تبیان، دستیار زندگی
«غدیر خونین كربلا » پیام جهانی داشت. زیرا مردان الهی همانند رسول گرامی (ص) رحمأ ل لعالمین(1) اند. چون رحمأ للعالمین اند، باید 3 منطقه را كاملاً روشن كنند؛ هم منطقه داخله مسلمانها، هم منطقه داخله موحدان، أعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و مانند آن، و هم منطقه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غدیر خونین كربلا ـ 4

عاشورا

جلال و جمال عزاداری در اقامه عمود دین است

«غدیر خونین كربلا » پیام جهانی داشت. زیرا مردان الهی همانند رسول گرامی (ص) رحمأ ل لعالمین(1) اند. چون رحمأ للعالمین اند، باید 3 منطقه را كاملاً روشن كنند؛ هم منطقه داخله مسلمانها، هم منطقه داخله موحدان، أعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و مانند آن، و هم منطقه انسانیّت؛ خواه كسی موحد باشد یا ملحد. بالأخره انسان به یك سلسله اصولی نیازمند هست تا نه بیراهه برود، نه راه كسی را ببندد؛ انبیاء برای این آمده اند. درست است بهره وافی را مسلمانها می برند، و بعد از آنها موحدان غیر اسلامی بی بهره نمی مانند؛ لكن انسانهائی كه از نعمت توحید یا از بركت اسلام بی بهره شدند، آنها هم حق حیات انسانی دارند، گرچه از حق حیات الهی طرفی نمی بندند.

وجود مبارك حسین بن علی (ع) وضع خاورمیانه را كاملاً بررسی كرد؛ هیچ چاره ای ندید، مگر اینكه سفری آغاز بكند از مدینه به مكه، تا مردم را هم در بین راه روشن كند، هم در مكه با سخنرانی آگاه كند، و نائبی بفرستد برای كوفه كه مردم را هدایت كند. وجود مبارك مسلم بن عقیل وارد سرزمین كوفه شد، و آن پیام را رساند، و سخنان معصوم را به مردم منتقل كرد، و آن شهادت غمبار را هم تحمّل كرد، و امانت الهی را هم حفظ كرد.

سعید بن عبدالله و یاری حضرت سیّد الشهداء (ع)

در این صحنه عدّه ای كه زمینه پذیرش حق در آنها بود؛ خوب روشن شدند و بیدار شدند، نظیر سعید بن عبدالله حنفی و دیگران. گرچه بسیاری از مردم گرفتار دنیا بودند، و پیام الهی را نشنیدند؛ امّا همان گروه اندك كه پیام الهی را شنیدند، خوب وفاداری كردند. افرادی نظیر سعید بن عبدالله حنفی كاری كردند كه هم اكنون هم آن كار به عنوان یك صبغه الهی همچنان درخشان است.

همه ما این صحنه را شنیدیم كه وجود مبارك حسین بن علی بن أبیطالب(ع) در ظهر عاشورا كه خواستند نماز بخوانند، به آن حضرت مهلت نماز خواندن ندادند؛ تیر از هر طرفی می آمد. عدّه ای نظیر سعید بن عبدالله حنفی به حضرت عرض كردند: این افتخار نصیب ما بشود كه ما سپر تیر قرار بگیریم؛ جلوی شما بایستیم، تیرها را تحمّل بكنیم تا شما نمازتان تمام بشود.

«غدیر خونین كربلا » پیام جهانی داشت. زیرا مردان الهی همانند رسول گرامی (ص) رحمأ ل لعالمین(1) اند. چون رحمأ للعالمین اند، باید 3 منطقه را كاملاً روشن كنند؛ هم منطقه داخله مسلمانها، هم منطقه داخله موحدان، أعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و مانند آن، و هم منطقه انسانیّت.

سعید بن عبدالله این خواسته خودش را با این امر،برهانی كرد؛ به أبی عبدالله عرض كرد: یا بن رسول الله ! من خیلی تلاش كردم؛ هم در دعوت شما، هم در رساندن پیام متدینین كوفه، هم در رساندن پیام شما به مردم كوفه. بین كوفه و مكه، آن روز تقریباً 300 فرسخ راه بود؛ راهها هم صعب العبور بود، و هم ناامن. چون غالب مأموران اموی این راههای عمومی را كنترل می كردند. سعید بن عبدالله نماینده رسمی متدینین كوفه شد؛ نامه های آنها را از مردم كوفه گرفت، به مكه به عرض أبی عبدالله (ع) رساند؛ این 300 فرسخ را طی كرد.

وجود مبارك أبی عبدالله، مسلم بن عقیل را به عنوان نماینده خاص از مكه به طرف كوفه اعزام كرد؛ همین سعید بن عبدالله در صحابت مسلم بن عقیل از مكه به كوفه آمد، شد 600 فرسخ. بار سوّم همین فاصله را با آوردن نامه وجود مبارك مسلم از كوفه به مكه، به پیشگاه أبی عبدالله منتقل كرد، شد900 فرسخ. بار چهارم در صحابت و پای ركاب سالار شهیدان از مكه به طرف كربلا و كوفه آمد؛ شده 1200 فرسخ.اینكه او (1200 ) فرسخ راه را طی كند، تا نهضت كربلا را به پا كند، تا یاری حسین بن علی را ا حراز كند، تا مردم را از جهل علمی و جهالت عملی برهاند؛ كار آسانی نیست.

زیارت عاشورا

مدال افتخار ( سعید بن عبدالله )

در دفاع از سالار شهیدان (ع) به هنگام نماز

به حضرت عرض كرد: اجازه بدهید این افتخار نصیب من بشود كه من سپر تیر قرار بگیرم، تیرها را تحمّل بكنم، شما نمازتان را بخوانید. مستحضرید كه نماز آن روز؛ نماز خوف، بلكه شدّت خوف بود. آن روز وجود مبارك سالار شهیدان در ظهر عاشورا كه امیدواریم همه عزاداران اینچنین باشند و در ظهر عاشورا نماز را به جماعت بخوانند، كه شكوه و جلال و جمال عزاداری در اقامه عمود دین است؛ وجود مبارك أبی عبدالله این نماز را شروع كردند، و این سعید بن عبدالله در جلو ایستاد و تیرها را كه از هر طرف می آمد، استقبال می كرد و به جان می خرید. برخی ها نقل كردند 12 چوبه تیر را او تحمّل كرد. نماز حضرت در آستانه تمام شدن بود، سعید دید تیری از جای خاصی پر كشید كه اگر او غفلت كند، ممكن است این تیر به أبی عبدالله اصابت كند ! صورتش را جلو آورد و این تیر را با آن صورت گرفت و دیگر رمقی نماند (2).

فقط این جمله را به پیشگاه أبی عبدالله عرض كرد: یا بن رسول الله ! آیا به عهدمان وفا كردیم، یا نه ؟! سالار شهیدان (ع) فرمود: آری، به عهدت وفا كردی؛ أنت ب ین یدی او امام ی ف ی الجنّه (3). تو در بهشت، در پیشگاه مائی، در خدمت مائی، با ما محشور می شوی.

اینها مردان الهی بودند كه رمز خلقت را شناختند، و جهانی فكر می كردند، و می گفتند: این خون نظیر پیام غدیر ( جهانی ) خواهد شد؛ آنجا جای آب بود، شد غدیر آب. اینجا جای خون بود، قتلگاه بود؛ شد غدیر خون. هم مسلمانها استفاده می كنند، هم موحدان غیر اسلامی طرفی می بندند، هم انسانهائی كه از توحید و اسلام بی بهره اند، استفاده می كنند.

خطابات جهانی سالار شهیدان (ع)

وجود مبارك أبی عبدالله این پیام را از نزدیك به همه رساند. همانطوری كه قرآن یا أیّها الّذ ین آمنوا دارد، یا اهل الك تاب دارد، یا أیّها النّاس دارد؛ برای 3 اقلیم پیام دارد، سالار شهیدان هم همین پیام 3 اقلیم را دارد. گاهی خطاب به مردان با ایمان می كند، گاهی به موحدان، گاهی هم به أیّها النّاس. یا أیّها النّاسی كه در بین راه فرمود؛ مكرر این بیان را از وجود مبارك رسول گرامی نقل می كرد كه جدّم فرمود: من رأی سلطانً جائ راً (4)، اگر كسی می بیند، قدرتمندی با جور و ظلم رفتار می كند و جلوی ظلم او را نگیرد، خدای سبحان این ساكت متصالح و متسامح را همراه آن ظالم به دوزخ می فرستد. این پیام جهانی برای كلّ انسانهاست؛ امیدواریم همگان از این پیام طرفی ببندیم.

خون نظیر پیام غدیر ( جهانی ) خواهد شد؛ آنجا جای آب بود، شد غدیر آب. اینجا جای خون بود، قتلگاه بود؛ شد غدیر خون. هم مسلمانها استفاده می كنند، هم موحدان غیر اسلامی طرفی می بندند، هم انسانهائی كه از توحید و اسلام بی بهره اند، استفاده می كنند.

شباهت كربلای حسینی با غدیر علوی

در جریان « غدیر خونین كربلا »، سنّت و سیرت سالار شهیدان، حسین بن علی بن أبیطالب (ع) طوری بود كه انسان می تواند كاملاً جریان من كنت مولاه فهذا حس یأ مولاه را احساس بكند. اگر بعثت رسول گرامی (ع) در عصری بود كه ا لحاد از یك سو، تشبیه و تجسیم خدا از سوی دیگر، و شرك از سوی سوّم، جهان را تهدید می كرد؛ قیام سالار شهیدان هم به شرح ایضاً. گرچه توحید در بین برخی از مؤمنان رائج بود، امّا ا لحاد و تشبیه و تجسیم و شرك در جهان كم نبود. آنها هم كه مسلمان بودند، به حسب ظاهر اسلام را وسیله قرار دادند برای طغیان گری، چه اینكه امویان نمونه بارز این كار بودند.

همانطوری كه وجود مبارك رسول گرامی در مكه، سالیان متمادی به تعلیم كتاب و حكمت بسنده كرد، و در مدینه ناچار شد كه دست به دفاع بزند : اذ ن ل لّذ ین یقاتلون ب أنّهم ظل موا (5)؛ سالار شهیدان، حسین بن علی بن أبیطالب هم به شرح ایضاً. سالیان متمادی از راه تعلیم كتاب و حكمت نسبت به خواص اقدام كرد، گرچه حوزه علمیه و قلمرو تدریسی به آن صورت نداشتند كه جامعه را هدایت كنند ! وقتی معاویه رخت بر بست، و خواستند بر خلاف آن تعهد و صلح نامه رسمی از وجود مبارك حسین بن علی (ع) بیعت بگیرند، حضرت ناچار شد دست به دفاع بزند. این قیام او و آن نهضت او شبیه كار پیامبر در مدینه بود. بنابراین اگر در غدیر خم سخن از من كنت مولاه فهذا عل أ مولاه(6) مطرح بود، در غدیر خونین كربلا من كنت مولاه فهذا حس ین ابن علی مولاه مطرح است.

و برای اینكه سالار شهیدان اعلام كند كه همان هدف والای جدّ بزرگوارش را تعقیب می كند، خونش را نثار كرد تا بندگان را از جهل علمی و جهالت عملی برهاند. بنابراین جریان كربلا یك غدیری است شبیه غدیر خم؛ منتها آن غدیر آب بود، این غدیر خون.

بیانات آیت الله جوادی آملی (دام ظلّه العالی) در برنامه تلویزیونی ( غدیر خونین كربلا ) قم ـ دی 1378

تنظیم برای تبیان: رضا سلطانی


(1) اشاره به: انبیاء / 107 (2) ر. ك به: بحار الأنوار / 45 / 21(3) اللّهوف / 108 ـ با تلخیص (4) بحار الأنوار / 44 / 382 (5) حج / 39 (6) الحتجاج / 1 / 60 ـ ا حتجاج النّبی (ص) یوم الغدیر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.