدنی علاوه بر آن که می تواند سیر کاهش وزن را تسریع نماید و از آن طریق در تنظیم میزان قند خون موثر باشد، حتی به طور مستقل و بدون کاهش وزن نیز به پیشگیری و یا کنترل بیماری دیابت کمک خواهد کرد.

کاهش وزن می تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد و سطوح کلسترول و قند خون را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد. تمام این نتایج در سلامت بیماران دیابتی حائز اهمیت است. روزانه یک ساعت پیاده روی ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را 34 درصد کاهش می دهد.

چاقی:

می توان با ورزش و رژیم غذایی سالم از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کرد و یا آن را درمان کرد. فعالیت بدنی به کاهش چربی بدن و افزایش توده ماهیچه ای کمک می کند؛ بنابراین توانایی بدن شما را در سوختن کالری بهبود می بخشد.

مرد چاق مبتلا به کمردرد

ترکیبی از رژیم غذایی با کالری کاهش یافته و فعالیت بدنی روزانه کلید کاهش وزن است. کنترل چاقی بسیار حیاتی است، چراکه چاقی یک فاکتور اصلی خطر برای بسیاری از بیماری ها است.

کاهش نمایه توده بدن(BMI) یک راه مطمئن در کاهش ریسک مرگ زودرس و ایجاد یک زندگی سالم است.

کمردرد و دردهای اسکلتی:

دردهای اسکلتی می تواند از طریق یک برنامه ی ورزشی مناسب کنترل شود و یا از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

یک برنامه ورزشی که شامل افزایش انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه ای است. داشتن ماهیچه های شکمی قوی و نیز درست ایستادن و درست نشستن، بهترین دفاع در برابر کمردرد است.

پوکی استخوان:

فعالیت های بدنی ای که وزن را تحمل می کنند، مانند پیاده روی، از پله بالا رفتن، یا بدنسازی، ساختار استخوانی را محکم می کند و به پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش بافت استخوانی، دو حالتی که غالباً در زنان یائسه دیده می شود، کمک می کند.

ترکیب یک رژیم غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D به همراه فعالیت های بدنی متحمل وزن، بیشترین نتایج مثبت را ایجاد می کند. مطالعات نشان داده اند زنانی که 4 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده روی دارند 41 درصد کمتر از کسانی که یک ساعت در هفته پیاده روی دارند دچار شکستگی مفصل ران می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، فعالیت بدنی می تواند به بهبود انواعی از سرطان و نیز بهبود عملکرد سیستم ایمنی و ... نیز کمک کند.

در مطلب بعدی، راه هایی جهت وارد کردن فعالیت بدنی به زندگی، را برای تان بازگو خواهم کرد.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

*مطالب مرتبط:

9 باور غلط ورزشی درباره سلامت

موقع آشپزی، ورزش کنید!

4 اشتباه رایج درباره ورزش

6 دلیل دیگر برای ورزش بیشتر

اثرات مثبت ورزش بر روح و روان

نقش ورزش در سلامت جسم

از زندگی ماشینی خسته شده‌اید؟

آیا ورزش باعث بیشتر خوردن می شود؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.