تبیان، دستیار زندگی
چندین ماه از ارائه مترجم گوگل می‌گذرد. گوگل که درست در زمان انتخابات ایران سرویس مترجم فارسی خود را در حالت آلفا فعال کرد (درست همان زمان که فیس‌بوک نسخه فارسی ارائه داد!) بعد از گذشتن چندین ماه از حالت بتا در آماده و به نوعی در مرحله پایانی کار قرار دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه طور از مترجم گوگل استفاده کنیم؟

چندین ماه از ارائه مترجم گوگل می‌گذرد. گوگل که درست در زمان انتخابات ایران سرویس مترجم فارسی خود را در حالت آلفا فعال کرد (درست همان زمان که فیس‌بوک نسخه فارسی ارائه داد!) بعد از گذشتن چندین ماه از حالت بتا در آماده و به نوعی در مرحله پایانی کار قرار دارد.

مترجم گوگل

مترجم گوگل قرار نیست مانند انسان متن ها را برای شما ترجمه کند. مترجم گوگل فعلا نمی تواند معناگرایانه ترجمه کند حتی خیلی از عبارات را خنده دار و اشتباه ترجمه می کند ولی قدرت باور نکردنی در ترجمه به چندین زبان مختلف دارد.

مهم ترین ویژگی آن ترجمه از فارسی به چندین زبان مختلف از جمله فرانسوی، اسپانیایی، چینی و... و همین طور از این زبان ها به فارسی است.

چه طور از مترجم گوگل استفاده کنیم؟

وارد مترجم گوگل شوید. فرض کنید می خواهیم عبارتی را از فارسی به انگلیسی ترجمه کنیم. در قسمت Translate from گزینه Persian و در قسمت Translate into گزینه English را انتخاب کنید.  در باکس اصلی صفحه عبارت مورد نظر خود را بنویسید. از ویژگی های مترجم گوگل ترجمه ریل تایم است. یعنی شما همان هنگامی که تایپ می کنید نتیجه ترجمه را هم می توانید ببینید.

از ویژگی های جالب مترجم گوگل آپلود کردن فایل ها به زبانی دیگر و دانلود کردن آنها به زبانی است که می خواهیم به آن ترجمه شود. برای این کار در قسمت Enter text or a webpage URL, or upload a document. روی گزینه  upload a document کلیک کنید.

مترجم گوگل

از دیگر ویژگی های آن می توان به ترجمه کامل یک وبسایت اشاره کرد.اگر آدرس اینترنتی سایت را در باکس اصلی وارد کنید گوگل کل آن سایت را برای شما ترجمه می‌کند و صفحه ترجمه شده نشانتان می‌دهد.

برای مثال صفحه دانش و فناوری را با گوگل به اینگلیسی ترجمه کردیم و نتیجه تصویر زیر شد:

مترجم گوگل

مترجم گوگل ما را ذوق زده می کند!

در سمت چپ، گزینه Translated Search را انتخاب کنید. صفحه جدیدی برای شما باز می شود. در این صفحه شما می توانید از عبارتی را انگلیسی سرچ کنید و گوگل علاوه بر آنکه عبارت را برای شما ترجمه می کند تمام نتایج آن عبارت را دو به زبان انگیلیسی و فارسی نشان می‌دهد.

مترجم گوگل

این بار از سمت چپ صفحه گزینه Tools and Resources را انتخاب کنید. در این قسمت گوگل ابزار مورد نیاز شما را فراهم می کند. قسمت اول که Make your website instantly available in other languages نام دارد، شما می توانید وبسایت خود را به هر زبان دیگری ترجمه کنید. فرض می کنیم وبسایت شما به زبان فارسی است پس از گزینه Select the language of your webpage گزینه Persian را انتخاب کنید. در قسمت Translation languages دو گزینه All languages و Specific languages میبینید. با انتخاب گزینه اول مراجعه کننده به وبسایت شما می تواند صفحه را به هرزبانی که می خواهد ترجمه کند ولی در گزینه دوم شما از بین زبان های ارائه شده می توانید هر زبانی را که دوست دارید انتخاب کنید.

در مرحله آخر کد مترجم گوگل را داخل کدهای وبسایت خود کپی و پیست کنید.

در پایین صفحه قسمت Get 1-click translations from your browser's toolbar با درگ کردن (کشیدن) هر زبان به قسمت تولبار مرورگر خودتان می توانید با یک کلیک هر صفحه ای که می خواهید را ترجمه کنید.

مترجم گوگل

برای دوستانی که با اصطلاح درگ کردن آشنا نیستند باید بگویم که روی هر زبانی که می خواهید فقط یک بار کلیک کنید و همان طور که دکمه موس را پایین نگه می دارید موس را بکشید سمت تولبار مرورگر خودتان. این طوری گزینه مورد نظر در تولبار قرار جا می گیرد.

مترجم گوگل

تهیه و تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی