تبیان، دستیار زندگی
اجرای طرح جامع پژوهشی گردآوری احوال و آثار خوشنویسان ایران تا چندی دیگر به پایان می رسد. جام جم  آنلاین- اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با بیان مطلب فوق گفت: این طرح پس از گذشت حدود 15ماه ، به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با هنرمندان خوشنویسی آشناتر شوید


اجرای طرح جامع پژوهشی گردآوری احوال و آثار خوشنویسان ایران تا چندی دیگر به پایان می رسد.

جام جم  آنلاین- اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با بیان مطلب فوق گفت: این طرح پس از گذشت حدود 15ماه ، به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

در هر یک از این مجلدات، احوال و آثار خوشنویسی  که مجلد یادشده به نام اوست، به تفصیل بیان و ارائه می شود. ضمن آن که استادان، شاگردان و معاصران وی نیز به همراه آثار شاخص آنان معرفی می شوند. بیش از 3 هزار اثر از حدود 110هنرمند بزرگ در این مجموعه معرفی می شود. رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران گفت: براساس طرح، سیر تحول هنری تاریخ خوشنویسی  ایران از سده سوم هجری قمری تا پایان دوره قاجار در 25مجلد بررسی می شود و این مجلدات هر یک به نام یکی از نوابغ و بزرگان هنر خوشنویسی نامگذاری شده است.

رحیم مشایی با اشاره به اسامی خوشنویسانی که 25مجلد از این طرح به نام ایشان نامگذاری شده است، افزود: گردآوری بیش از 70درصد اطلاعات و تصاویر به پایان رسیده است و استادان برجسته خوشنویسی معاصر شامل استاد غلامحسین امیرخانی ، استاد سیدمحمد احصایی، استاد سیدمحمد حسینی موحد و استاد غلامرضا مشعشعی نیز به عنوان مشاوران ارشد، اصالت آثار را کارشناسی می کنند. مشایی به ضرورت آشنایی نسل جوان با پشتوانه غنی فرهنگی کشور و هنرهای ایرانی - اسلامی اشاره کرد و گفت: طرح گردآوری احوال و آثار خوشنویسان در آذر 1382از سوی گروه مشاوران جوان شهردار تهران ارائه شد و تا چندی دیگر به عنوان یک مجموعه ارزنده قابل دسترسی است.

وی در پایان افزود: هنرهای سنتی  ایران، گنجینه گرانبهایی است که حامل لطیف ترین یافته های زیبایی شناختی و عمیق ترین مفاهیم فرهنگی تاریخ کشورمان است. در این میان هنر خوشنویسی طی بیش از هزارسال جایگاه رفیعی دارد.