تبیان، دستیار زندگی
س پیر شدم برنامه 90به ضرر فوتبال ایران است تكلیف قهرمانی روز آخر مشخص می شود وارد دفتر می‌شویم، دقایقی انتظار، گاهی هم زمزمه‌ای كه نكند علی آقا نیاید و دست خالی برگردیم و باز دقایقی منتظر می‌مانیم. همه چیز رنگ و بوی سكوت دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی پروین: امسال در پرسپولیس پیر شدم برنامه 90به ضرر فوتبال ایران است تكلیف قهرمانی روز آخر مشخص می شود

وارد دفتر می‌شویم، دقایقی انتظار، گاهی هم زمزمه‌ای كه نكند علی آقا نیاید و دست خالی برگردیم و باز دقایقی منتظر می‌مانیم. همه چیز رنگ و بوی سكوت دارد.

علی آقا بالاخره به دفتر می‌آید، اما با دیدن ما متعجب می‌شود، به احترامش بلند می‌شویم؛ سلام علی آقا. او انگار از دیدن دو خبرنگار سمج زیاد خوشحال نشده است. می‌گوید: «سلام» و با چهره‌ای كاملاً جدی به اتاقش می‌رود.

دقایقی بعد درب اتاقش را باز می‌كند، این بار اما لبخند می‌زند و از ما دعوت می‌كند كه به اتاقش برویم.

«یا اباالفضل، بازهم كاغذ و قلم» می‌خندیم، «چه كنیم علی آقا، مگه می‌شه پیش شما اومد و كاغذ و قلم نیاورد.»

می‌خندد و چایی سفارش می‌دهد.

علی پروین شخصیت عجیبی دارد، او یا حاضر نمی‌شود مصاحبه كند یا اگر پذیرفت آن قدر باحوصله پاسخگوی سؤالات است كه دیگر رمقی از خبرنگار برای پرسیدن سؤالاتی شاید تكراری باقی نمی‌ماند. راستی پروین به قدر یك دنیا حرف دارد، اما خیلی جالب است كه وقتی از او می‌پرسیم چرا كم حرف می‌زند، می‌گوید: برای شناخت حقایق تا آخر عمر باید انتظار كشید.

مصاحبه‌ خواندنی با علی پروین، مدیرفنی تیم فوتبال پرسپولیس تهران را می‌خوانید.

در برنامه 90 مایلی‌كهن حرف‌هایی زد كه به شما و پرسپولیس هم مربوط می‌شد، راجع به اظهارات مایلی‌كهن صحبتی دارید؟

مایلی‌كهن درست اشاره كرد، ما از كم تمرین كردن تیم ضربه خوردیم، لطمه دیدیم، اما مسائلی هم هست كه باید روشن شود. البته مایلی‌كهن دوست من است، این آقا را واقعاً دوست دارم اما ما هم از پشت كوه نیامدیم، می‌دانیم تیم نباید به تعطیلی كشیده شود، اما به تعطیلی كشاندن تیم با استراحت دادن به تیم تفاوت زیادی دارد، ما به بازیكنان استراحت دادیم اما قصه لطمه خوردن ما از جای دیگری بود.

از كجا؟

چند روز قبل از عید، سوبل می‌خواست به آلمان برود، اما تیم و تمرین نباید تعطیل می‌شد، پنجم فروردین تمرین گذاشتیم، قرار شد بازیكنان زیرنظر كماسی تمرین كنند، ما برنامه‌ریزی كردیم و طوری هم تمرین گذاشتیم تا شرایط آرمانی بازیكنان تا روز چهاردهم فرودین‌ كه اعلام كرده بودند با ابومسلم بازی داریم، حفظ شود.

می‌خواهم بگویم این طور نبوده كه 15 روز تیم را به حال خود رها كنیم، بگذریم، سوبل هم قرار بود دهم فرودین برگردد و تمرینات را زیرنظر بگیرد، اما بعد از دو، سه جلسه تمرین اعلام شد بازی پرسپولیس و ابومسلم چهاردهم برگزار نمی‌شود و به تعویق افتاده، این خبر لطمه زیادی به ما زد و برنامه‌های تیم به هم خورد.

سوبل در چه تاریخی به آلمان رفت؟

بیست‌وششم اسفند.

یعنی از بیست‌وششم اسفند تا روز پنجم فروردین پرسپولیس تمرین نداشت؟

گرفتاری‌های ما یكی دو تا نیست، خیلی‌ها از مشكلات خبر ندارند، بعد هم خیلی زود قضاوت می‌كنند، مگر غیر از این است كه پرسپولیس در كارگران تمرین می‌كند؟ زمین كارگران را از بیست‌وهشتم اسفند به ما ندادند، نه اینكه نخواهند، اتفاقاً آقای حمیدی این قدر به ما لطف دارد كه اگر پول هم ندهیم به ما اجازه تمرین در آن زمین را می‌دهد اما زمین كارگران زیركشت بود خواستیم در زمین‌های دیگر تمرین كنیم، دیدیم زمین خوب پیدا نمی‌شود، به هر حال در بحث فنی ما این مشكلات را داشتیم و نتوانستیم آن طور كه باید و شاید تمرین كنیم.

یعنی با حرف‌های مایلی‌كهن موافق هستید؟

ببینید، اصلاً دوست ندارم موضع بگیرم، گفتم كه مایلی‌كهن دوست من است اما ایشان از اتفاقاتی كه برای پرسپولیس افتاد تا در ایام تعطیلات به یك تیم كم‌كار تبدیل شود خبر ندارد، به طور كلی این حرف درست است كه نباید یك تیم را 15 روز به حال خود رها كرد، گذشته از اینها ما بعد از آمدن سوبل خیلی سعی كردیم تیم را تكان بدهیم اما ساعت تمرینات 11 صبح بود، بچه‌ها خواب‌آلود سر تمرین می‌آمدند و همین كار ما را سخت كرد.

یعنی اعتقاد دارید استراحت بازیكنان در ایام عید طبیعی بود؟

استراحت كردن بازیكنان غیرطبیعی نیست، باید به آنها استراحت داد، در فوتبال نمی‌توان تخته‌گاز رفت، باید استراحت كرد، آرام و متعادل.

نبودن شما در تهران روی نظم تیمی تأثیر منفی نگذاشت؟

مطمئن هستم كه نه. كارها هماهنگ‌ شده بود. در همین جا از آقای كماسی تشكر می‌كنم، او این قدر منظم و دقیق كار می‌كند كه اگر به او گفته شود تیم باید یك ساعت تمرین كند، مطمئن باشید این یك ساعت تبدیل به یك ساعت و یك دقیقه نمی‌شود.

در حال حاضر باتوجه به تعطیلات و كم‌تمرین كردن تیم، فشار تمرینات روی بازیكنان بیشتر نشده است؟

صد درصد، طی این چند روز به اندازه‌ای كه به آنها استراحت دادیم كه نه، ده برابر استراحتی كه داده‌ایم به آنها فشار آورده‌ایم، مطمئن باشید كم نمی‌آوریم و جبران می‌كنیم، اگر استراحت نمی‌دادیم در ادامه بازی‌ها دچار مشكل می‌شدیم.

از بازی با فجر بگویید؟

بازی با فجر بچه‌ها بد كار نكردند اما مشكلاتی هم بود كه اگر بگوییم، می‌گویند بهانه می‌آوریم.

چه مشكلاتی؟

ببینید، برای اینكه بازیكن در زمین خوب بدود، باید شب قبل از بازی راحت بخوابد. اینها بهانه نیست، واقعیت است، ما درهتل كولر نداشتیم، كولر هتل خراب بود، اما نگفتیم تساوی ما تقصیر كولر خراب هتل است، گفتیم خرابی كولر هم تأثیر داشت.ضمن اینكه باید بگویم ما مقابل فجر چندان بد هم ظاهر نشدیم، فوتبال این طورنیست كه بگوییم چون فولاد در بازی همزمان با ما مقابل سپاهان مساوی كرده یا حتی یك گل عقب است ما حتماً می‌بریم یا باید ببریم.

اما از تیم‌های بزرگ انتظار می‌رود در روزهای حساس كه رقیبان نتیجه نمی‌گیرند به قهرمانی نزدیك بشوند.

بله، اما بعد از تعطیلات این مسائل طبیعی است، استقلال هم در اولین بازی بعد از تعطیلات به فولاد باخت.

نبودن اولادی مقابل فجر به ضرر پرسپولیس تمام نشد؟

متأسفانه ما هرچه بگوییم دیگران می‌گویند كه دنبال بهانه هستیم، ما اگر هزار بار هم بگوییم فایده ندارد. اما اگر من به جای فدراسیون بودم یك تیم زیر 20 سال را جمع می‌كردم و به عربستان می‌بردم. دیدید كه آخر هم حذف شدند، به قهرمانی نرسیدن فایده‌ای ندارد، اینها هم قهرمان نشدند.

حالا بهتر نبود به جای بردن اولادی و نوازی و زوهانی بازیكنان جوان زیر 20 سال را می‌بردند و در چند تورنمنت هم به آنها میدان می‌دادند تا اینكه از امثال نوازی و زوهانی كه واقعاً به درد تیم‌هایشان می‌خورند استفاده كنند،‌ حالا همه چیز به هم ریخته، یك تیم دو بازی، یك تیم یك بازی و یك تیم حتی سه بازی كمتر دارد و اینها همه مشكل است.

به پاس ایراد می‌گیرند كه چرا هفته گذشته در لیگ برتر بازی نكرد، نظر شما چیست؟

به نظر من پاس باید بازی می‌كرد، من در جلسه مدیران باشگاه‌ها هم گفتم و خواهش كردم كه اصلاً برای پرسپولیس هر چهار روز یكبار بازی بگذارید، اما متأسفانه ما دو تا بازی را برگزار می‌كنیم و بعد یك ماه این لیگ تعطیل می‌شود. گفتم كه ما هرچه بگوییم فایده ندارد. متأسفانه این حرف‌ها خاصیت خودش را از دست داده و هیچ كس گوش نمی‌كند.

عده‌ای معتقدند فولاد از بازیكن دادن به تیم‌ملی ب خیلی خوب فرار كرد، البته آنها گفته‌اند ما 5 بازیكن در تیم‌ملی بزرگسالان داریم و اگر می‌خواستیم بازهم بازیكن بدهیم دیگر بازیكنی برایمان باقی نمی‌ماند. نظر شما در این باره چیست؟

یعنی دو تا بازیكن هم نمی‌توانستند بدهند؟ آقا دست بردارید، من می‌گویم عدالت در بین نیست، به همه تیم‌ها باید یكجور نگاه كرد، اصلاً اولادی نه به عنوان یك بازیكن ثابت گلزن اما او برای ما یك ذخیره خوب هم نیست؟ شما در بازی با فجر، نیمكت ذخیره‌های ما را دیدید؟ البته ما از فدراسیون ایراد نمی‌گیریم، برای تیم‌های ملی هم احترام خاصی قائل هستیم اما می‌گوییم به همه تیم‌ها باید یك نگاه عادلانه داشت.

آقای پروین! حرف از فولاد به میان آمد، نظرتان راجع به این تیم و اختلاف امتیازاتش با دیگر رقبایی كه در كورس قهرمانی قرار دارند، چیست؟

هیچ كس منكر توانایی‌های فولاد نیست، اصلاً خدا كند فولاد قهرمان بشود اما یادتان باشد علی پروین به تیمش می‌گوید: تا هفته آخر فقط برد می‌خواهیم، ما فقط باید ببریم، متأسفانه یك مسائلی هست كه باعث دلخوری ما شده است.اینكه چطور در یك برنامه تلویزیونی به نام 90 یك كارشناس كه باید بیطرفی را مدنظر قرار دهد، می‌نشیند و با هزار ژست می‌گوید: «من دوست دارم فولاد قهرمان بشود»، چرا با خودمان هم تعارف داریم.

منظورتان از این حرف كه می‌گویید «ما با خودمان هم تعارف داریم» چیست؟

من می‌گویم فوتبال ایران به سه تیم تعلق دارد، پرسپولیس، استقلال و پاس. پاس كه می‌گویم فكر نكنید به خاطر تعارف است، نه، به هیچ‌وجه. من‌ می‌گویم پرسپولیس، استقلال و پاس، چون این سه تیم در فوتبال ما ریشه‌دار هستند، حالا شما نگاه كنید، در مواردی نسبت به همین تیم‌های ریشه‌دار بی‌انصافی می‌شود.

آقای پروین! بحث ماندن سوبل در پرسپولیس به كجا رسید؟

سوبل كارخودش را می‌كند، دوست ندارم تیم وارد حاشیه شود، این مربی با پرسپولیس یك سال قرارداد دارد؛ توقع ما از سوبل قهرمانی است، در یكی از دو جام حذفی یا لیگ برتر. اگر این توقع برآورده نشد در پایان فصل جلسه می‌گذاریم و تصمیم‌ می‌گیریم.

معلوم نشد كه قصه بهروز و سوبل بالاخره حل شد یا نه؟ چون بهروز در لیست 18 نفره هم نبود.

مسأله بهروز و سوبل حل شده است، لازم است مسائلی را روشن كنم. اولاً بهروز اشتباه كرد و نباید علیه مربی آن حرف‌ها را می‌زد، اصلاً دلیلی ندارد كه هر بازیكنی كه در لیست نبود، زود اعتراض كند اما از طرفی سوبل نباید همه كاسه كوزه‌ها را بر سر بهروز می‌شكست.

یعنی مربی این حق را ندارد كه در مورد نقاط ضعف تیمش صحبت كند؟

گفتن نقطه ضعف‌ها با تخریب تنها یك بازیكن فرق می‌كند، اشتباه مسلم سوبل این بود كه باعث و بانی همه عقب‌افتادگی‌های پرسپولیس را بهروز معرفی كرد، بهروز شهامتش از خیلی‌ها بیشتر است.

متوجه منظورتان نمی‌شویم؟

خیلی‌ها گفتند بهروز به این دلیل مقابل فجر بازی نكرد، كه سوبل نخواست، نه این طور نیست، اولاً مسأله آنها حل شده و ثانیاً بهروز خودش به سوبل گفت: «من در شرایط بازی كردن قرار ندارم، آماده نیستم» این یعنی چه؟ او شهامت دارد كه بگوید: نمی‌تواند بازی كند؛ مثل بعضی‌ از بازیكنان بی‌معرفت نیست كه داخل زمین برود و بعد اگر تیم باخت، بگوید من مصدوم بودم. ما قبل از هر بازی از بچه‌ها می‌پرسیم كسی مصدوم نیست؟ همه می‌توانید بازی كنید؟

شایعاتی مبنی بر رفتن بعضی از بازیكنان پرسپولیس به‌وجود آمده است. در این باره توضیح می‌دهید؟

این فقط یك شایعه است، البته هر تیمی در پایان فصل برای بهترشدن اوضاع تغییراتی را به‌ خود می‌بیند اما در حال حاضر ما اصلاً به این مسأله فكر نمی‌كنیم. در گیرودار مشكلات هفته‌های پایانی لیگ كدام آدم عاقلی به این مسائل فكر می‌كند كه ما دومیش باشیم.

اما این تغییرات به‌وجود می‌آید، این طور نیست؟

بله، در همه پست‌ها به غیر از دروازه‌بان تغییرات احتمالی به‌وجود خواهد آمد.

خیلی‌ها معتقدند در پرسپولیس باید انقلاب بازیكن صورت بگیرد.

با كدام پول؟

اصلاً بگویید موافق این مسأله هستید؟

چرا موافق نباشم، مگر ما بدمان می‌آید كه بهترین‌ها را در پرسپولیس جمع كنیم، اما آیا شرایط مالی این اجازه را به ما می‌دهد؟ آقا شما ببینید، سه سال تمام است كه به تیم‌های پایه پرسپولیس پول نداده‌اند. اینها همه درد است. جمع كردن این تیم كار بسیار بسیار سختی بوده است.

آقای عابدینی گفته بود، پروین از مشكلات مالی پرسپولیس خبر دارد اما آمده تا دین خود را به این تیم ادا كند.

به خدا یك چیزی هم بالاتر از دین ادا كرده‌ایم، امسال در پرسپولیس پیر شدم، هیچ سالی را به اندازه امسال سخت و نفسگیر تجربه نكرده‌ام. مگر می‌شود شما بودجه نداشته باشی و بعد هم بتوانی راحت كار كنی یا قهرمان شوی.

اما سازمان در چند مرحله به پرسپولیس بودجه‌های میلیاردی اختصاص داد؟

قبل از این هم گفته‌ام، اگر قرار است پرسپولیس در چند مرحله به بن‌بست مالی برسد تا سازمان كمك كند، خواهش می‌كنم یا دست از سر پرسپولیس به شیوه‌ای دولتی بردارید یا اصلاً این تیم را منحل كنید تا خیال همه راحت شود. قبل از آمدنم به پرسپولیس یك باشگاه با من تماس گرفت، گفتند، دو میلیارد می‌دهیم، بیا. به آنها گفتم، پنج میلیارد. گفتند، پنج میلیارد می‌دهیم. گفتم، بگذارید استخاره كنم. استخاره هم نكردم تا مبادا خوب بیاید و مجبور بشوم بروم.ما به عشق پرسپولیس از خیلی‌ چیزها گذشتیم اما حالا مشكلات مالی این تیم ما را از پا درآورده است.

آقای پروین! بپردازیم به بحث احضار خوردبین به كمیته انضباطی. جریان از چه قرار است؟

هیچ چیز آقا، داود فنایی در شیراز دو میلیون فحش ناموس می‌خورد، هیچكس صدایش درنمی‌آید، البته همین جا از قول من از آقای آیت‌اللهی رئیس هیأت فوتبال شیراز تشكر كنید. این آقا واقعاً نسبت به ما محبت دارد. بحث ما اصلاً چیز دیگری است. ما می‌گوییم به همه باید یكجور نگاه كرد. در هر شهرستانی و هوادار هر تیمی كه فحاشی می‌كند این مسأله «احضار سرپرست» رعایت بشود. ما حرص می‌خوریم از بی‌عدالتی. در شیراز اگر فقط به فنایی توهین می‌شود، در انزلی به همه ما توهین می‌شود. ما فیلم فحاشی آنها را داریم. ما 16 تیم داریم. هواداران هر تیمی كه مرتكب این مسأله شدند باید محروم شوند، حالا همه می‌گویند ما خط داده‌ایم تا دایی را «هو» كنند. اگر خط دادن به این راحتی‌هاست و می‌شود پول داد تا كسی را فحش بدهند، شما هم خط بدهید، ماشاءا... پول هم دارید، تازه به محمود گفته‌ام در كمیته انضباطی بگوید، به هواداران كره‌شمالی و اینتر هم، ما خط و خطوط داده‌ایم.

برگردیم به بحث برنامه 90، مایلی‌كهن در برنامه 90 حرف‌هایی زد كه ممكن است برانكو جبهه بگیرد. شما این طور فكر نمی‌كنید؟

اگر منظورتان ایمان مبعلی است، نه، این طور فكر نمی‌كنم. برانكو نمی‌تواند جبهه بگیرد، چون مایلی‌كهن به عنوان یك كارشناس آن حرف‌ها را زده است، ما منكر شایستگی‌های مبعلی نیستیم اما به عقیده من كارشناس فقط می‌تواند اظهارنظر كند، اما این سرمربی تیم‌ملی است كه تصمیم می‌گیرد. هیچكس نمی‌تواند نظراتش را به سرمربی تیم‌ملی تحمیل كند. آن هم مربی كه تا به حال نتیجه گرفته است. شاید تیم‌ملی قشنگ بازی نكند اما نتیجه می‌گیرد.

آیا خوب بود كه تیم زیبا بازی می‌كرد اما نتیجه نمی‌گرفت؟ در ضمن ما نباید انرژی خودمان را صرف حاشیه‌های تیم‌ملی كنیم. این تیم‌ملی صددرصد به جام جهانی می‌رود. من ندید به شما می‌گویم ما به جام جهانی می‌رویم. حالا باید یك مرحله جلوتر قدم برداریم و بیاییم روی تیم‌هایی كه امكان رویارویی‌مان با آنها وجود دارد كار كنیم. این بهترین كاری است كه می‌توانیم انجام دهیم.

نظرتان راجع به برنامه‌ 90 چیست؟

من مخالف برنامه 90 هستم. به خود فردوسی‌پور هم گفته‌ام، چرا باید در یك برنامه تلویزیونی تا كائنات آدم‌ها زیر سؤال برود؟ آیا درست است؟ قرار دادن بزرگان فوتبال در مقابل هم، آن هم در یك برنامه تلویزیونی كار درستی است؟ نه، اتفاقاً به ضرر فوتبال است. نباید بگذارید كار به اینجا برسد. جلوی آنهایی كه می‌خواهند به فوتبال ضربه بزنند را باید گرفت. اما بالاخره حقایق باید مطرح شود تا مردم هم بدانند.

حقایق را تا آخر عمر هم نمی‌توان فهمید، گذشته از این مایلی‌كهن در برنامه 90 گفت، «شاید من اشتباه می‌كنم»، حرف او درست است. شاید او اشتباه می‌كند. همه ما می‌دانیم كه گفتن حقایق و روشن‌شدن مردم بد نیست، اما این مسأله باید به هر قیمتی صورت بگیرد، پس شیوه اطلاع‌رسانی و روشن‌شدن حقایق هم مهم است.

راجع به برنامه 90 صحبتی ندارید.

ما می‌خواهیم نامه‌ای بنویسیم و درخواست كنیم در این برنامه بازی‌های پرسپولیس كارشناسی نشود. این برنامه داوران را هم با مشكل روبرو كرده است. داور می‌خواهد خوب قضاوت كند اما ترس از دوربین 90 نمی‌گذارد.وجود این دوربین روی اعصاب داورها هم تأثیر گذاشته است.

اخیراً هواداران استقلال در دقایق 50 و 60 دست از حمایت تیم خود برمی‌دارند و مربیان سابق این تیم را مورد تشویق قرار می‌دهند، این مسأله در میان هواداران پرسپولیس نبوده، چرا؟

عنایتی خوب حرف زد. آنها باید 90 دقیقه صبر كنند. توهین به مربی اصلاً درست نیست. امیر قلعه‌نوعی واقعاً جوان زحمتكشی است. تك و تنها دارد كار می‌كند، با این موجودی كم، جای تعجب دارد كه دوام آورده است، به مربی نباید توهین بشود. استقلال در چند بازی كار را در دقایق آخر تمام كرد، حتی خود ما را در دقایق آخر برد، پس انصاف نیست با قلعه‌نوعی این طور برخورد كنند.

آقای پروین! بازی‌های آینده پرسپولیس را چطور می‌بینید؟

ما بازی‌های سختی داریم، باید برای بردن عجله كنیم، چیزی كه در بازی پاس با السالمیه دیدم. پایان نیمه اول هم گفتم، گفتم چون پاس برای گل‌زدن عطش دارد پس گل می‌زند. ما تیم‌هایی مثل پگاه و شموشك را در خانه‌هایشان برده‌ایم و حالا 5 بازی در خانه داریم كه از همه‌اش برد می‌خواهیم. تیم‌های پرسپولیس، استقلال و پاس در این فصل بد شروع كردند. برخلاف ما فولاد خیلی خوب شروع كرد. حالا خیال راحتی دارد، اما من باز هم معتقدم كار به هفته آخر می‌رسد.

یعنی قصه قهرمانی پرسپولیس در هفته آخر بازهم تكرار می‌شود؟

هیچ چیز بعید نیست، شاید، راستی من شانس ذوب‌آهن را برای رسیدن به قهرمانی بیشتر از فولاد می‌بینم، آنها واقعاً تیم پیش‌بینی‌نشده‌ای هستند.

صحبت خاصی ندارید؟

نه، تشكر می‌كنم.