تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی بخواهد در علوم انسانی صاحب نظر باشد و دیدگاه اسلام را به درستی تبیین کند، راهی جز این نیست که در علوم دینی هم صاحب نظر باشد، همان اصطلاحی که در حوزه ها به آن مجتهد گفته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لزوم آشنایی حوزویان با علوم انسانی
ارسطا

اگر کسی بخواهد در علوم انسانی صاحب نظر باشد و دیدگاه اسلام را به درستی تبیین کند، راهی جز این نیست که در علوم دینی هم صاحب نظر باشد، همان اصطلاحی که در حوزه ها به آن مجتهد گفته می شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس دانشگاه باقرالعلوم قم در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزش فرهنگی این دانشگاه، افزود: بدون دارا بودن چنین تخصصی در علوم دینی و بهره مندی از تخصص در عرصه علوم انسانی، نمی‌توان ارتباط دقیقی بین این دو شاخه از علم برقرار کرد.

حجت‌الاسلام ارسطا ادامه داد: در واقع راه‌یابی التقاط در علوم انسانی از آن زمانی آغاز شد که افرادی بدون داشتن اطلاعات تخصصی کافی از اسلام، به تبیین دیدگاه های اسلام در حوزه رشته های مختلف علوم انسانی پرداختند.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: وظیفه‌ای که امروز بر دوش دانش آموختگان حوزوی قرارگرفته، وظیفه بسیار دشواری است زیرا پاسخ‌گویی به سوالات به صورت دقیق و مبنایی، فقط از عهده مجتهدان متخصص در حوزه علوم انسانی بر می آید.

وی، توسعه رشته های علوم انسانی را از اهداف دانشگاه باقرالعلوم دانسته و افزود: این دانشگاه برای تبدیل به یک قطب علمی، باید تأسیس رشته‌های فقه مضاف مانند فقه سیاسی، فقه هنر، فقه پزشکی، فقه مدیریت و فلسفه مضاف مانند فلسفه دین را در اولویت قرار دهد.

حجت الاسلام ارسطا اضافه کرد: با تاسیس رشته های فقه مضاف، فلسفه مضاف ما به ارتقاء سطح معلومات دینی در کل رشته های موجود در دانشگاه کمک خواهیم کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی،‌ وی گفت: تاسیس دپارتمان های علمی و تبدیل دانشگاه باقرالعلوم(ع) برای رشته های مزبور یکی از ضرورت ها و اولویت هایی است که باید دنبال شود.

رییس دانشگاه باقرالعلوم اضافه کرد: این امر حوزه علمیه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، چرا که این دانشگاه یکی از نهادهای برخاسته از حوزه می باشد و توجه دانشگاه به این رشته‌ها عاملی می‌شود که در حوزه هم تاثیر مثبت خود را برجا بگذارد.

حجت‌الاسلام ارسطا در پایان هدف اصلی دانشگاه باقرالعلوم (ع) را تربیت دانش آموختگانی دانست که دارای تخصص در هر دو زمینه رشته های علوم دینی و دانشگاهی باشند.

خاطرنشان می‌شود: در این مراسم با تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام توسلی، معاون پیشین آموزشی فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، دکتر محمد ستوده آرانی به عنوان معاون جدید معرفی شد.