تبیان، دستیار زندگی
تنها عملیاتی که در طول تاریخ دفاع مقدس در روز انجام شد عملیات ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیاتی در دل روشنایی

عملیات نصر دیدگاه جهان را نسبت به نیروی مسلح ایران تغییر داد .

انفجار تانک

عملیات نصر در حالی انجام شد كه از دیدگاه جهانی، ایران نیروی مسلح برای مقابله با عراق ندارد در نتیجه این عملیات انتحاری اجرا شد كه آبروی نیروی مسلح ایران را خرید.

 15 دی سال 59 عملیاتی به نام «نصر» یا «كرخه نور» انجام شد و به خاطر اینكه عملیات به شكل مدون آغاز نشده بود، این عملیات بدون رمز آغاز شد ضمن این كه از عملیات ثامن‌الائمه (ع) به بعد ما رمز عملیات تعیین می‌كردیم.

 عملیات «كرخه نور» در حالی انجام شد كه از دیدگاه جهانی، ایران نیروی مسلح برای مقابله با عراق ندارد و باید هر چیزی كه دولت و ارتش عراق می‌گفت، ایران می‌پذیرفت. این مسئله از دیدگاه جهان برای ایران سنگین بود و در نتیجه سیاست‌گذاران جنگ تصمیم گرفتند برای مقابله با این مسئله، عملیاتی را انجام دهند. در نتیجه این عملیات در منطقه‌ای در غرب اهواز به نام «كرخه كور» یا «كرخه نور» و اطراف هویزه اجرا شد و تنها عملیاتی بود كه در تاریخ دفاع مقدس در روز و ساعت 10 صبح حمله آغاز شد.

عملیات نصر یكی از كلید‌های ارزشمند جنگ بود و نخستین بار بود كه ما با یگان‌های زرهی و رزم كلاسیك توانستیم عراق را شكست دهیم و به جلو برویم

عملیات نصر، عملیاتی بود كه فوراً برنامه‌ریزی شد، عملیات طراحی شد و خیلی زود تیپ‌ها وارد عمل شدند؛ تمام كسانی كه در این عملیات حضور داشتند، می‌دانستند كه ممكن است دیگر برنگردند و برای آبروی نیروی مسلح ایران رفتند و آبرو خریدند. در این عملیات یك تیپ از لشكر 92 و یك تیپ از لشكر 16 از 2 نقطه وارد عمل شدند؛ این عملیات، بی‌بازگشت و انتحاری بود كه هوانیروز، ژاندارمری، نیروهای شهید علم‌الهدی و یگان‌های توپخانه كارهای با ارزشی را انجام دادند؛ در این عملیات امكانات لودر و بولدزر، سنگر‌سازی و یگان مهندسی نداشتیم و قرار بود كه دشمنان اسلام را بكشیم و اسیر بگیریم كه در نتیجه روز 16 دی، 830 نفر از نیروهای عراقی را به اسارت خود در آوردیم و حدود هزار نفر را كشته و زخمی كردیم.

هویزه

 ارتش عراق در طول 24 ساعت 2 لشكر از نقطه‌ دورتر به سرعت به طرف منطقه‌ درگیری هویزه آورد؛ از هویزه تا اهواز 45 كیلومتر و دب حردان نیز در 5 كیلومتری اهواز قرار داشت و عراق از آنجا اهواز را مورد حملات خود قرار می‌داد.

تیپی كه از لشكر 92 وارد شده بود به شدت مورد حمله عراقی‌ها قرار گرفت و نتوانست پیشروی كند و لشكر 16 نیز به فرماندهی سرتیپ لطفی در هویزه پیشروی كرد و موفقیت‌هایی را كسب كرد؛ وضعیت طوری شد كه روز 17 دی، از سوی عراق 2 لشكر جدید، با آرپی‌ چی زن‌ و تجهیزات مهندسی وارد عمل شدند و تانك‌های ما را منهدم كردند.

در این حین شهید سید‌حسین علم‌الهدی به همراه 53 نفر از همراهان با شور و هیجان خاصی وارد عمل شده و 30 نفر از آن‌ها به اسارت نیروهای عراقی در آمدند و 23 نفر نیز به شهادت رسیدند این در حالی بود كه ارتش از حضور علم‌الهدی و یارانش اطلاعی نداشت چرا كه یگان‌های مردمی از بروجرد و هویزه زیر پوشش ارتش همكاری‌هایی‌ داشتند كه ارتش آن‌ها را مثل سایر نیروها در جابه‌جایی با آن‌ها همكاری ‌كرد.

شهید حسن شریفی و همرزمانش در تانكر‌های عراقی‌ها می‌خوابیدند تا این‌كه شب‌ها به آن‌ها حمله كنند و طوری شده بود كه عراقی‌ها را به ستوه آورده بودند

در درگیری‌های بین یك تیپ از لشكر 16 با نیروهای عراق احتمال می‌رفت، همه نیروهای ما كه وارد عمل شدند، كشته شوند ولی با تدبیر سرتیپ لطفی و عقب‌‌نشینی وی با یك ارنج خوب، سبب شد تا 3 كیلومتر جلوتر از خاكریز‌های قبل از عملیات استقرار پیدا كنیم.  در این عملیات 147 شهید خونین به اسلام تقدیم كردیم؛ این عزیزان از جمله شهدایی بودند كه در تانك به شهادت رسیدند و چون آن منطقه دست عراقی‌ها بود، پیكر مطهر این شهدا مدت‌ها در تانك‌ها ماند تا این‌كه بعد از عملیات بیت‌المقدس شهدا را پیدا كردیم؛ طبق آن گزارش معلوم شد كه نیروهای ارتش 7 تا 14 كیلومتر جلوتر از نیروهای علم‌الهدی و یارانش در منطقه درگیری بودند.

این عملیات انتحاری آبروی ارتش ایران بود و جرأتی به ما داد كه بلافاصله بعد از آن برای عملیات‌ ثامن‌الائمه‌(ع) برنامه‌ریزی كنیم؛ عملیات نصر یكی از كلید‌های ارزشمند جنگ بود و نخستین بار بود كه ما با یگان‌های زرهی و رزم كلاسیك توانستیم عراق را شكست دهیم و به جلو برویم. البته بعد از آن عراق به ما حمله كرد و ما را به عقب برگرداند ولی مهم این بود قدرت نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان ثابت كنیم و مرحله اولیه این عملیات از نظر قدرت‌ نظامی به ما آبرو داد.

هویزه

عملیات در روز اول و دوم بسیار موفقیت آمیز بود ولی با پاتك‌ سنگین عراق و جابجایی 2 لشكر و به ازای یك تانك‌ ما، آنها 10 تانك به میدان وارد كردند ما توانستیم در مرحله اول به اهداف خود رسیدیم.

لازم به ذکر است که روبروی شهدای هویزه در جنوب كشور، حدود 25 شهید از اهالی هویزه تدفین شده‌اند و آن‌ها از آن دسته از اعرابی بودند كه به عراقی‌ها باج نمی‌دادند؛ در دوران دفاع مقدس شهید حسن شریفی و همرزمانش در تانكر‌های عراقی‌ها می‌خوابیدند تا این‌كه شب‌ها به آن‌ها حمله كنند و طوری شده بود كه عراقی‌ها را به ستوه آورده بودند.

در طول جنگ تحمیلی خلبان حاتمی در هویزه سقوط كرد و به دست روستائیان هویزه افتاد كه عراقی‌ها گفتند یا خلبان را به ما تحویل بدهید یا این‌كه همه شما را قتل عامل می‌كنیم در نتیجه عراقی‌ها روستائیان را قتل‌ عام كردند و آن‌ها خلبان ایرانی را تحویل ندادند؛ در حقیقت آنها قهرمانانی بودند كه هر كدامشان به نوعی حماسه‌ آفریدند.

همه تجربیات عملیات بدر از عملیات نصر به دست آمد؛ این عملیات كلید تمام فتح‌ها و پیروزی‌ها بود و در نتیجه 45 دستگاه تانك، 50 تا 60 انواع خودرو، 15 قبضه موشك انداز و 3 هلی‌كوپتر رژیم بعث عراق منهدم شد و نخستین بار بود كه با عراق روبه‌رو می‌شدیم و پیروز شدیم.

مطالب مرتبط :

نبر تن به تانک

عملیات نصر در هویزه

هویزه یعنی ...

هویزه

خوزستان چه کربلایی است


منبع :

برگرفته از خبر گزاری فارس -  سرهنگ علیرضا پوربزرگ وافی

تنظیم برای تبیان :

بخش هنرمردان خدا - سیفی