تبیان، دستیار زندگی
کتاب «رسانه‌ای به نام نمایشگاه» به بررسی تکنیک‌های برگزاری و مدیریت در نمایشگاه می‌پردازد تا با بررسی شیوه‌های اصولی و استادارد بتواند در برپایی یک نمایشگاه، از کاستی‌ها و مشکلات مسوولان و مخاطبان بکاهد. این کتاب به قلم فرشاد فخیمی از سوی انتشارات «هم‌پا»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهكارهاي برگزاري و مديريت صحيح يك نمايشگاه
مدیریت

کتاب «رسانه‌ای به نام نمایشگاه» به بررسي تکنیک‌های برگزاری و مدیریت در نمایشگاه می‌پردازد تا با بررسي شیوه‌های اصولی و استادارد بتواند در برپایی یک نمایشگاه، از کاستی‌ها و مشکلات مسوولان و مخاطبان بکاهد. اين کتاب به قلم فرشاد فخیمی از سوی انتشارات «هم‌پا» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب با رویکردی علمی ضمن توجه به مفاهیم و تعاریف، چگونگی برگزاری نمایشگاه را از ابعاد بین‌المللی تا درون‌سازمانی در عمل شرح داده است تا مدیران، کارشناسان، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان رشته‌های مختلف علمی به ویژه رشته‌های مدیریت، بازار‌یابی و روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی از آن بهره بگیرند.

کتاب «رسانه‌ای به نام نمایشگاه» تلاش می‌کند با روایتی از برپایی نخستين نمایشگاه‌ها در جهان و ايران به اهمیت آن در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اشاره کند، چنانچه مهمترین خصیصه یک نمایشگاه آن است كه فعالیت‌های اقتصادی را در یک محدوده خاص از نظر زمان و مکان متمرکز می‌سازد، به گونه‌ای که عرضه‌کنندگان کالا و خدمات یا افرادی که علاقه‌مند به انتخاب کالا هستند، می‌توانند از این تمرکز نهايت استفاده را ببرند.

در بخش تاریخچه نمایشگاه در این کتاب، به مهمترین نمایشگاه جهانی در سال 1798 در شهر پاریس اشاره شده که در کنار رودخانه «سن» فرانسه برپا شد. این نمایشگاه در گذر زمان به جشنی بزرگ و با شکوه تبدیل شد. مکان نمایشگاه در محلی انتخاب شده بود که ناپلئون پس از بازگشت از ایتالیا پیروزی خودش را در آنجا جشن گرفت. فرانسه با این کار در تلاش بود به جهانیان نشان دهد شکست‌های گذشته را جبران کرده و اراده‌ای رو به پیشرفت دارد. این نمایشگاه کاربرد سیاسی نمایشگاه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

در سال 1830 نیز نمایشگاهی جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف چهار گوشه جهان در آن شرکت کردند. در این نمایشگاه مهندس ایفل با پرچ، برج مهم ایفل را در وسط نمایشگاه به عنوان نمایش قدرت و پیشرفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد.

در بخش دیگر این کتاب به برپایي نمایشگاه در ایران اشاره و اهداف آن ذکر شده است. نخستين نمایشگاه صنعتی در ایران در اوایل قرن چهاردهم تشکیل شد. یک نمایشگاه بزرگ صنعتی نیز در سال 1337 برگزار شد. این نمایشگاه در انحصار صنایع پیشرفته ایتالیا بود که تمامي تولیدات صنعتی خود را در ایران طی برپایی این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشت.

در سال 1352 نخستین نمایشگاه بین‌المللی تهران با شرکت 21 کشور و 433 شرکت بازرگانی و موسسه تولیدی خارجی و 130 شرکت‌کننده داخلی برگزار و رقابت کشورها و شرکت‌های مختلف آغاز شد.

این کتاب از شش فصل تشکیل شده که در فصل پنجم به اصول طراحی در نمایشگاه می‌پردازد. در واقع طراحی سنگ بنای یک نمایشگاه محسوب می‌شود. چنانچه طراحی یک نمایشگاه با اسلوب‌های فنی هنری و سازگار با فرهنگ گروه هدف صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود موفقیت نمایشگاه برای نیل به اهدافش تا حدود بسیار زیادی تامین و تضمین شده است.

بر اساس مطالب كتاب، در دنیای امروز که فعالیت‌ها جنبه تخصصی گرفته‌اند، هر شرکت‌کننده در نمایشگاه‌ها به تنهایی قادر نیست امور مربوط به غرفه‌اش را انجام دهد، بنابرین برای طراحی نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها استفاده از تخصص‌های مانند گرافیک، معماری، نقاشی، سمعی،و بصری اطلاع‌رسانی ارزیابی و بازرگانی مدیریت فضای سبز، ارتباطات اجتماعی، روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی، چاپ و نشر بسیار ضروری است، همان‌طور که در بخش توضیح غرفه‌ها در نمایشگاه نکات بسیاری برای طراحی و تقسیم بندی غرفه‌ها ذکر شده است.

کتاب «رسانه‌ای به نام نمایشگاه» در شش فصل به مباحثي درباره یک نمایشگاه پرداخته و در قسمت ضمائم کتاب، جدول زمان‌بندی و واژگان تخصصي نمایشگاهی شرح داده شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «برخی ناآگاهی‌ها و محدودیت‌های اطلاعاتی با بالا بردن امکان ریسک ممکن است همواره سبب‌ساز بروز ناکامی در برپایی نمایشگاه‌ها شود که مدیران می‌توانند با پیش‌بینی و رفع این کمبود اطلاعات بر ناکامی احتمالی فائق آیند. محدودیت‌های احتمالی همچون: عدم شناخت بازار منطقه یا نداشتن هدف‌های روشن و مشخص، همچنین انتخاب نامناسب نمایشگاه برای هدف‌های خود و مهمتر از همه ضعف ارتباطات در دوران برپایی نمایشگاه از جمله موضوعاتی است که می تواند باعث بروز شکست در اهداف در هنگام حضور در نمایشگاه باشد.»

از دیگر موضوعات فرعی این کتاب می‌توان به تقسیم‌بندی نمایشگاه به لحاظ محل برگزاری، معماری، محصولات ارائه شده، زمان برگزاری، کاربری خاص و آرایش منطقی کالاها، نورپردازی غرفه، رنگ و گرافیک و هزینه‌های نمایشگاه اشاره کرد.

چاپ نخست این کتاب به قلم فرشاد فخیمی در شمارگان 3000 نسخه، 136 صفحه و قیمت 25000  ریال از سوی انتشارات «هم‌پا» روانه بازار نشر شده است.