تبیان، دستیار زندگی
1- خداوند وعده داده است كه پیامبران خود را پیروز گرداند و آنان را یاری رساند. 2- در اینكه مراد از نصرت آنان چیست - در صورتی كه برخی از آنان نه تنها یاری نشده بلكه كشته شده‏اند - اقوالی گفته شده است. 3- برخی گفته‏اند منطق و استدلال آنان را قوی قرار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موعود در قرآن

قسمت پایانی: امامی که آرزوی پیامبران را برآورده خواهد

امام زمان

مقاله‌ای كه پیش روی شماست به بررسی شش آیه از آیات قرآن درباره وعده جهانی حكومت حضرت مهدی خواهد پرداخت.

مقاله را می‏توان در این جمله خلاصه كرد كه خداوند در این آیات تحقق یك حكومت الهی و عادلانه را در سراسر كره زمین وعده داده است و شكست كفر و نفاق و فسق، و طنین انداز شدن ندای اللَّه اكبر و توحید را در سراسر زمین حتمی دانسته كه این وعده تا كنون محقق نشده است لیكن حتماً روزی محقق خواهد شد و این همان روز قیام حضرت مهدی است.

آیه ششم

«وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ وَ إِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ". 1

و قطعاً فرمان ما درباره بندگان فرستاده ما از پیش [چنین‏] رفته است: كه آنان [بر دشمنان خودشان‏] حتماً پیروز خواهند شد و سپاه ما هرآینه غالب‏آیندگانند.

نكته‏ها

1- خداوند وعده داده است كه پیامبران خود را پیروز گرداند و آنان را یاری رساند.

2- در اینكه مراد از نصرت آنان چیست - در صورتی كه برخی از آنان نه تنها یاری نشده بلكه كشته شده‏اند - اقوالی گفته شده است.

3- برخی گفته‏اند منطق و استدلال آنان را قوی قرار داده‏ایم تا بر استدلال سست مخالفان چیره شوند.

4- گرچه انبیا از استدلال و منطق قوی برخوردار بوده‏اند، ظهور آیه، پیروزی در عالم واقعیت است، نه عالم  استدلال.

5 - برخی گفته‏اند مراد انتقام كشیدن از مخالفان آنان است؛ با نابود كردن آنان بوسیله امدادهای آسمانی، مانند غرق كردن و....

6 - این نوع یاری‏رسانی، ویژه بعضی از انبیا بوده است، نه همه آنها، و ومفاد آیه وعده پیروزی به همه آنان است.

7- به نظر می‏رسد پیروزی انبیا عبارت است از تحقق یافتن اهداف توحیدی آنان، و این در گذشته پدید نیامده است. پس به‏طور قطع در آینده است.

8 - می‏توان گفت این آیه وعده به ظهور حضرت مهدی است كه در زمان آن حضرت بانگ توحید در جهان طنین انداز می‏شود.

9- رجعت نیز ممكن است مصداق دیگری از این آیه  باشد.

بررسی نظرات

از جمع بندی نظرات مفسران استفاده می‏شود كه بعضی وعده خداوند به پیروزی را، پیروزی در استدلال و منطق و یا نابودی امت‏های متخلّف و یا پیروزی بعضی از انبیا در زمانی خاص معنی كرده‏اند. هیچ كدام از این اقوال درست نیست و جواب آن در تفسیر آیه 21 مجادله گذشت. زیرا مفاد آیه پیروزی یقیناً برای همه پیامبران است و ظهور پیروزی، غلبه در برپایی اهداف آنان است و این امر فقط در سایه قوّت استدلال به دست نمی‏آید.

در آیه از وعده پیروزی همه پیامبران یاد شده است و این فقط با نابودی چند امت در زمان چند پیامبر تحقق نمی‏یابد. این آیه وعده برای پیروزی همه انبیا - مانند آیه 21 مجادله - است و این پیروزی در تاریخ گذشته رخ نداده است. پس به ناچار باید در آینده رخ دهد و این با ظهور حضرت مهدی منطبق است، كه هدف تمام انبیا در آن زمان محقق شده، ندای توحید در دور افتاده‏ترین نقاط جهان طنین انداز خواهد بود.

سید عبـاس سید كریـمی حسینی

تنظیم برای تبیان: حسین عسگری


1- صافات/173 - 171:37.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.