تبیان، دستیار زندگی
گاهى بعضى از افراد در ظلم و خیانت ، حیله و تزویر، قتل و غارت ، مكر و حقه به جایى مى رسند - نه این كه همردیف شیطان مى شوند بلكه - از شیطان جلو افتاده و استاد او به حساب مى آیند. شیطان باید در مقابل آنها زانو بزند و شاگردى كند. آنها كسانى هستند كه به غیر از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی که شیطان لنگ می اندازه

ابلیس شیطان

گاهى بعضى از افراد در ظلم و خیانت ، حیله و تزویر، قتل و غارت ، مكر و حقه به جایى مى رسند - نه این كه همردیف شیطان مى شوند بلكه - از شیطان جلو افتاده و استاد او به حساب مى آیند. شیطان باید در مقابل آنها زانو بزند و شاگردى كند. آنها كسانى هستند كه به غیر از خدا چیزى ، یا كسى ، یا رئیسى ، یا وزیرى ، یا مجسمه اى ، یابتى ، یا سنگ و درختى را عبادت مى كنند و آن را در زندگى خود مؤ ثر و صاحب نفوذ مى دانند. این افراد طبق آیات و روایات مشرك و كافر هستند.

البته مراد از عبادت این نیست كه در برابر آنها نماز و سجده ، یا راز و نیاز و ستایش كند، بلكه مراد، اطاعت و پیروى از آنها است . حتى گوش دادن به سخن كسى به قصد این كه به آن عمل كند و یا قانون كشورى یا عده اى را به رسمیت بشناسد خود آن یك نوع عبادت است .

از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله نقل شده : كسى كه به سخن سخن گویى گوش فرا دهد و از روى رضا تسلیم او شده او را پرستش كرده ، اگر این سخن گو از سوى خدا سخن گوید: خدا را پرستیده و اگر از سوى ابلیس سخن گوید: ابلیس را عبادت كرده است .(1)

این عبادت و تسلیم بودن در برابر غیر خدا، و خود را دربست در اختیار دیگران قرار دادن ، انسان را یك درجه از شیطان بالاتر برده و او را استاد او قرار مى دهد. قرآن در این باره مى فرماید: یا ابت انى اخاف ان یمسك عذاب من الرحمن فتكون للشیطان ولیا

(از قول ابراهیم به پدرش آذر كه مى فرماید: - اى پدر! من از این مى ترسم كه با این بت پرستى و شرك كه داراى عذابى از ناحیه خداوند رحمان به تو رسد و تو از اولیاى شیطان باشى ).(2)

اینها از این رو، استاد شیطان اند كه كسى یا چیزى را ستایش مى كنند كه هیچ وقت شیاطین آنها را ستایش نكرده اند. این ها بت را مى پرستند، انسان و درخت و چیزهاى دیگر را مى پرستند. اما شیطان مى گفت : خدایا من فقط تو را اطاعت مى كنم و بس . جرم آن ملعون هم این بود كه زیر بار سجده بر آدم نرفت ، ولى اینها در شرك و كفر و بت پرستى از شیطان هم پیشى گرفتند و در واقع استاد او شدند.

آن شنیدستم كه شیطان را به خواب

دید شخصى گفت : كى شیطان به حق بوتراب

كه فلانى هست شاگرد شما

گفت : نى نى ، استاد است بر ما آن جناب

كسى در خواب شیطان را دید؛ از وى پرسید: تو را به حق ابوتراب قسم مى دهم ، آیا فلان شخص شاگرد تو است ؟ گفت : (نه والله ) آن عالى جناب استاد من است . سپس آن شخص گفت : من از شاگردان بودم ولى اوالحال از لشكریان من است . سپس آن شخص گفت : من از شاگردان بودم ولى او الحال از لشكریان من است . هرگاه من زنده بمانم تا شیطان بمیرد، مكر و حیله هایى از شر و فساد ظاهر مى كنم كه اگر او بعد از من بیاید نمى تواند آنها را اظهار كند.(3)

خود شود شیطان ، چه شیطان اى امان

گشته شیطان طفل ابجد خوان آن

فخر از شاگردیش شیطان كند

مشكل شیطان همه آسان كند

نیست شیطان را به او كارى دگر

خود بود شیطان و از شیطان بتر


1- سفینه ، ج 2، ص 115، ماده عبد.

2- سفینه ، ج 2، ص 115، ماده عبد.

3- جامع التمثیل ، ص 271.

برگرفته از:

شیطان در کمینگاه، صالحی نجف آبادی


تنظیم برای تبیان: شکوری