تبیان، دستیار زندگی
در این میان جراحی زیبایی بینی در بین پزشكان غیرمتخصص و حتی گاهی غیر پزشكان به وسیله‌ای برای كسب درآمد بیشتر تبدیل شده است و فجایع مرگباری را برای جامعه در پی دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکایتی از چسب های روی بینی

بینی یا دماغ

حکایت چسب های روی بینی، حکایتی است که در چند سال اخیر بیشتر با آن روبرو بوده ایم. چسب هایی که به آرامی از روی صورت برداشته می شوند. دختران جوان با دلشوره در مقابل آینه قرار می گیرند تا ببینند تا چه حد به آنچه می خواسته اند، دست پیدا کرده اند. البته اخیرا اینطور به نظر می رسد که پسران جوان نیز در این میدان خودی نشان داده اند و گه گاهی از دختران جلوتر رفته اند.

اولین جراحی زیبایی به معنی امروزی آن سال 1307 در یكی از بیمارستان‌های تهران انجام شد. با این حساب از عمر جراحی پلاستیك در ایران حدودا 80 ‌سال می‌گذرد. هر چقدر این نوع جراحی در سال‌های اولیه خود مهجور بود، طی سال‌های اخیر رشد سرسام‌آوری پیدا كرده است. متاسفانه جراحی‌های زیبایی و پلاستیك با همه خطراتی كه به دنبال دارد، چند سالی است، رو به افزایش است.

تعداد جراحی‌های زیبایی و پلاستیك مثل برداشتن چربی، عمل زیبایی بینی،كشیدن پوست، پروتزهای مختلف اعضای بدن بویژه صورت، افزایش قد و.... در كشور به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته به نحوی كه گوی سبقت را در میان دیگر كشورها از جمله كشورهای اروپایی ربوده است. در این میان این جراحی‌ها در بین پزشكان غیرمتخصص و حتی گاهی غیر پزشكان به وسیله‌ای برای كسب درآمد بیشتر تبدیل شده است و فجایع مرگباری را برای جامعه در پی دارد.

با توجه به مرسوم شدن انواع جراحی های زیبایی، تقاضا برای انجام جراحی پلاستیک بینی، در مقام اول قرار دارد.

پس از آن تزریق گونه و لب است كه در جایگاه دوم می‌ایستد و سپس اعمال جراحی اندام ، مانند لیپوساكشن و در آخر هم كشیدن ابرو و صورت و تراشیدن صورت قرار دارد. با آن كه آقایان ایرانی نیز در سال‌های اخیر تمایل بسیاری به عمل جراحی بینی پیدا كرده‌اند، اما كماكان خانم‌ها در این زمینه پیشتازند. هنوز در ایران بیشترین تقاضای جراحی زیبایی، جراحی‌های صورت است. به گفته متخصصان، پوشش خانم‌ها در ایران باعث شده كمتر به جراحی‌های اندام توجهی نشان دهند.

در این میان جراحی زیبایی بینی در بین پزشكان غیرمتخصص و حتی گاهی غیر پزشكان به وسیله‌ای برای كسب درآمد بیشتر تبدیل شده است و فجایع مرگباری را برای جامعه در پی دارد

گفته می‌شود ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا اول است و پس از ایران كشورهای آمریكا، انگلستان و  فرانسه در ردیف‌های بعدی تعداد عمل‌های جراحی زیبایی بینی قرار دارند. البته باید به این موضوع هم توجه داشت كه در برخی كشورهای اروپایی به علت فرم بینی مردمشان که بیشتر به ژنتیک خاص انها مربوط می شود، اصولاً نیاز به عمل جراحی زیبایی بینی وجود ندارد و شاید تعداد این عمل‌ها در این كشورها در حد صفر باشد.

آنچه مشخص است اینکه جراحی زیبایی چالش برانگیزترین تخصص در میان رشته‌های پزشكی است و چون میزان رضایت به سلیقه بستگی دارد، درصد شكایت در این تخصص بیشتر از رشته‌های دیگر پزشكی است.

اگرچه سالیان درازی از انجام جراحی‌های زیبایی و پلاستیك در كشور نمی‌گذرد، اما پرونده‌های متعددی از تخلفات و گاه اشتباهات جبران‌ناپذیر این گونه جراحی‌ها در دادگاه‌ها تشكیل شده است. اخیرا مستندهای تکان دهنده ای در این رابطه از تلویزیون نیز پخش شده است. چنانچه براساس آمار سازمان پزشكی قانونی بیشتر كسانی كه به دلیل اشتباهاتی كه گاه رنگ تخلفات پزشكی به خود می‌گیرند از پزشكان به دادگاه‌ها شكایت كرده‌اند، در جریان عمل جراحی زیبایی صدمه دیده‌اند.

جراحی بینی

آمار غیر رسمی نشان می دهد كه روزانه حداقل یك نفر در كشور بر اثر عوارض حاصل از جراحی زیبایی جان می‌سپارد.

به نظر می رسد از دلایل اصلی این اتفاق، رواج بی حد و مرز استقبال از این گونه جراحی  ها می باشد. از طرفی درآمد زایی حاصل از این حرفه، موجب شده تا این جراحی ها  در كلینیك‌های روزانه یا سرپایی انجام ‌شوند. این مساله می تواند خطرساز باشد و با جان افراد بازی کند. باید توجه كرد كه اساساً تخصص و امكانات تخصصی برای درصد كمی از بیماران مهم هستند. در بیشتر موارد در بدترین حالات با بدترین امكانات جراحی و بیهوشی هم در نهایت، اتفاق چندانی برای كسی نمی‌افتد، اما تمام احتیاطات فقط برای آن چند درصد خطر پیش‌بینی می‌شوند.

چنین شرایطی، موجب شده تا عرصه ای برای ورود غیرمتخصصان به این میدان فراهم شود که نتایج آن در حالتی خوش بینانه به از شكل افتادن بیمار منجر می شود.

این قسمت را دیگر نمی‌توان به حساب اتفاق یا بد شانسی گذاشت بلكه به طور مستقیم به مهارت و دقت پزشك بستگی دارد، دقتی كه متاسفانه فدای مسائل مالی یا اصرار بی دلیل بیمار می‌شود!

از طرف دیگر در این میدان پررونق، آشفته بازاری به وجود آمده که تعرفه های جراحی زیبایی را بیش از سایرین، درگیر کرده است. آنچه مشخص است اینکه در مورد جراحی‌های زیبایی اساساً تعرفه جایی ندارد و نرخ بر مبنای اقتصاد بازار تعیین می‌شود. این موضوع سبب شده هر چند در مواردی هزینه جراحی از كشورهای غربی پایین‌تر است اما در برخی موارد مبلغ دریافتی از بسیاری از كشورهای پیشرفته هم بیشتر شود، به عنوان مثال جراحی بینی در لهستان 2000 تا 2500 دلار است و در آلمان و هلند بین 4900 تا 7000 دلار است اما می‌بینیم در برخی موارد همین جراحی در ایران با نرخ 6000 دلار صورت می‌گیرد و در مواردی 12000دلار هم وجود داشته است.

از شکل افتادن بیمار را دیگر نمی‌توان به حساب اتفاق یا بد شانسی گذاشت بلكه به طور مستقیم به مهارت و دقت پزشك بستگی دارد، دقتی كه متاسفانه فدای مسائل مالی یا اصرار بی دلیل بیمار می‌شود!

مد بینی

شاید یك لباس را بتوان با تغییر مد عوض كرد، اما بینی مدی نیست كه هر سال بیمار بخواهد عمل كرده و آن را تغییر دهد. متاسفانه برخی به بینی نیز به عنوان مد نگاه می‌كنند.

فناوری‌های‌ نوین‌ از جمله‌ اینترنت‌ و ماهواره‌ نیز به‌ گسترش‌ این‌ پدیده‌ كمك‌ می‌كنند. هر مد جدید در آن‌ سوی‌ آب‌ها در زمانی‌ اندك‌ به‌ این‌ سو منتقل‌ می‌شود و برای خود بازاری ایجاد می‌كند. بسیاری از مردم نیز بدون آن‌كه بدانند، گرفتار این بازار می‌شوند. برخی جامعه‌شناسان استقبال‌ از جراحی‌های‌ زیبایی‌ را نوعی مد اجتماعی‌ می‌دانند.مد اجتماعی‌ رفتار جمعی‌ مكرری‌ است‌ كه‌ به‌ اندازه رسم‌ اجتماعی‌ تثبیت‌شده‌ نیست، مد اجتماعی‌ ناپایدار است‌ و دوام‌ ندارد.

آنچه مشخص است اینکه درگیر شدن اعضای یک جامعه با چنین مقولاتی، چندان جالب و خوشایند به نظر نمی رسد. در حالیکه زمان به سرعت در حال گذر است و مشغول بودن به چنین سرگرمی هایی، قطعا مانع حرکت در برخی از زمینه های دیگر است.

ادامه دارد...

فاطمه ناظم زاده/گروه جامعه و سیاست

منبع:سایت خبری تابناک