تبیان، دستیار زندگی
یک استاد دانشگاه بابررسی وضعیت سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد:سازمان تامین اجتماعی بیش از هرزمان دیگری در شرایط بحرانی قراردارد و به همین دلیل باید از ظرفیت کارشناسی کل کشور برای بیرون رفت از ورطه ای که این سازمان با اهمیت بدان دچار شده است استفاده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان تامین اجتماعی در بحران


یک استاد دانشگاه بابررسی وضعیت سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد:سازمان تامین اجتماعی بیش از هرزمان دیگری در شرایط بحرانی قراردارد و به همین دلیل باید از ظرفیت کارشناسی کل کشور برای بیرون رفت از ورطه ای که این سازمان با اهمیت بدان دچار شده است استفاده کرد.

سازمان تامین اجتماعی

حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا و کارشناس حوزه کار و امور اجتماعی با بیان این مطلب افزود:این سازمان نیازمند عزم دولت و حمایت جدی آن از این نهاد است،چراکه این سازمان در حال ورشکستگی قرار دارد و در صورتیکه بطور جدی به مسائل آن پرداخته نشود و روند تغییر مدیران در آن به همین شیوه ادامه یابد ورشکستگی آن دور از انتظار نخواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی همچون یونان،ایتالیاو فرانسه خاطر نشان کرد: بحران این کشورها مربوط به مسائل تامین اجتماعی است،رکود اقتصادی باعث شد منابع تامین اجتماعی محدود شود و نتواند پاسخگوی نیازهای این جوامع باشد.

راغفر بیان کرد:سازمان تامین اجتماعی ما از یک سو با مسئله تورم روبه رو است و از طرف دیگر با عدم اشتغال نیروهای جوان ، که حق بیمه به این سازمان به دلیل نداشتن کار نمی پردازند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی شاغل کاهش چشمگیری در طول سالهای اخیر داشته است، گفت:از آن طرف سن افراد شاغل که به دوران بازنشستگی می رسند باعث شده این سازمان با خطر ورشکستگی مواجه شود.

این استاد دانشگاه متذکر شد:جمعیت عظیمی که به دوران بازنشستگی نایل می شوند و هزینه های مستمری آنان با تورم و عدم اشتغال برای جوانان در هم آمیخته و موجب شده است منابع تامین اجتماعی به سمت کاهش میل کند.

وی عنوان کرد:در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به اصلاحات گسترده در این سازمان پر اهمیت نیاز است تا از ورطه ورشکستگی نجات یابد.

سازمان تامین اجتماعی ما از یک سو با مسئله تورم روبه رو است و از طرف دیگر با عدم اشتغال نیروهای جوان ، که حق بیمه به این سازمان به دلیل نداشتن کار نمی پردازند

به گفته وی ، دولت خود 25 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و نه تنها از این سازمان حمایت نمی کند بلکه با عدم پرداخت بدهی هایش وضعیت این سازمان را پیچیده تر می کند.

وی اذعان کرد: مدیریت صحیح در طول شش سال اخیر در این سازمان متاسفانه وجود نداشت و تعویض مدیران متعدد به شرایط نامناسب این سازمان دامن زد.

راغفر گفت:نگاه کارشناسانه به معضلات و مسایلی که این سازمان با آن دست به گریبان است و تدیبر مدیری که سابقه فعالیت در این سازمان را داشته باشد بیش از پیش احساس می شود.

وی تاکید کرد:در چنین شرایطی که سازمان تامین اجتماعی با آن روبه رو است موضع گیری سیاسی به نفع این سازمان و افراد جامعه نخواهد بود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : مشرق نیوز