تبیان، دستیار زندگی
استاد حوزه های علمیه تبریز گفت: تعامل حوزه علمیه نجف و قم تأثیر سازنده ای در جهان اسلام خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعامل حوزه علمیه نجف و قم
پیشرفت شصت درصدی احداث حوزه علمیه بین المللی جلفا

استاد حوزه های علمیه تبریز گفت: تعامل حوزه علمیه نجف و قم تأثیر سازنده ای در جهان اسلام خواهد داشت.

حجت الاسلام محمد امانی زرند، استاد حوزه علمیه تبریز، در گفت و گو با خبرگزاری رسا در تبریز،  به مناسبت سالروز درگذشت محمدبن حسن طوسی، مؤسس حوزه علمیه نجف، به بیان نقش حوزه علمیه نجف در تاریخ اسلام و خاورمیانه پرداخت.

وی گفت: نقش حوزه علمیه نجف افزون بر بعد علمی و مذهبی در دو مقوله اجتماعی و سیاسی قابل بررسی است و این مرکز در طول فعالیت ده قرن خود تاثیر چشمگیری بر تحولات اجتماعی و سیاسی داشته است.

وی با اشاره به استمرار فعالیت حوزه علمیه نجف در هزار سال گذشته تأکید کرد: در جهان اسلام و نیز جهان تشیع حوزه های بسیاری ظهور و افول کرده اند که در این میان حوزه نجف در کوران حوادث مختلف و گاه خونبار تاریخ، همچنان پا برجا مانده است.

حجت الاسلام امانی خاطر نشان کرد: البته حوزه نجف دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده است، از جمله این که این مرکز در زمان شکوه حوزه کربلا از رونق چندانی برخوردار نبوده و یا در زمان حملات گسترده اقوام غارتگر، این حوزه دچار تعطیلی موقت شده است.

استاد حوزه علمیه تبریز اضافه کرد: حوزه علمیه نجف نقش بنیادین خود را در تاریخ ایفا کرده و این نقش آفرینی امروزه نیز ادامه دارد هر چند که دوران معاصر را می توان از زمان های رکود نسبی حوزه نجف برشمرد.

وی با اشاره به جایگاه برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: جایگاه مناسب حوزه علمیه قم را در این میان نباید نادیده گرفت، افزون بر این که حکومت رژیم ضد انسانی بعث و نیز ناآرامی های چند سال اخیر در کاهش رونق حوزه نجف مؤثر بوده است.

حجت الاسلام امانی تصریح کرد: البته باید به یاد داشت که استادان برجسته حوزه علمیه قم و مفاخر و مراجع عظام از طلاب حوزه نجف بوده اند و تحصیل در این مرکز همواره افتخاری برای طلاب شیعه بوده است.

وی وضعیت کنونی در عراق و بازگشت نسبی امنیت به این کشور را زمینه ساز رشد دوباره حوزه نجف دانست و گفت: بدون تردید دو حوزه بزرگ نجف و قم می توانند با تعامل یکدیگر تأثیر بسیاری در جهان اسلام داشته باشند.