تبیان، دستیار زندگی
«ترجمه خطبه غدیر» بر اساس متن مقابله شده با 9 اثر دیگر در كتابی با همین عنوان به قلم محمدباقر انصاری از سوی انتشارات دلیل‌ما به چاپ پنجم رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسداری از حریم غدیر
غدیر

«ترجمه خطبه غدیر» بر اساس متن مقابله شده با 9 اثر ديگر در كتابي با همين عنوان به قلم محمدباقر انصاری از سوی انتشارات دلیل‌ما به چاپ پنجم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين كتاب دربردارنده سخنرانی پیامبر اكرم(ص) در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت است. این خطابه در برابر 120 هزار مخاطب بر فراز منبری از سنگ در سایه درختان، کنار برکه‌ای به نام «غدیر خم» ميان راه مکه تا مدینه ایراد شده است.

اين جمله معروف كه «پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند» از فرازهای همین خطبه است. این فرمان جهانی و امر ابدی پیامبر(ص) به همه نسل‌های انسان به ويژه مسلمانان است که در راه انتشار و اطلاع‌رسانی غدیر در هر شرایطی و با هر امکاناتی از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند.

مولف براي آشنايي مخاطبان براي ورود به بحث اصلي غدير آورده است: «آیا می‌دانستید که برای این سخنرانی از یک ماه قبل برنامه‌ریزی شد. اعلان عمومی و نامه‌های پیامبر(ص) تا دور‌دست‌های کشور اسلامی آن روز، آماده‌سازی فکری مردم برای اعلام مساله امامت و وصایت بعد از خود، و اتصال آن به مراسم حج، پیش‌برنامه‌هایی بود که زمینه را برای آن پیام عظیم مستعد نمود.

آیا شنیده بودید که اعلان حرکت سریع از مکه به سوی غدیر، ساختن منبری از سنگ در کنار برکه‌ای شناخته شده در بیابان قبل از تقاطع جاده، نماز جماعت قبل از خطبه و حضور 120000 مخاطب در برابر یک خطیب ـ که در تاریخ انبیا سابقه نداشت ـ دنباله پیش‌برنامه‌هایی بود که تا آخرین لحظه قبل از آغاز سخنرانی تدارکات آن انجام می‌گرفت.

آیا خبر داشتید که قیام دو نفر بر فراز منبر در حال سخنرانی، مطرح کردن امر خاص «یا ایهاالرسول بلغ» برای غدیر، بلند کردن امیرالمومنین(ع) و معرفی آن حضرت به عنوان صاحب اختیار مطلق مردم و سپس امامت یازده امام بعد از علی(ع)، نزول آیه «اکملت لکم دینکم» در اثنای خطابه، دستور ابلاغ ابدی غدیر به همه مخاطبین حاضر و غایب غدیر، مطرح کردن حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) از فراز منبر غدیر، بیعت گرفتن از مردم از فراز منبر، همه استثنایی‌ترین گونه تبلیغ با رساترین عبارت بود که تنها در غدیر به اجرا در آمد.

آیا مطلع بودید که ادامه مراسم تا سه روز و بیعت صد و بیست هزار مرد و زن به صورت فرد فرد، با پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در دو خیمه جداگانه، پیش‌بینی دیگری بود که غدیر را از همه روزهای اسلام ممتاز کرد.

آیا این را شنیده بودید که ظهور جبرئیل در برابر دیدگان مردم و سپاس خاص الهی از مبلغ اعظم غدیر، در کنار فرود سنگ آسمانی بر سر دشمن غدیر در برابر دیدگان آن جمعیت عظیم، بعد الهی واقعه را به همه خاطرنشان کرد.

آیا این خبر به شما رسیده بود که شعر حسان‌بن ثابت و تنظیم سند ابدی به امضای صحابه برای غدیر را اعلان عید دايمی غدیر از سوی پیامبر(ص) و بنیان‌گذاری مسجد غدیر، همه از برنامه‌هایی بود که ماندگاری غدیر را ضمانت کرد.

این همه تدارکات و برنامه‌های استثنایی، باعث شد خبر غدیر بسیار سریع‌تر از آنچه احتمال می‌رفت، منتشر شود و در حیات پیامبر(ص) تا اقصی نقاط جهان آن روز برسد و پیام آن با همه جزئیاتش در فضاها و جوامع کوچک و بزرگ و در بین همه اقشار مردم از شهری و روستایی و سفید و سیاه و عرب و عجم گسترش یابد.»

اکنون نوبت ما و نسل‌های بعد از ماست که برای قدردانی از آن همه لطف الهی و به عنوان سپاسگزاری از آن تلاش بی‌وقفه پیامبر(ص) بپاخیزیم. آن برنامه پیچیده و حساب شده در غدیر درسی بزرگ و راهنمایی جاوید برای همه ماست که در عصر ارتباطات و با این امکانات متفاوت و گسترده که در اختیار داریم، هم‌طراز آن روز غدیر برنامه‌ریزی کنیم و برای انتشار این نباء عظیم، خبر غدیر به صورت همه‌جانبه و با استفاده از همه امکانات و با تدارک همه جهات تبلیغی، حرکتی جهانی را برای تبلیغ غدیر آغاز كنيم.

این بدان معنی است که عظمت غدیر اقتضا می‌کند به بلندای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و گمان نکنیم پیامی با آن عظمت را در گونه‌های کم ابهت تبلیغ می‌توان جلوه‌گر ساخت. احترام به مقام با عظمت غدیر به ما فرمان می‌دهد که آن را در جذاب‌ترین و ارزشمندترین گونه‌های رسانه‌ای جلوه‌گر سازیم و هرگونه تبلیغی در رابطه با غدیر را لایق شأن آن و به عظمت ساحت مقدس نخستين مبلغ آن یعنی پیامبر اکرم(ص) به انجام رسانیم. این به ما حکم می‌کند، مطالعه‌ای عمیق درباره واقعه غدیر داشته باشیم تا بتوانیم حقایق آن را به دیگران منتقل کنيم.

غدیر عظمتی است حافظ همه عظمت‌های دینی ما، که برای این قله بلند هرگونه عظمت بیافرینیم، ابعاد مختلف دینمان را اوج بخشیده‌ایم، اما این مسیر، فکری ژرف و همتی بلند و پشتکاری بی‌نظیر می‌طلبد، و در گونه‌های متفاوتی قابل اجراست.

برپایی مجالس مرتبط با غدیر، تبلیغ صوتی و تصویری برای غدیر، تبلیغات شهری غدیر، تدریس مفاهیم غدیر، تحقیق در محتوای غدیر، تالیف درباره غدیر، نشر کتاب‌های تالیف شده درباره غدیر، به کار گرفتن هنر در راه غدیر، مسابقات فرهنگی غدیر، اهدای جوایز به نام غدیر، مشارکت در تبلیغ غدیر، گونه‌های مختلفی از برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای غدیرند که آن را در بلندترین تابلوهای جهان با زیباترین و عمیق‌ترین نقش‌ها به تصویر می‌کشند و در معرض دید مردم عالم قرار می‌دهند.

محمدباقر انصاري در پيشگفتار كتاب نوشته است: «ما باید امروز پاسخگوی فدائیان چهارده قرن گذشته غدیر باشیم که میراث جاودانه آن را به دست ما سپرده‌اند و خود را موظف به پرورش فکری نسل‌های کنونی غدیر بدانیم که آن را در اعماق وجود خود می‌یابند ولی از تاریخ آن چیزی نمی‌دانند و در برابر فرزندان آینده غدیر احساس مسوولیت نماییم که وارثان این گنج عظیم خواهند بود و خواسته‌هایی را آرزو خواهند کرد که باید بدست ما انجام شود.»

چاپ پنجم کتاب «ترجمه خطبه غدیر» از سوي انتشارات دليل ما در شمارگان 6000 نسخه، 36 صفحه و بهای 3500 ریال راهی بازار نشر شده است.