تبیان، دستیار زندگی
فراگیرى دانش، دین تهذیب و تكمیل نفس نشر و گسترش دین را سرلوحه كار خویش كن و برنامه ریزى براى به سازى معیشت خویش و اداره زندگى را نیز فراموش مكن.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هان ای پسرم
fj'j4

وصيتنامه اخلاقى از علامه ميرزا محمد باقر موسوى خوانسارى

بسم اللّه الرّحمن الرحيم

الحمد لله وسلام على عباده الذين اصطفى محمد واهل بيته الطاهرين المعصومين ولعنة اللّه على اعدائهم اجمعين الى يوم الدّين.

هان پسرم نور ديده ام! خدا تو را در هر دو سرا رحمت كناد. بر تو باد  پيروي و بندگي الهى و دورى از گناهان و بديها.

از افراد بد دورى گُزين و با خوبان يار و همراه باش. از اندك عمر باقى مانده در به دست آوردن آنچه تو را در روز قيامت سود دهد بهره گير ،روزى كه بر ستمكاران بسيار دشوار است و بر غافلان و ناخودانديشان ناخوشايند و سخت.

فرزندم دلبندم! خدا تو را بر انجام خوبى و پرهيزكارى موفّق بدارد. به پدر و مادرت چه در دار دنيا باشند يا در سراى آخرت نيكى كن; زيرا آن كه عاق پدر و مادر شود نه دنيا دارد و نه آخرت و پس از مردنش فرزندانش او را از ياد ببرند. براى پدر و مادرت در همه عمر دعا كن; چه خدا در قرآن تو را به دعا براى آن دو فرا مى خواند:(وقل ربّ ارحمهما كما ربّيانى صغيرا)نماز و روزه هاى قضاى پدر و مادرت را به اندازه توان به جاى آور. اگر مى توانى به نيابت از آنان حج بگزار و انفاق كن و به گاه پذيرش دعا به يادشان باش و براى آنان دعا كن تا خدا عمرت را دراز كند و كارهايت را سامان بخشد.

با خلق خدا مهربان باش و به آنان مهر بورز.نياز مردم را برآور و نيازهاى آنان را بر نيازها و خواسته هاى خود پيش بدار; زيرا كسى كه به مردم مهر ورزد در دنيا و آخرت عزيز و گرامى باشد.

زيارت مشاهد مشرّفه و بقعه هاى مباركه را ترك مكن.

فراگيرى دانش دين ،تهذيب و تكميل نفس نشر و گسترش دين را سرلوحه كار خويش كن و برنامه ريزى براى به سازى معيشت خويش و اداره زندگى را نيز فراموش مكن.

اگر خدا حاجت و نياز برادر مؤمنت را به تو واگذارد مباد در برآوردن آن درنگ ورزى كه خدا در دنيا و آخرت پست و رسوايت خواهد كرد.

به كهن سالان احترام بگذار حقوق آنان را در اين سرا و آن سرا پاس بدار بويژه عموهايت كه بسان پدر بر تو مهر مى ورزند.به اندازه توان صله رحم كن و به دوست و همسايه آزار مرسان.

شب هنگام كه چشمها آرميده اند تو بيدار شو و به درگاه خدا نياز بر تا با خوشى وارد بهشت شوى.

بهره ات را از دنيا فراموش مكن. به همه نيكى كن همان گونه كه خدا به تو اين همه نيكى مى كند. زمين را با گناه ميالود چه بى گمان خدا سركشان را دوست ندارد:

(ولاتنس نصيبك من الدّنيا فأحسن كما احسن الله اليك ولاتبغ الفساد فى الارض انّه لايحبّ المفسدين.) قصص77/

سفارش مى كنم سفارش مى كنم باز هم سفارش مى كنم تو را پس از تقوا به نگهداشت حقوق خواهر و برادران خود كه از يك پدر و مادريد تا مادر و پدرت از تو و آنان خوشنود شوند. ان شاء الله.

از آنان و غير برادران و خواهران خود بخواه كه براى پدر و مادرت دعا و طلب آمرزش كنند.

والسلام عليك وعليهم بعد اهل بيت العصمة ورحمة الله وبركاته.

اين وصيتى است برخاسته از حق برابر بر واقع هيچ شبهه اى در آن نيست درود بر هر آن كس كه بدان عمل كند.


مجله حوزه شماره 83

رضایی - گروه حوزه علمیه