تبیان، دستیار زندگی
در تاریخ نام زن‎هایی که با دیگر زن‎ها از جهت فکری و روحی متفاوت بوده‎اند، و در عصر خود تاثیرگذار بوده‎اند؛ ذکر شده است. اما از حضرت فاطمه(علیهاالسلام) به عنوان سیدة النساء العالمین، نام برده شده است. یعنی ایشان به عنوان سرور زنان هر دو عالم معرفی شده‎اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمه؛ سرور زنان دو عالم

حضرت فاطمه علیهاالسلام

السلام علیك یابن فاطمة الزهرا سیدة نساءالعالمین؛ سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا سرور زنان عالمیان

در ادامه شرح زیارت عاشورا، شرح می دهیم که چرا حضرت فاطمه(علیهاالسلام) سیده و سرور زنان دو عالم هستند.

در تاریخ نام زن‎هایی که با دیگر زن‎ها از جهت فکری و روحی متفاوت بوده‎اند، و در عصر خود تاثیرگذار بوده‎اند؛ ذکر شده است. اما از حضرت فاطمه(علیهاالسلام) به عنوان "سیدة النساء العالمین"، نام برده شده است. یعنی ایشان به عنوان سرور زنان هر دو عالم معرفی شده‎اند.

شایان ذکر است که حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، فاطمه نشد؛ چون فرزند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بود. بلکه فاطمه شد چرا که بنده خدا بود و به معنای واقعی کلمه بندگی می‎کردند. در روایات ذکر شده که از بس ایشان می‎ایستادند به نماز و عبادت، پاهای مبارکشان متورم شده بود.

یكى از زنهایی كه هم از حیث خلقت جسمى و هم از حیث خلقت روحى با تمام زن‎هاى عالم فرق دارد، فاطمه دختر پیامبر اکرم(علیهماالسلام) است. ایشان از جهت خلقت جسمى، عادات زنها را نداشت. امام باقر(علیه‎السلام) فرمود: لما ولدت فاطمة اوحى الله تعالى الى ملك فانطلق به لسان محمد فسماها فاطمة ثم قال انى فطمتك بالعلم و فطمتك عن الطمث .

پیامبر اکرم در روایتی دیگر فرمود: والله لقد فطمها الله تبارك و تعالى بالعلم و عن الطمث بالمیثاق .

نكته مهم در این حدیث آنست كه می‎فرماید:

"فطمتك عن الطمث"؛ ما تو را اى فاطمه از دماء ثلاثه كه زنان مى‎بینند پاك و پاكیزه آفریدیم اگر چه دستگاه خون حیض در زن نباشد حاملگى هم براى او نیست و چون از عادت زنانگى بیفتد دیگر حامله نمى‎شود. ولى حضرت فاطمه(علیهاالسلام) با آن كه این عادت را نداشتند، پنج فرزند تحویل جامعه دادند كه هر كدام آنها با دنیا و مافیها برابرى می‎كرد پس این یك معجزه براى آن بانو بوده است .

فاطمه سیده نساء

حضرت فاطمه(علیهاالسلام) از جهت خلقت روحى هم با زنان دیگر فرق داشته بلكه برتر و بالاتر از مریم هم بوده است چرا که خداوند درباره حضرت مریم می‎فرماید: "ان الله اصطفیك و طهرك على نساءالعالمین" مراد از برترى مریم بر زنان عالم فقط در زمان خودش بوده، قرینه بر این مدعى، آیه مباركه بنى اسرائیل است كه می‎فرماید: «یا بنى اسرائیل اذكروا نعمتى التى انعمت علیكم و انى فضلتكم على العالمین»، بدیهی است كه هرگز بنى اسرائیل را بر مؤمنین زمان پیغمبر ما و امت او ترجیح نداده بلكه افضلیت بنى اسرائیل تا زمانى است كه عیسى نیامده باشد، اگر در زمان عیسى افضلیتى براى بنى اسرائیل باشد باید ایمان به عیسى نیاورند و همچنین در زمان پیغمبر خاتم ملت یهود باید از ایمان آوردن به این پیغمبر استثناء شوند و این به دلیل عقل و نقل باطل است، پس مریم بزرگ زنان زمان خود بوده است.

ولى پیغمبر درباره فاطمه‎اش فرمود: «فاطمة سیدة نساءالعالمین من الاولین و الاخرین و آنها لتقوم فى محرابها فیسلم علیها سبعون الف ملك من المقربین و نیادونها بمانادت به الملائكة مریم فیقولون یا فاطمة ان الله اصطفیك و طهرك على نساء العالمین .

در علل الشرایع از حضرت صادق(علیه‎السلام) روایت می‎كند كه فرمود فاطمه را محدثه نامیدند براى آن كه ملائكه از آسمان بر وى نازل شده او را ندا می‎كردند چنانكه مریم را ندا می‎كردند و می‎گفتند: «ان الله الصطفیك و طهرك على نساءالعالمین»، پس فاطمه با ایشان و ایشان با فاطمه حدیث می‎كردند، حتى شبى آن خانم از ملائكه سئوال كرد، آیا مریم افضل زنان عالمیان نیست؟ عرض كردند مریم افضل زنان عالم خود بود، ولى خدا تو را سیده زنان عالم او و عالم خودت و بلكه سیده نساءالعالمین اولین و آخرین قرار داد.

معرفت به وجود مطهر حضرت فاطمه(علیهاالسلام)

در بحارالانوار روایتى از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل می‎كند كه آن حضرت درباره حضرت فاطمه(علیهاالسلام) فرمود: فاطمة هى الصدیقة الكبرى و على معرفتها دارت القرون الاولى .

صاحب كتاب "خصایص الفاطمیه" می‎گوید: قرن داراى چند معنى می‎باشد:

- هفتاد، هشتاد، سى، صد سال .

- منظور از قرن، اهل هر زمان هستند كه در آن پیغمبرى باشد مثل زمان حضرت موسى، زمان حضرت عیسى و غیره .

- منظور از قرن عمر غالب مردم است .

اما معنى "دارت" در حدیث است كه: "اولوالعزم من الرسل سادة المرسلین والنبیین علیهم دارت الرحى؛ پیغمبران اولوالعزم آقایان پیغمبرانند. آسمان‎ها و زمین به واسطه بودن آنها دور می‎زنند یعنى به تصدق سر آنها گردش می‎كنند.


فراوری از کتاب شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانی

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.