تبیان، دستیار زندگی
استان قزوین علاوه بر داشتن ۱۲درصد از آثار تاریخى شناخته شده ایران، از تنوع اقلیمى و جاذبه هاى طبیعى گوناگونى برخوردار است كه عرضه آنها در عرصه ملى و بین المللى گامى اساسى در توسعه صنعت گردشگرى خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشمه هاى آب گرم قزوین

امروزه یكى از منابع مهم جذب گردشگر، استفاده و بهره بردارى بهینه از آب هاى گرم و معدنى است. تجربه كشورهایى مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره بردارى از آب هاى معدنى نشان داده است كه اگر این منابع طبیعى با برنامه ریزى درست و به طور بهینه مورد بهره بردارى قرار گیرند، علاوه بر ارزش هاى اقتصادى مى توانند بخشى از هزینه درمان بیماران را نیز كاهش دهند.

استان قزوین علاوه بر داشتن 12درصد از آثار تاریخى شناخته شده ایران، از تنوع اقلیمى و جاذبه هاى طبیعى گوناگونى برخوردار است كه عرضه آنها در عرصه ملى و بین المللى گامى اساسى در توسعه صنعت گردشگرى خواهد بود.

نبود زیرساخت هاى مناسب براى معرفى كامل برخى از جاذبه هاى گردشگرى این استان باعث شده است با وجود آمادگى واگذارى برخى از این جاذبه ها به بخش خصوصى مانند چشمه هاى آبگرم استان هنوز این امر مهم محقق نشود ‎

چشمه هاى آب معدنى در سطح استان قزوین امكانات بالقوه اى هستند كه مى تواند درعرصه هاى اقتصادى، فرهنگى و توسعه منابع مختلف استان نقش اساسى داشته باشد، در حالى كه راه هاى دسترسى به برخى از چشمه هاى آب گرم این استان از زیرساخت مناسبى برخوردار نبوده و همین امر باعث شده فقط افراد محلى به طور سنتى به این چشمه ها دسترسى داشته باشند .

سامان دادن به وضعیت چشمه هاى آب گرم استان و ساخت مراكز آب درمانى و رفاهى در جوار آنها براى جذب گردشگران داخلى و خارجى همتى مى طلبد كه امید است با همكارى مسئولان استان این مهم هر چه سریعتر محقق شود ‎.

استان قزوین هم مانند بسیارى از استان هاى كشور،سرچشمه هاى آب معدنى و طبیعى متعددى دارد كه از بین آنها مى توان مجتمع آب درمانى ارشیا واقع در آبگرم خرقان، چشمه هاى آب معدنى سلطان بلاغ، آب ترش و آب لرزان، آب گرم كش آباد، هفت چشمه زوارك، هفت چشمه آوج، كسن بقین، اسمبرد، آب گرم یله گنبد و ‎.. . را برشمرد.

چشمه های آب گرم قزوین

چشمه « یله گنبد »

روستاى یله گنبد در سمت راست مسیر جاده قزوین رشت قرار گرفته و به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهاى استان قزوین از اعتبار بیشترى برخوردار است.

«یله گنبد» یكى از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در پانزده كیلومترى شمال این ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و كوهستانى است. این چشمه در كف دره اى كه از آن رودخانه كوچكى عبور مى كند و به رودخانه شاهرود مى ریزد، از دل زمین بیرون مى آید .

آب چشمه معدنى یله گنبد از دسته آب هاى معدنى بیكربناته كلسیك آهن و گازدار خیلى گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز كربنیك و گرماى آن، تسكین دهنده و ضد درد است. ظاهراً این آب در درمان بیمارى هاى عصبى، مفصلى و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در كار دستگاه گوارش، كبد و مجارى صفرا و بیمارى هاى معده اى و روده اى و نیز بیمارى تغذیه اى مؤثر مى باشد و سالیان زیادى است كه مردم بومى از خواص این آب گرم براى درمان بیمارى هاى مختلف چون بیمارى هاى مفصلى و پوستى استفاده مى كنند.

آب گرم یله گنبد از امكانات رفاهى و اقامتى بى بهره است و با توجه به این مسئله، اداره كل میراث فرهنگى و گردشگرى قزوین قصد دارد تا با اجراى طرح مطالعاتى بر روى این روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه هاى گردشگرى آن افزوده و شرایط را براى ورود گردشگران بویژه گردشگران درمانى به این روستا مهیا سازد.

چشمه آب گرم «خرقان»

این چشمه در كیلومتر 95 جاده قزوین - همدان قرار دارد . آب هاى معدنى خرقان، پس از مصرف به رود خانه « ابهررود» كه از این منطقه عبور مى كند، مى ریزد. آب هاى چشمه خرقان از دسته آبهاى كلروه سدیك و بیكربناته كلسیك گرم با pH اسید و سیلیس است. آب این چشمه در درمان دردهاى عصبى، سیاتیك و رماتیسم مؤثر است. در عفونت هاى مجارى تنفسى، تورم گلو و حلق و برنشیت مزمن به صورت استنشاق بخار و دوش بینى مؤثر است.

چشمه هاى آب معدنى آب ترش و آب لرزان

در فاصله 45كیلومترى جاده قزوین ـ رشت، دو چشمه به نام هاى آب ترش و آب لرزان وجود دارد كه به فاصله چند صد مترى از یكدیگر قرار دارند این چشمه ها با خاصیت درمانى خود همواره مورد توجه مردم محلى منطقه بوده اند ولى به دلیل عدم دسترسى راحت با توجه به قابلیتهاى زیاد، این دوچشمه هنوز آنگونه كه باید و شاید شناخته شده نیستند .

مجتمع آب گرم ارشیا

چشمه هاى آب معدنى «ارشیا» در شهر آبگرم از مهمترین آب گرم هاى معدنى استان قزوین است كه قابلیت هاى درمانى دارد. این مجموعه داراى استخر آب گرم عمومى، سایت خصوصى و سفره خانه سنتى بوده و هر سال میزبان هزاران نفر از گردشگران كشور است. آب گرم معدنى ارشیا از نوع آهكى بوده و خاصیت درمانى آن براى بیمارى هاى درد مفاصل، روماتیسم، سوء هاضمه، سنگ كلیه، اعصاب و اگزما مؤثر است.

منبع: پورتال نور