تبیان، دستیار زندگی
وقتى امام حسین(علیه‎السلام) به مكه رفت، مردان و زنان بنى هاشم و انصار و حتى با فرستادن نمایندگى، تمام افراد حاضر از صحابه رسول خدا(صلى الله علیه و آله) را در مكه گرد آورد تا مسائل سیاسى جامعه اسلامى را به مسلمانان گوشزد نماید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناقب امام على در کلام امام حسین (علیهما‎السلام)

امام علی(ع)

معاویه در صدد بود كه ولیعهدى یزید را بین مردم استحكام بخشد؛ از اینرو از هر فرصتى جهت گرفتن بیعت براى یزید استفاده مى‎كرد.

وقتى امام حسین (علیه‎السلام) به مكه رفت، مردان و زنان بنی هاشم و انصار و حتى با فرستادن نمایندگى، تمام افراد حاضر از صحابه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) را در مكه گرد آورد تا مسائل سیاسى جامعه اسلامى را به مسلمانان گوشزد نماید؛ از اینرو حضرت به پا خاست و فرمود:

آنچه را این سركش عصیانگر نسبت به ما و شیعیانمان انجام داده، مى‎دانید؛ از شما مى‎خواهم كه اگر گفتارم راست باشد، تصدیق، وگرنه، تكذیبم كنید؛ از شما مى‎خواهم كه بخاطر خداى متعال و رسول خدا(صلى الله علیه و آله) و قرابت من با پیامبرتان، سخنان مرا گوش داده و نوشته و در دیار خود به مسلمانان و افراد مورد وثوق ابلاغ كنید.

ایشان را به حق ما كه مى‎دانید دعوت كنید؛ به یقین من از نابودى و اضمحلال این امر (خلافت رسول خدا صلى الله علیه و آله) و حق الهى ترسانم؛ خداوند تمام كننده نور خود است؛ گر چه كفار را ناپسند آید.

شما را به خدا، آیا مى‎دانید كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بین خود و على بن ابیطالب پیوند برادرى بست و فرمود: تو برادر من و من برادر تو در دنیا و آخرت هستیم.

همگى تایید كردند و امام حسین (علیه‎السلام) ادامه داد: شما را به خدا، آیا مى‎دانید رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) زمینى را خرید و مسجد و ده منزل در آن بنا فرمود كه خانه على (علیه‎السلام) را بین آنها قرار داد و تمام درهاى ورودى به مسجد، غیر از در خانه على را بست و فرمود: من به اختیار خود این كار را نكردم بلكه خداوند متعال مرا دستور داد كه درهاى منازل را بسته و در خانه على به مسجد گشوده باشد. و همچنین جز على همه مسلمانان را از خوابیدن در مسجد باز داشت و در مسجد فرزندانى براى رسول خدا (صلى الله علیه و آله) و على (علیه‎السلام) متولد شدند؟

همه پذیرفته و امام حسین (علیه‎السلام) فرمود: شما را به خدا، آیا مى‎دانید كه عمر بن خطاب رخنه‎اى در دیوار خانه‎اش ‍ كه رو به مسجد بود، ایجاد كرد و رسول خدا (صلى الله علیه و آله) او را منع فرمود و سپس در خطبه‎ای اظهار داشت: خداوند مرا دستور داد تا مسجد پاكى كه غیر از خود و برادرم و فرزندانش، كسى آنجا مسكن نگزیند، بنا كنم؟

همگى قبول نموده و حضرت سیدالشهداء (علیه‎السلام) فرمود: شما را به خدا، آیا مى‎دانید كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) روز غدیر خم ولایت على بن ابیطالب را به آواى بلند ابلاغ فرمود و از مردم خواست كه حاضران به غایبان اطلاع دهند؟

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) على را براى ابلاغ سوره برائت اعزام فرمود و گفت: دین مرا جز خودم و یا شخصى كه از من باشد، تبلیغ نمى‎كند؟

همگى تایید نموده و امام حسین (علیه‎السلام) فرمود: شما را به خدا، آیا مى‎دانید كه پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) در جنگ تبوك فرمود: تو (على) براى من به منزله هارون براى موسى مى‎باشى و تو ولى هر مؤمنى بعد از من هستى؟

همگى قبول كرده و حضرت سیدالشهداء (علیه‎السلام) فرمود: شما را به خدا، آیا مى‎دانید كه پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) در مباهله جز على و فاطمه و دو فرزندشان، كسى را نیاورد؟

همگى اعتراف كرده و امام حسین (علیه‎السلام) فرمود: شما را به خدا، آیا مى‎دانید كه رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) پرچم را روز خیبر به على داد و فرمود: پرچم مسلمانان را به شخصى كه محبوب خدا و رسول خدا بوده و او نیز خدا و رسولش را دوست مى‎دارد و از میدان نبرد فرار نمى‎كند و خداوند به دست او فتح و پیروزى را نصیب ما مى‎كند، مى‎دهم؟

همگى اقرار نموده و امام ادامه یابد: شما را به خدا، آیا مى‎دانید با هر سختى كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) مواجه مى‎شد، به جهت اطمینانى كه به على داشت، او را براى حل مشكل روانه مى‎ساخت و هیچ وقت على را به نام صدا نزد؛ بلكه با عنوان برادر خطاب مى‎نمود؟

همگى پذیرفته و امام حسین (علیه‎السلام) ادامه داد:

امام علی(ع) بهشت

آیا مى‎دانید كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) على را براى ابلاغ سوره برائت اعزام فرمود و گفت: دین مرا جز خودم و یا شخصى كه از من باشد، تبلیغ نمى‎كند؟

همگى قبول كرده و حضرت ادامه داد:

آیا مى‎دانید كه بین على و رسول خدا (صلى الله علیه و آله) هر روز و شبى دیدار خصوصى برقرار بود و پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله) مطالبى را به او بیان مى‎فرمود؟

همگى پذیرفته و امام حسین (علیه‎السلام) فرمود:

آیا مى‎دانید كه وقتى پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) به فاطمه (علیهاالسلام) فرمود: ترا به همسرى بهترین اهل بیتم، پیشترین ایشان در اسلام، و حلیم‎ترین و عالم‎ترین ایشان در آوردم، على را به جعفر و حمزه برترى داد؟

همگى اقرار كرده و حضرت سیدالشهداء(علیه‎السلام) فرمود:

آیا مى‎دانید كه رسول اكرم(صلى الله علیه و آله) فرمود: من برترین فرزند آدم و على، برادرم، سرور عرب و فاطمه، سرور بانوان بهشتى و حسن و حسین، دو فرزند من، دو آقاى جوانان اهل بهشتند؟

همگى اعتراف كرده و امام ادامه داد:

آیا مى‎دانید كه پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله) على را دستور داد تا او را غسل دهد و فرمود كه جبرئیل او را در این كار یارى مى‎كند؟

همگى تایید كرده و امام حسین (علیه‎السلام) اظهار داشت :

آیا رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) در آخرین خطبه خود نفرمود: بطور یقین بین شما دو چیز گرانبها، كتاب خدا و اهل بیتم، را قرار دادم؛ پس ‍ به این دو تمسك كنید تا هرگز گمراه نشوید؟

همگى تایید كرده و حضرت سیدالشهداء (علیه‎السلام) فرمود:

شما را به خدا، مگر رسول خدا (صلى الله علیه و آله) نفرمود: اظهار دوستى با من بدون حب على در دل دروغ است؛ كسى كه على را دشمن دارد، دوست من نیست. شخصى پرسید: چطور مى‎شود اى رسول خدا حضرت فرمود: زیرا على از من است و من از اویم؛ هر كس او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كس مرا دوست بدارد، خدا را دوست دارد. كسى كه با على دشمنى كند، مرا دشمن داشته و هر كس مرا دشمن دارد، با خدا دشمن است؟

 همه قبول كرده و گفتند: آرى؛ به خدا، تمام اینها را از رسول خدا(صلى الله علیه و آله) شنیدیم .

و سپس آرام آرام پراكنده شدند. (1)

على الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید.(2)

نابودى اسلام وقتى است كه امت اسلام به فرمانروایى چون یزید گرفتار شود.


پی نوشت ها:

1- كتاب سلیم بن قیس/206 و بحارالانوار، ج 33، صص186 - 182.

2- بحارالانوار، ج 44، ص 326.

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.