تبیان، دستیار زندگی
محمد بن حسن طوسى سرآمدِ طایفه امامیه و پرچمدار شریعت اسلام و پیشواى فرقه شیعه بعد از ائمّه معصومین علیهم‏ السلام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخن بزرگان

سخن بزرگان

نجاشی

علامه حلی

علامه بحرالعلوم

آیت الله قاضی

خواجه نصير الدين طوسي

حضرت امام خميني

نجاشی

نجاشى دانشمند رجالى معروف و معاصر شيخ طوسى در شأن شيخ طوسى مي‏نويسد:

"ابوجعفر محمد بن حسن بن على طوسى , بزرگى از اصحاب ما, ثقه , عين ازشاگردان استاد ما ابوعبداللّه (مفيد) مى باشد او تاليفاتى دارد يكى از آنها ((تهذيب الاحكام )) و آن كتاب بس بزرگى است , و ديگرى الاستبصار ـ النهايه ـ المفصح (درامامت ) ـ مالايسع المكلف الاخلال به كتاب العدة (در اصـول فـقـه ) ـ كـتـاب الـرجـال مـن روى عن النبى (ص ) و عن الائمه (ع ) ـ كتاب فهرست كـتـب الـشيعه و اسامى المصنفين ـالمبسوط(درفقه )ـ مقدمه اى درمدخل علم كلام ـ الايحاز (در ارث ) ـ مـسـالة فى العمل بخبر الواحد ـ كتاب مايعلل و ما لايعلل ـ كتاب الجمل والعقود ـ تلخيص الـشـافـى (درامـامـت )ـ مـسـالـة فـى الاحوال ـ كتاب التبيان في تفسير القرآن ـ شرح المقدمة ـ رياضة العقول ـ تمهيد الاصول , و شرح جمل العلم والعمل ."(1)

علامه حلی

سخن بزرگان

علامه حلّى در كتاب رجالى خود موسوم به خلاصة الأقوال از شيخ چنين ياد مي‏كند:

"شيخ الطائفة، جليل‏القدر، عظيم‏المنزلة، ثقه، عين، راستگو و عارف به اخبار، رجال، فقه، اصول، كلام و ادب است و تمامى فضايل به وى نسبت داده مي‏شود. در همه فنون و علوم اسلامى تأليفات دارد و عقايد و اصول و فروع دين را منقّح و مهذّب ساخته و در علم و عمل جامع كمالات انسانى است."(2)

علامه بحرالعلوم

علامه سيد مهدى بحرالعلوم كه خود از پيشوايان بزرگ مكتب شيعه به‏شمار مي‏آيد، در وصف وى چنين مي‏آورد:

"محمد بن حسن طوسى سرآمدِ طايفه اماميه و پرچمدار شريعت اسلام و پيشواى فرقه شيعه بعد از ائمّه معصومين عليهم‏ السلام است. او در آن‏چه به دين و مذهب تعلق دارد، مورد اعتماد ما مي‏باشد. او محقق اصول و فروع، تهذيب‏كننده معقول و منقول، شيخ‏الطائفه و رئيس علي‏الاطلاق شيعه است."(3)

آیت الله قاضی

هم‏چنين قاضى در كتاب مجالس به نقل از ابن كثير شامى در شرح حال شيخ‏الطائفه چنين مي‏آورد:

"همانا او فقيه شيعه بود و به افاده تدريس و تعليم در بغداد اشتغال داشت و به جهت فتنه بين شيعه و سنى در سال 448 هجرى كتاب‏ها و خانه‏اش به آتش كشيده شد و وى به نجف منتقل گرديد."(4)

سخن بزرگان

خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصیرالدین طوسی در مورد عشق و علاقه زیاد مرحوم شیخ طوسی به فراگیری علم و دانش می‏نویسد: "شب‏ها را بیدار می‏ماند و سرگرم مطالعه بود. کتاب‏های زیادی در کنار خود می‏گذاشت و هنگامی که از مطالعه یک نوع از آن خسته می‏شد، به مطالعه نوع دیگر می‏پرداخت. او ظرف آبی در کنار خود قرار می‏داد تا به وسیله آن خواب را از چشمان خود دور کند تا بیشتر مطالعه نماید. هنگام سحر که با مطالعه فراوان بعضی از مشکلات علمی را حل می‏کرد، می‏گفت: کجایند پادشاهان و فرزندان آنها، تا این لذت را ببینند."

امام خمینی (ره)

امام خمینی نیز در بیان عظمت شیخ طوسی می‏گویند: "شیخ طوسی در 52 سالگی نیز درس می‏رفته است، در صورتی که در سن بیست و سه سالگی برخی از کتابهای خود را نگاشته است، کتاب تهذیب الاحکام را گویا در همین سن نوشته، او در سن 52 سالگی در حوزه درس مرحوم سید مرتضی حاضر شده است که به آن مقام والا دست پیدا کرده است."

_______________

منابع:

1. رجال نجاشى , ص 403 , چاپ جامعه مدرسين قم .

2. خلاصة الاقوال، ص 148.

3. السيد محمدمهدى طباطبايى (علامه بحرالعلوم)، رجال السيد بحرالعلوم (معروف به فوائد الرجالية)، ج 3، ص 228؛ ميرزا حسين النورى الطبرسى، مستدرك الوسائل، ص 517 ؛ هزاره شيخ طوسى، مقاله سيرى در زندگى شيخ طوسى، ص 27.

4. روضات الجنات، ج 6، ص 225؛ ابن كثير شامى، البداية والنهايه، ج 2، ص 97 و قاضى نوراللّه‏ شوشترى، مجالس المؤمنين، ج1، ص480.


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه