رییس هیات مدیره انجمن زنان پژوهشگر تاریخ از برگزاری این همایش در تاریخ 25 و 26 آذر ماه در كتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت:‌ مقالات برگزیده ارایه شده در این همایش از سوی انجمن به صورت كتاب منتشر شده است.\
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سمينار بين‌المللي «زن در تاريخ اسلام» كتاب شد
کتاب گزارش کار

رييس هيات مديره انجمن زنان پژوهشگر تاريخ از برگزاري اين همايش در تاريخ 25 و 26 آذر ماه در كتابخانه ملي ايران خبر داد و گفت:‌ مقالات برگزيده ارايه شده در اين همايش از سوي انجمن به صورت كتاب منتشر شده است.

حوريه سعيدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد:‌ اين سمينار با هدف شناخت و تبيين جايگاه و موقعيت زن در تاريخ اسلام، ارايه دستاوردهای نوين پژوهشی در حوزه زنان، برقراری ارتباط مستمر ميان انديشمندان فعال در اين حوزه و شناسايی اولويت‌های تحقيقی در زمينه توانمندسازی زنان برگزار می‌شود.

وي با اشاره به اين كه انجمن پژوهشگران تاريخ به صورت رسمي از سوي وزارت علوم، فناوري و تحقيقات تاسيس شده، تصريح كرد:‌ اين انجمن 10 سال است كه فعاليت مي‌كند و اين سمينار نيز چهارمين همايش برگزار شده در ارتباط با نقش زن در اسلام است.

سعيدي با بيان اين كه اين همايش به بررسي وضعيت زنان از دوران مغول، صفويه، افشاريه و زنديه پرداخته است، يادآور شد: 35 نفر از استادان دانشگاه‌هاي مختلف اعضاي كميته علمي اين همايش بودند كه بر روي مقالات نظر مي دادند. 40 مقاله براي اين همايش ارسال شده كه در دو روز همايش به صورت چكيده ارايه شده است.

وي با تاكيد بر اين كه چكيده مقالات به دو صورت فارسي و انگليسي منتشر شده است، اظهار داشت: همچنين دو ويژه‌نامه سمينار نيز منتشر و ميان افراد همايش توزيع شد. خوشبختانه كتابخانه ملي ايران حمايت خوبي از انجمن پژوهشگران تاريخ به عمل آورده است.

رييس هيات مديره انجمن زنان پژوهشگر تاريخ با اشاره به اين كه فراخوان عمومي اين همايش از ماه گذشته به صورت بين‌المللي انجام شد، تصريح كرد: براساس اين فراخوان از كشورهاي گرجستان ايران‌شناسان و اسلام‌شناساني به همايش آمده و چندين مقاله نيز از آمريكا، آلمان و ايتاليا رسيده است.

وی با اشاره به جايگاه زن در تاريخ اسلام افزود: ظهور اسلام تأثيرات شگرفی را در جايگاه زنان ايجاد كرد، به گونه‌اي كه از لحاظ حقوق مختلف به زن در احكام اسلامی موجوديت منحصر به فردی را به وی اعطا كرده كه كاركردهای مفيد آن در عرصه‌های مختلف قابل ملاحظه است.

سعيدي با اشاره به اين كه همايش ديگري نيز در سال 2011 ميلادي در زمينه جايگاه زن در تاريخ اسلام در دوران معاصر برگزار خواهد شد،‌ تصريح كرد:‌ علاوه بر حمايت كتابخانه ملي ايران براي در اختيار قرار دادن مکان برگزاري، مراكزي نيز براي چاپ و انتشار كتاب و نشريات به انجمن زنان كمك رساندند.

وی در ادامه افزود: ظهور دو دين اسلام و مسيحيت در اندلس از وقايع مهم تاريخی است. در آن زمان به غير از بخش كوچكی از جغرافيای اين منطقه كه زن‌سالاری حاكم بود، زنان از هيچ حقوقی برخوردار نبودند و نگاه غالب، متوجه مردان بود و حقوق اصلی به رجال تعلق داشت تا اين كه برای نخستين بار شخصی با نام ابن‌هیثم اندلسی به موضوع زنان پرداخت.

سعيدي يادآور شد: ابن‌هيثم با اين عبارت كه «زن و مرد هر دو به يك ميزان از عشق به مخاطره می‌افتند» به تساوی زن و مرد در برخی از عرصه‌ها پرداخت. در قرن هفتم هجری همچنان نگاه جاهليت بر زنان وجود داشت، از همين‌رو اين نگاه هرمنوتيكی ابن‌عربی با رويكرد شرايط آن زمان مغايرت داشت و زمينه‌ساز اعتراضات زيادی شد.

وي در پايان با اشاره به اين كه حضور زنان در جامعه ناديده گرفته

شده است،‌ توضيح داد: ممالكي نظير شبه قاره هند، عثماني،‌ مراكش، اندلس و اسپانيا از مراكز جهان اسلام بودند كه مورد توجه اين انجمن قرار دارند.