تبیان، دستیار زندگی
نگویید اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود. نشانه اینكه هنوز اراده باقی است، این است كه شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‏دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ تدریجی ، خداحافظ!

در مقاله قبل با عنوان مرگ تدریجی در جوانان به موضوع خود ارضایی اشاره کردیم و مجموعه ای از آسیب هایی که این عادت منفی برای فرد در بر دارد را شرح دادیم و قول داده بودیم که راه های در مانی آن را نیز به شما ارائه دهیم پس با ما باشید.

پایان مرگ تدریجی

1. نخستین گام برای درمان این عادت شوم، اعتقاد و ایمان به درمان‏پذیری آن و دوری از یأس و ناامیدی است. اما رسیدن به نتیجه و ایجاد هرگونه تغییر و دگرگونی نیازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحیح و به كارگیری دقیق دستورها است. البته ترك عادتِ نامطلوب، در زمانِ كوتاه بدون راهنمای كارآزموده و دلسوز، امكان ندارد. از همه اینها مهم‏تر، اراده و خواست فرد، نقش كلیدی و محوری را ایفا می‏كند. درمان و چاره جویی باید منطبق بر خواست فرد باشد؛ زیرا تا وقتی كه او نخواهد، می‏توان با قاطعیت گفت كه درمان نخواهد شد. اراده همچون نهالی است كه باید آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفایی و ثمردهی برسد؛ به عبارت دیگر، اراده تقویت شدنی و پرورش یافتنی است و راه پرورش و تقویت آن این است كه برخلاف میل خود، اندك اندك به مقابله با این عادت شوم برخیزد تا پس از مدتی لذت توانستن را بچشد .

2. تلاش برای تقویت اراده از گام های مهم در امر بهبود است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‏رود. نشانه اینكه هنوز اراده باقی است، این است كه شخص این عمل را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‏دهد. برای تقویت اراده، راه های زیادی پیشنهاد شده كه از جمله آنهاتلقین به خود است‏. ویكتور پوشه - روان شناسِ فرانسوی - می‏گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگویند: «من به خوبی قادرم این عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد. به ویژه اگر پیش از خواب و سریعا پس از بیداری اتفاق بیفتد.

چه عاملی از این كارسازتر كه شخص گنهكار احساس كند در صورت توبه، خداوند او را دوست می‏دارد و در نظر خداوند چنان است كه گویی گناهی مرتكب نشده است.

3. سعی شود شكم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.

4. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان اجتناب گردد.

5. از نگاه كردن به مناظر، فیلم ها و تصاویرتحریك كننده، خودداری شود و شخص به محض مواجهه با این امور، چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه كند.

6. از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی های تحریك‏كننده و فكر كردن در این امور، دوری شود.

7. در انتخاب دوست دقت کنید و از دوستی با افرادی که سرگرمی آنان پرداختن به موضوعات جنسی و تحریک کننده است اجتناب ورزید. بهتر است در این زمینه مهارت های نه گفتن را قاطعانه تر بیاموزید و با صراحت آنان را از این عمل بازدارید.

پایان مرگ تدریجی

8. هیچ‏گاه نباید بیكار بود؛ شخص باید برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و ... پر كند. بیکار بودن زمانی را فراهم می کند تا شخص  در خود فرو برد و به افکاری روی آورد که شاید به مصلحت او نباشد .

9. هرگز در مكانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباید ماند. این امر برای کسانی که در مرحله تقویت اراده هستند و هنوز در این مورد ضعف دارند ضروری تر است.

10. هرگاه شخص مورد هجوم افكار جنسی واقع شد، باید بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شود و خود را به كاری سرگرم كند. در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشاركت در عبادت های جمعی (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و...)شنیدن اخبار، انجام نرمش های روزانه  بسیار مفید است.

11. هفته‏ای یكی دو روز، روزه مستحبی مفید است و اگر شخص توان آن را ندارد، میزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزایش دهد و یا تعداد دفعات غذا را كاهش داده و به حداقل خوراك اكتفا كند.

12. از سخن گفتن ملایمت‏آمیز، شوخی و خنده با نامحرمان خودداری كرده واز نرمی  در كلام باید اجتناب ورزید.

13. هیچ‏گاه نباید با نامحرم و جنس مخالف، در مكان خلوت و دور از نگاه دیگران باقی ماند (حتی برای آموزش و ...).

14. قرآن زیاد بخواند و درباره معانی آیات آن فكر كند.

15. باید همیشه برای ذهن و فكر خود محتوای مطلوب و موضوع مناسب داشت.بی هدفی و نداشتن برنامه معین در روند زندگی میتواند این عادت را تشدید نماید.

16. منشأ این مشكل، عدم پاسخ صحیح و مناسب به یكی از نیازهای واقعی انسان است كه باید به طور طبیعی و صحیح (ازدواج)ارضا و تأمین شود. اما اگر به شكل صحیح تأمین نشود، شخص دچار خطا و گناه خواهد شد كه عواقب سوء آن نیز دامنگیر او می‏شود. بنابراین در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات، باید برای ازدواج اقدام كرد؛ چرا كه بهترین راه حل ازدواج است.

هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگویید: «من به خوبی قادرم این عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.

17. از كردارهای پیشین خود بایدتوبه كرد. خداوند توبه كاران را می‏بخشد. توبه و اطمینان از قبول توبه، بزرگ‏ترین عامل تقویت و دلگرمی برای آغاز حركتی نو است. گناه هر چه باشد، نباید احساس بی‏ارزشی و نا امیدی به فرد دست دهد. بله! گناه ناراحتی و عذاب وجدان دارد؛ لكن به مفهوم پایان فرصت ها و انتهای راه و نابودی نیست. كسی كه از صمیم دل رجوع كند و تصمیم قاطع بر جبران لغزش بگیرد، محبوب درگاه خداوند است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ»؛ بقره (2)، آیه 222..

امام باقرعلیه السلام در این باره می‏فرماید: «التائب من الذنب كمن لاذنب له»؛اصول كافی، ج 2، ص 435.؛ «توبه كننده مانند كسی است كه اصلاً گناه نكرده است».

«توبه» یعنی شروع زندگی پاك و سازنده و حركت در نور و روشنایی. اگر شخص از گناه خویش می‏ترسد، باید از بالاترین گناه (یأس و نومیدی) بترسد.

در پایان بار دیگر تأكید می كنیم كه اگر كسی بخواهد و اراده ای جدی بر ترك این عمل داشته باشد مطمئناً موفق می شود فقط شرط اساسی آن داشتن اراده ای محكم است كه در این باره در نوشته بعدی به آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این می توان با مطالعه تجربه های موفق افرادی كه مدت ها با این معضل دست و پنجه نرم می كردند و بخاطر عدم شناخت كافی یا جدی نگرفتن راه مقابله با آن و یا به هر دلیل دیگری گرفتار این رفتار ناپسند بوده اند، این احساس را در خود تقویت كرد كه واقعاً خواستن تو انستن است زیرا در مسیر مبارزه با این گناه، احساس ضعف و سستی كردن آفتی بزرگ است.اكنون از تمام خوانندگان گرامی چه خوب است این درخواست را داشته باشیم كه تجربه موفق خود را ذكر كرده تا دیگران نیز قوت قلب كافی برای مبارزه و مقابله با چنین انحراف رفتاری را پیدا كنند گر چه روشن است كه می توان با یك برنامه ریزی مناسب و عمل به راهكار های ارائه شده به طور دقیق و كامل به چنین هدفی دست یافت و تجربه های موفقیت آمیز برخی افراد گواه آشكاری بر این مطلب است. بیان تجربه های موفق توسط خوانندگان برای دیگر عزیزان می تواند بسیار مفید باشد. بنابراین آماده شنیدن اظهار نظرها و بیان تجربه های موفق تمام عزیزان هستیم تا آن را در اختیار دیگران قرار دهیم.

دكتر حسن قدوسی زاده  و حجت الاسلام  شاكرین. همراه با اضافات 

ذکر یار

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

از خود شده بیگانه

مواظب باش قاتل نشوی!

پسرانی با موهای فشن

علل رابطه ناسالم با نامحرم

کاهش تحریک ، راهی دیگر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.