تبیان، دستیار زندگی
خدا اطاعت از ائمه را واجب ساخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موضوعات سیاسی در صحیفه سجادیه

عنوان صحیفه، دعا و نیایش است؛ اما از موضوعات مبارزاتى و سیاسى تهى نیست. در این مطلب به مواردی از فرازهای سیاسی امام سجاد(علیه السلام) در صحیفه سجادیه اشاره می‎کنیم.

امام سجاد(ع)

دعاى چهل و هشتم صحیفه:

حضرت در این دعا به صراحت از مسایل زیر كه جنبه سیاسى دارد یاد مى‏‎كند:

الف) مقام خلافت مخصوص خلفا و اصفیاى الهى است .

ب) مقام خلافت مورد یورش و غصب قرار گرفته است .

ج) احكام خدا تبدیل گشته و كتاب خدا مورد غفلت قرار گرفته‏است .

د) واجبات الهى تحریف شده است .

ه) سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) متروك گشته است .

متن دعا چنین است: «... اللهم ان هذا المقام لخلفائك و اصفیائك و مواضع‏ امنائك فى الدرجهة الرفیعه التى خصصتهم بها قد ابتزوها و انت ‏المقدر لذلك لایغالب امرك ولا یجاوز المحتوم من تدبیرك كیف شئت ‏و انى شئت و لما انت اعلم به غیر متهم على خلقك و لا لارادتك حتى‏ عاد صفوتك و خلفاوك مغلوبین مقهورین مبتزین یرون حكمك مبدلا و كتابك منبوذا و فرائضك محرفه عن جهات اشراعك و سنن نبیك متروكه‏ اللهم العن اعداءهم من الاولین و الاخرین و من رضى بفعالهم و اشیاعهم و اتباعهم اللهم صل على محمد و آل محمد انك حمید مجیدك صلواتك و بركاتك و تحیاتك على اصفیائك ابراهیم و آل ابراهیم و عجل الفرج و الروح و النصره و التمكین و التاییدلهم ... .»

خدا اطاعت از ائمه را واجب ساخته است

دعاى چهل و هفتم:

در زمانى كه اهل‏بیت(علیهم‎السلام) در فشار به سر مى‏بردند و امیرمومنان(علیه‎السلام) بر فراز منبرها لعن مى‎‏شد، حضرت در دعاى چهل‏ و هفتم(دعاى روز عرفه) به مسایل مهم زیر اشاره مى‎‏كند:

الف) مقام امارت و رهبرى از آن اهل‏بیت(علیهم‎السلام) است.

ب) ائمه(علیهم‎السلام) از هر پلیدى پیراسته و شایسته ‏وساطت‏ بین خالق و خلق‏اند .

ج) دین به وسیله امام منصوب از سوى خداوند تقویت مى‎‏شود .

د) خدا اطاعت از ائمه را واجب ساخته است .

فرازى از دعاى عرفه آن حضرت چنین است: «رب صل على اطائب اهل بیته الذین اخترتهم لامرك و جعلته مخزنه علمك و حفظه دینك و خلفائك فى ‏ارضك و حججك على عبادك و طهرتهم من الرجس و الدنس تطهیرا بارادتك و جعلتهم الوسیله الیك ‏و المسلك الى خبتك ...»

«... اللهم انك ایدت دینك فى كل اوان بامام اقمته علمال عبادك و منارا فى بلادك بعد ان وصلت ‏حبله بحبلك و جعلتة ‏الذریعه الى رضوانك و افترضت طاعته و حذرت معصیته و امرت ‏بامتثال اوامره ... و اته من لدنك سلطانا نصیرا وافتح له ‏فتحا یسیرا ... .»

امام سجاد(ع)

دعاى چهاردهم:

این دعا سراسر شكوه از ستمگران است كه در نظر آن حضرت مصداقى‏ جز حكام وقت ندارد .

دعاى بیستم: (دعاى مكارم الاخلاق)

حضرت در این دعا از خداوند مى‎‏خواهد او را از سلطه ستمگران ‏نجات بخشد و پیروزش سازد: «اللهم صل على محمد و آل محمد واجعلنى یدا على من ظلمنى و لسانا على من خاصمنى و ظفرا بمن عاندنى و هب لى مكرا على من‏ كایدنى و قدره على من اضطهدنى ... .»

دعاى چهل و نهم:

حضرت در این دعا از فراوانى دشمنانش و از برنامه‎‏هاى حساب شده ‏آنان جهت آزار و حتى قتل امام به خدا شكوه مى‎‏كند: «فكم من عدو انتضى على سیف عداوته و شحذلى ظبه مدیته وارهف لى شباحده و داف‏لى قواتل سمومه و سدد نحوى صوائب سهامه و لم تنم عنى عین حراسته و اضمر ان یسومنى المكروه و یجر عنى ‏زعاق مرارته فنظرت یا الهى ... .»

بار خدایا ! چه بسا دشمنى كه شمشیر عداوت آخت و بر من تاخت و براى كشتن من خنجر خویش تیز كرد و با دم برنده آن آهنگ جان من ‏نمود و زهر كشنده به آب من بیامیخت و خدنگ جان شكار خویش در كمان نهاد و مرا نشانه گرفت و چون پاسبانان همواره بیدار، دیده از من برنمى‎‏گرفت و در دل داشت كه مرا گزندى سخت رساند و شرنگ كینه خویش به كامم ریزد؛ آنگاه اى خداوند من! دیدى كه ... .»

"غلامحسین اعرابى"

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.