تبیان، دستیار زندگی
پژوهش یكی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یك كشور است و بی گمان نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی و فرایند تبدیل پژوهش به فناوری و ورود آن به صنعت، یکی از شاخص‌های اصلی پیشرفت و از محورهای مهمی است که ضامن توسعه پایدار در هر کشوری به ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده‌ای از مراسم هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه شریف

گزیده‌ای از مراسم هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه

پژوهش یكی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یك كشور است و بی گمان نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی و فرایند تبدیل پژوهش به فناوری و ورود آن به صنعت، یکی از شاخص‌های اصلی پیشرفت و از محورهای مهمی است که ضامن توسعه پایدار در هر کشوری به شمار می‌آید . در این میان سرمایه گذاری بر روی پژوهشهای مورد حمایت صنعت کشور در کنار پژوهشهای بنیادی و علمی، خواهد توانست کشور را از وابستگی علمی و فناوری نجات دهد.

دانشگاه صنعتی شریف امسال هم مانند سالهای گذشته به مناسبت هفته پژوهش و آشنایی بیشتر دانشجویان، متخصصان و صنعتگران با دستاوردهای پژوهشی و فناورانه این دانشگاه، اقدام به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه نمود.

با توجه به نیاز جوامع علمی به ارتباطات بین رشته ای، نمایشگاه امسال دانشگاه به صورت صنعت دسته بندی گردید، لذا پژوهشگران کل دانشگاه اعم از دانشکده ها و مراکز پژوهشی با توجه به محصولات خود در یک غرفه قرار گرفتند. به طور مثال نانو علمی است میان رشته ای که از علم فیزیک وشیمی بهره می برد. لذا پژوهشگران دانشکده های شیمی و فیزیک در غرفه صنعت نانو قرار داشتند. تفاوت دیگر نمایشگاه امسال با سالهای قبل، رویکرد فناورانه آن و ارائه طرح های عملی در غالب نمایشگاه بود و اصولا نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دانشگاه صنعتی شریف با رویکرد رفع نیازهای واقعی صنعت و توجه به بازار و با هدف ارتباط بهینه بین صنعت و دانشگاه برگزارمی شود.

گزیده‌ای از مراسم هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه

در این میان، حدود چهارصد طرح بررسی شد که از بین آنها صد طرح مورد قبول ستاد برگزاری مراسم قرار گرفت .اغلب طرحهای ارائه شده در این نمایشگاه یا با صنعت قرار داد بسته اند یا در حال بستن قرار داد با صنایع می باشند.

در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه، پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، توانمندی های علمی و فناورمحور خود را در صنایع مختلف همانند برق، الکترونیک، مخابرات، کامپیوتر، هوافضا، صنایع دریا، مهندسی پزشکی، حمل و نقل و رباتیک عرضه نمودند.همچنین علاوه بر معرفی دستاوردهای مختلف دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری، از سه طرح نوین فناورانه دانشگاه صنعتی شریف برای نخستین بار رونمایی گردید. فیلتر فوتوکالیستی هوا و کمپرسور تبدیل گاز خانگی به CNG و سیستم رمز یکبار مصرف مبتنی بر موبایل سه محصول رونمایی شده در این مراسم بودند.

از برنامه های دیگر دانشگاه در این هفته برگزاری چند نشست تخصصی و پژوهشی در دانشگاه، درخصوص رفع تنگاهای موجود دانشگاه و سند چشم انداز و روشهای ایجاد همگرایی بین دانشگاههای فنی و پزشکی بود که با حضور صاحبنظران این حوزه برگزار گردید.

تقدیر از برترین فناوران دانشگاه همراه با اعطای تندیس زرین از برنامه های دیگر دانشگاه در این هفته بود.اهدای تندیس ویژه طرح برتر در حوزه ارتباط با صنعت و حوزه طرح پژوهش های کاربردی، تقدیر از چهره ماندگار دانشگاه، تقدیر از دانشجوی پژوهشگر برتر، تقدیر از برترین شرکت مرکز رشد دانشگاه ،تقدیر از برترین طرح در حوزه اصلاح الگوی مصرف و اهدای تندیس ویژه تقدیر از برترین کتاب دانشگاه از برنامه های این هفته بود.

گزیده‌ای از مراسم هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه

همچنین یکی از برنامه های ویژه هفته پژوهش دانشگاه، برگزاری اولین جشنواره دستاوردهای پژوهشی دانش آموزان با هدف شناسایی پژوهشگران دانش آموزی و تلاش برای جذب مستقیم پژوهشگران در دانشگاه بود.این جشنواره با شرکت بسیار خوب طرحهای پژوهشی در دانشگاه برگزار شده و محصولات دانش آموزان در نمایشگاه ویژه ای در دانشگاه به نمایش در آمد. این نمایشگاه از تاریخ ?? لغایت ?? آذر در دانشگاه برگزار شد.

تنظیم: الناز فطیرخورانی