تبیان، دستیار زندگی
مصر و ایران دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه هستند که در 31 سال گذشته روابط حسنه ای نداشته اند و عموما در زمینه موضوعات مربوط به امنیت منطقه مواضع متقابلی داشته اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی دوطرفه مصر با ایران

عمر سلیمان مرد شماره یک سازمان اطلاعات مصر و یکی از مقامات بسیار نزدیک و مورد اعتماد حسنی مبارک رییس جمهور مادام العمر این کشور  ، از روز یکشنبه یک سفر دو روزه را به سرزمین های اشغالی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات اسر اییلی آغاز کرده است .

لاریجانی

سلیمان در این سفر با نتانیاهو، پرز و لیبرمن نخست وزیر ، رییس جمهور و وزیر خارجه اسراییل دیدار و گفتگو می کند .

همزمان با این سفر رییس سازمان اطلاعات مصر به اسراییل ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته به منظور دیدار و گفتگو با مقامات مصری وارد قاهره شد.

لاریجانی روز گذشته با حسنی مبارک رییس جمهور مصر دیدار و گفتگو کرد و امروز ادامه دیدارهای خود را با گفتگو با دیگر مقامات مصری ، پی خواهد گرفت .

مصر و ایران دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه هستند که در 31 سال گذشته روابط حسنه ای نداشته اند و عموما در زمینه موضوعات مربوط به امنیت منطقه مواضع متقابلی داشته اند.

سفر عمر سلیمان به اسراییل هم در حالی انجام می شود که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین که متحد نزدیک مصری ها و عربستانی هاست در اقدامی قهر آمیز اعلام کرده است که از قدرت کناره گیری کرده و دیگر هیچ پست رسمی بر عهده نخواهد گرفت.

حمایت ایران از حماس در کنار حمایت مصر از فتح و دولت محمود عباس ، سیاست های منطقه ای ایران و مصر را در موضع تقابل قرار داده است . این تقابل در لبنان و عراق نیز قابل مشاهده است و مصر و ایران هر کدام از نیروهایی حمایت می کنند که با یکدیگر سر ستیز و رقابت دارند.

مصر و ایران دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه هستند که در 31 سال گذشته روابط حسنه ای نداشته اند و عموما در زمینه موضوعات مربوط به امنیت منطقه مواضع متقابلی داشته اند

عمر سلیمان که بنا به انتخاب مجله فارن پالسی یکی از 5 مقام اطلاعاتی تاثیر گذار در منطقه خاورمیانه است ، همزمان با سفر لاریجانی به کشورش راهی اسراییل شد .

"آویگدور لیبرمن " وزیر خارجه تندرو و افراطی اسراییل در دیدار با سلیمان به او گفت : " ایران بیش از اینکه برای اسراییل یک تهدید به حساب بیاید برای کشورهای میانه روی عربی در منطقه یک تهدید محسوب می شود ! "

وی افزود : " امروز بزرگ ترین تهدید امنیتی در منطقه خاورمیانه از جانب ایران است و کشورهای میانه روی عرب منطقه در کانون این تهدید قرار دارند ".

لیبرمن در اظهاراتی تحریک امیز در برابر سلیمان با تاکید بر اینکه ایران سعی دارد مدل حزب الله را در تمامی منطقه گسترش دهد گفت : " ایران تلاش دارد تا مدل حزب الله را در تمامی کشورهای عرب منطقه از جمله مصر ، اردن و یمن به اجرا بگذارد".

هنوز مشخص نیست که سفر سلیمان به عنوان یک مقام اطلاعاتی عالی رتبه منطقه به اسراییل با چه دستور کارهای مشخصی انجام شده است ، اما از افاضات لیبرمن در دیدار با وی مشخص است که موضوع ایران یکی از محورهای اصلی رایزنی مقامات مصری با اسراییلی ها در این سفر بوده است .

بنابراین باید منتظر ماند و دید که مصری ها چه طرفی از این دیپلماسی چند سویه خود خواهند برد ، چرا که از سویی در قاهره میزبان یک مقام عالی رتبه ایرانی اند و از سوی دیگر در همان روز عالی رتبه ترین مقام اطلاعاتی خود را به اسراییل می فرستند و در همان حال میزبان نوری مالکی نخست وزیر شیعه عراق در قاهره هستند .

تنظیم:س.آقازاده