تبیان، دستیار زندگی
همه چیزها از اتم ساخته شده‏اند. اشیایی که شما می‏توانید ببینید، مانند چوب یک میز، و آنچه نمی‏توانید ببینید، مانند هوا، همه از اجتماع اتم‏ها شکل گرفته‏اند. شما هم از اتم‏ها ساخته شده‏اید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجتماع اتم‏ها
اجتماع اتم ها

همه چیزها از اتم ساخته شده‏اند. اشیایی که شما می‏توانید ببینید، مانند چوب یک میز، و آنچه نمی‏توانید ببینید، مانند هوا، همه از اجتماع اتم‏ها شکل گرفته‏اند. شما هم از اتم‏ها ساخته شده‏اید. اگر اتم‏ها کاملاً به یکدیگر چسبیده باشند، آن ماده «جامد» است؛ اگر بین اتم‏های یک جسم، فضای خالی وجود داشته باشد، طوری که بتوانند بیشتر حرکت کنند، آن جسم «مایع» است؛ در صورتی که اتم‏ها آزادانه قادر به حرکت باشند و کاملاً از یکدیگر فاصله بگیرند، ماده «گاز» است (مانند هوا).

اتم‏ها به قدری کوچک هستند که ما نمی‏توانیم آنها را ببینیم؛

 بنابراین، تصور اندازه آنها هم بسیار مشکل است. برای مثال، نقطه پایان جمله را نگاه کنید. درون آن تقریباً 250 میلیارد اتم وجود دارد!

اجتماع اتم ها

اما حتی اتم‏ها هم از ذرات کوچک‏تری تشکیل شده‏‏اند. ساده‏ترین اتم، گاز سبک هیدروژن است. در مرکز آن «پروتون» وجود دارد که در مدار اطراف آن، «الکترون» در حال چرخش است. اتم‏های دیگر ساختمان پیچیده‏تری دارند. برای مثال، اتم‏ کربن در مرکز خود 6 پروتون و 6 نوترون و روی مدارها 6 الکترون در حال گردش دارد. اتم اورانیوم با داشتن 92الکترون، 92 پروتون و 146 نوترون، بزرگترین اتمی است که به طور طبیعی وجود دارد.

دایره المعارف کودک و نوجوان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

هلیم چیست؟

اکسیژن چه فوایدی دارد؟

اورانیم چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.